Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Osobnosti: LEV, Jan, malíř a dekoratér

Datum narození: 19.2.1874
Místo narození: Kladno
Datum úmrtí: 24.2.1935
Místo úmrtí: Jilemnice
Jan Lev (1874 Kladno – 1935 Jilemnice) odešel pro nedostatek finančních prostředků z malířské akademie (studoval u Maxmiliána Pirnera) a pak se vyučil malířem pokojů. Usadil se v Jilemnici a v Podkrkonoší proslul jako malíř žánrových obrázků, podobizen a divadelních dekorací, které byly oblíbeny a získaly si věhlas. Poznámka na divadelních plakátech „Dekorace od Mistra Jana Leva z Jilemnice" se sama o sobě stala pro diváky značným lákadlem.
Zpracoval Bronislav Pražan

LEV Jan (1874-1935) – malíř, jeho nadějný nástup na pražskou Malířskou akademii do speciálky Maxe Pirnera zakrátko zmařily neutěšené hmotné poměry rodiny a přinutily ho k návratu domů. I tak se dokázal na Jilemnicku prosadit jako vyhledávaný umělec. Jeho malby dodnes zdobí stěny hlavního sálu bývalé občanské záložny, dívčí školy a městské spořitelny.
Jan Luštinec (2000): Jilemnice, historická zastavení, s.193, Jilemnice

Jan Lev :
Narodil se 19. února 1874 jako pátý syn slévače Poldiny huti na Kladně. Již od dětství projevoval neobyčejné malířské nadání. Rozvíjela je především matka, která mu ze svých úspor kupovala potřebné papíry, tužky a barvy. Tatínek chtěl mít ze syna slévače, ale když Jan dosáhl drobných místních úspěchů a předložil rodičům precizně malovanou kopii tištěných hracích karet, dal nezámožný otec souhlas ke studiu na pražské malířské akademii a nadějný mladík byl roku 1891 přijat do speciálky Maxe Pirnera. Zhruba po roce však musel pro naprostý nedostatek finančních prostředků studia zanechat a vrátit se domů. Poté nastoupil jako učedník u kladenského malíře pokojů Částky. Představovalo to jistě jen chatrnou náplast na jeho nedávné sny, ale nezapomeňme, že od tehdejších malířů se žádalo nepoměrně více dovedností než dnes: museli zvládnout nejen pěkný ornament „z volné ruky", ale ti zdatnější i jednoduchou figurální malbu. Záhy si získal takovou důvěru mistra, že mu přes nízký věk svěřil vedení celého závodu. Vedle toho si Jan ve skromných kladenských poměrech doplnil vzdělání alespoň ve veřejné kreslírně při tamější řemeslnické škole.
Přes dobré postavení, které v Částkově podniku získal, se vydal do světa a nakonec zakotvil v Jilemnici u mistra Bernarda Volfa, velmi zdatného malíře pokojů (údajně vypomáhal též při malbě ornamentů v presbyteriu zdejšího kostela), činného mimo jiné také v místním ochotnickém spolku. Brzy se osamostatnil a nákladnými, zajímavými výmalbami pokojů si u zákazníků získal všeobecnou oblibu. Zván byl brzy i k pracím relativně náročným. Nástěnnými malbami vyzdobil vstupní halu a schodiště nové dívčí školy, lunety hlavního sálu novostavby občanské záložny (Vodopád Labe, Mumlavy, Sněžka, zříceniny Bradlce a Trosek atd.), nové radnice i řadu jilemnických domácností. Žel, z jeho nástěnných maleb se zachoval pouze zlomek.
Ve stejné době se ve městě znovu výrazně oživilo ochotnické divadlo a mladému malíři nabízelo další uplatnění. Začal malovat divadelní kulisy, a když viděl v pražské Šárce slavné představení Šubertova „Jana Výravy" v přírodě, postavil a namaloval stejné kulisy pro jilemnický Sokol. Ten pak úspěšně sehrál toto drama za přítomnosti samotného autora a malby diváky doslova ohromily. Za krátký čas proslul Lev po celém kraji a jeho realistické, přesné, líbivé a přitom nikoli nevkusné kulisy mu získávaly neobyčejný věhlas. Poznámka na divadelních plakátech „Dekorace od Mistra Jana Leva z Jilemnice" se sama o sobě stala pro diváky značným lákadlem.
Náš umělec si proto za svým domem čp. 144 v Kavánově ulici (v blízkosti náměstí) vybudoval prostornou dlouhou dílnu, kam se mu dekorace pohodlně vešly. (Později byla přebudována na obytný dům čp. 185 se vstupem z Jungmannovy ulice.)
Jan Lev nebyl však jen malíř, ale i nadšený Čech. Za I. světové války byl odveden a poslán na ruskou frontu, kde okamžitě přeběhl k Rusům. Posléze vstoupil do legie a bojoval v 10. pluku Jana Sladkého Koziny. I zde podle možností maloval drobné práce. Po návratu domů se s pozoruhodnou tvůrčí invencí vrátil především k divadelním dekoracím. Jeho hrady, vesnické domky i zámky, dovedně nainstalované v přírodních divadlech na loukách a v lesních zákoutích, byly na první pohled k nerozeznání od skutečnosti. Pak se přihlásila zákeřná nemoc znemožňující namáhavou práci na rozměrných dekoracích a Lev se vrátil k žánrovým obrazům. Z nich „Trh na jilemnickém náměstí" je považován za nejzdařilejší a zřetelně dokládá, že řádná profesionální průprava na malířské akademii by autora dokázala posunout nad průměr uměleckých kvalit.
Jan Lev zemřel 24. února 1935.
Jan Luštinec

Z dosud získaných poznatků o oponách mám dojem, jako kdyby se malíř Jan Lev "podepisoval" právě znakem lva.
Opona z Hořiček je namalována lidovým umělcem (A.Gabrle), později (jak uvedeno) přemalována, pravděpodobně domalována modrá draperie se znakem (jasně patrný styl pana Jana Lva).
Prospekty i oponu z Buřan pravděpodobně maloval nepříliš nadaný kopista Jana Lva.
Jak jsem již uvedl, je to vše samozřejmě pouze můj dojem.
Luboš Janoud
Bibliografie:
VALENTA, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 92, 140, 141, 186, 187

2011 šot o oponě zařazen do 1. dílu (Od Alfonse Muchy k malíři pokojů Tázlerovi z Holovous) cyklu TV2 Toulky za uměním / Malované opony českých divadel, režie a kamera Jan Hojtaš, scénář a pořadem provázel Jiří Valenta, viz
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10369954439-malovane-opony-ceskych-divadel/video/

STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Milan Strotzer, s. 62 - 63.

Související Pojmy

Související Obrázky

Bozkov, motiv z opony ND, Jan Lev, 1901, depozitář OÚ
Buřany, Libušina věštba, Jan Lev, s. a., muzeum Jilemnice
Buřany, zápis o oponě
Dřevěnice, opona, čl. Hledá se opona 2010
Dřevěnice, sál hostince, opona Národní divadlo, autor Jan Lev, 1925, nezvěstná - odcizena 2010
Dřevěnice, sál hostince, opona Národní divadlo, autor Jan Lev, 1925, nezvěstná - odcizena 2010
Dřevěnice, sál hostince, opona Národní divadlo, autor Jan Lev, 1925, nezvěstná - odcizena 2010
Hořičky, opona, detail
Jablonec nad Jizerou, Malba s motivy z Hynaisovy opony v Národním divadle, Jan Lev, s. a., ztracena
Lev Jan, životopisný článek, 1
Lev Jan, životopisný článek, 2
Lev, Jan a 1.světová válka. Dopis M. Janatové, 1992
Lev, Jan, Ivan,O., nekrolog, in Krkonošský obzor, 1935
Lev, Jan, Ivan,O., nekrolog, in Krkonošský obzor, 1935, 2
Lev, Jan, malíř, 1915, před odchodem do 1.svět.války
Lev, Jan, malíř, portrét jako sokol
Lev, Jan, portrét
Lev, Jan, životopisné odkazy
Olešnice u Turnova, opona, výstava Divadelní svět 2010, Turnov
Roprachtice, Hradčany, znak, Jan Lev, 1923, re. 2008, sál


Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':
Lev, Jan, malíř, portrét jako sokol
Buřany, Libušina věštba, Jan Lev, s. a., muzeum Jilemnice
Bozkov, motiv z opony ND, Jan Lev, 1901, depozitář OÚ
Olešnice u Turnova, opona, výstava Divadelní svět 2010, Turnov
Roprachtice, Hradčany, znak, Jan Lev, 1923, re. 2008, sál


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.