Třeboň: : heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 54, 55

TŘEBOŇ

Oponu s námětem Múz vznášejících se nad Prahou, mytickým centrem národního obrození, pojal František Skála v podobě barokních apoteóz světců. Návaznost na barokní konvence dokládá i nezvyklé rozhrnutí opony k jedné straně bez ohledu na divadelní praxi roztahování opony ze středu do strany. K baroku odkazuje i vznášející se andělíček, který oponu roztahuje. Vzestup Múz na nebe je ovšem sekularizován: skupinu Múz zastupujících jednotlivé uměny nesou na nebe letící labutě, pro božskou emanaci zde místo není. Primitivní provedení opony převádí ambiciózní tematiku z kontextu vysoké kultury do roviny lidové.
Tomáš Vlček

Skálova opona je patrně jednou z nejstarších měšťanských opon. Právovárečné divadlo (založeno 1833) bylo v době jejího vzniku přestavěno a rozšířeno. Pod vznášejícími se alegorickými postavami ztělesňujícími Divadlo, Hudbu a Malbu se otevírá pohled na panoráma Prahy. Praha je zde patrně připomenuta jako příklad a vzor bohatého kulturního života.
Milan Kreuzzieger

÷ Výstava fotografií divadelních opon Múzám, městu, národu, Státní opera Praha 2003
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':