Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Počátky divadla ve Znojmě

Počátky divadla ve Znojmě lze hledat hluboko ve středověku, snad již na přelomu 13. a 14. století, kdy žáci znojemské školy, působící u kostela sv. Mikuláše, předváděli pašijové hry. Místem těchto náboženských představení byl chrámový prostor, případně volné prostranství uvnitř městských hradeb. Písemné prameny k historii znojemského divadla jsou však známy až od šestnáctého století, nejstarším dokladem je účet za honorář z 18. února 1548, kdy byl rektor znojemské školy vyplacen za provedenou komedii jedním zlatým. Herci i režiséři se tehdy rekrutovali převážně z řad protestantské školy u sv. Michala, pro provozování her bylo určeno místo v sále radnice.
Jestliže se v období rudolfínského humanismu měšťané bavili nejen hrami s vážnou tématikou, pak se repertoár doby po Bílé Hoře veskrze změnil. Krátce po příchodu jezuitů v roce 1624 se opět předváděly výhradně hry s mravoučnými biblickými náměty a s životopisy světců barokního nebe. Zvláštní místo přitom zaujala postava sv. Olympia, nového patrona Znojma, jehož ostatky byly glorifikovány v kostele sv. Michala v roce 1634. Představení, hraných v divadelním sále či na nádvoří jezuitského gymnázia, v sále radnice nebo na volných prostranstvích, zvláště pak na Velkém Michalském náměstí, se zúčastňovala často i stovka účinkujících a přihlíželo jim až tři tisíce diváků. Produkce byly náročné nejen pro herce, nýbrž i pro diváky, kteří museli vydržet mnohdy i několik hodin stát. Do inscenací byla zapojena hudební a taneční čísla. Pompézní podívanou zvyšovaly neobvyklé efekty: na jevišti se vznášeli lidé, ba i zvířata, časté bylo užití zvukových, světelných a pyrotechnických efektů. Honosná představení potřebovala také náležitou finanční podporu. Ta obvykle přicházela z řad mecenášů, mezi nimiž vynikal rod hrabat Althannů z Vranova nad Dyjí, kteří nejen přispívali na dekorace a stavbu jeviště, ale byli též častými diváky. Divadlo se však nehrálo jen na jevištích, ale i v ulicích města. Průvody Božího těla ožívaly zastaveními, při kterých byly předváděny biblické alegorie. Podívaná nejednou zaujala diváka více než vlastní liturgické obřady a z tohoto důvodu bylo hraní alegorií na konci osmnáctého století zakázáno. Mimo činohry se ve Znojmě příležitostně provozovala také opera. Nejslavnější představení se odehrálo 19. listopadu 1723, kdy městem z Prahy do Vídně projížděl císař Karel VI. Na Horním náměstí byla u příležitosti jmenin císařovny Alžběty předvedena opera La Concordia dei Pianetti (Svornost planet) od císařského skladatele Antonia Caldary a libretisty Pietra Pariatiho, v níž vystoupila řada věhlasných vídeňských pěvců a spolu s nimi i baletní sbor.
Čerpáno z publikace "Městské divadlo ve Znojmě 1900-2000"
Text: (c) 2000 Libor Šturc. Fotografie: (c) 2000 Jiří Krejčí a Lenka Krejčová.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.