Databáze českého amatérského divadla
Texty: BLÁHA, Jiří: Dačice, sál Městské spořitelny (později MěKS, nyní Kulturní dům Beseda), opona s vedutou města nahlížená z terasy s mohutným sloupovím, autor nezjištěn, po r. 1910
Hlavní sál dačického kulturního domu je umístěn ve dvorním traktu domu na hlavním náměstí. Opona, která je tu dnes zavěšená, byla původně namalována pro jiný, tzv. dolní sál tohoto domu, který v té době sloužil jako Městská spořitelna. Místní ochotnický spolek Tyl zde začal působit v roce 1911 a je pravděpodobné, že opona vznikla krátce poté.
Střed opony tvoří pohled na město od severu, lemovaný mohutnými sloupy s květy stojícími na ozdobně dlážděné zahradní terase. Celý obraz je vsazen do dekorativního rámu s maskami a geometrickým a rostlinným dekorem odpovídajícím předpokládané době vzniku díla. Pohled na Dačice na oponě byl nepochybně malován podle fotografie, snad podle pohlednice, pořízené ze severu od Zahrádeckého lesa, od dodnes oblíbené vyhlídky na město. Dataci po roce 1910 odpovídá i tvar kostelní věže, upravované teprve tehdy do dnešní podoby.
O autorovi opony nemáme žádnou zprávu. V dekorativním rámu a velkorysé architektonické kulise popředí se trochu ztrácí fakt, že střední veduta je provedena značně neobratně; zároveň není bez bližšího průzkumu možné vyloučit, že se na dnešním vyznění malby výrazněji podílely i pozdější zásahy.
„Horní sál“, kde je opona umístěna dnes, byl ke starší budově přistavěn až na počátku 50 let. Na nové jeviště byla přenesena i starší opona. Datace 1952 a zkratka O.K.P. (Okresní komunální podnik) Dačice s dodatkem „provedl: Škorpík“ svědčí o tom, že opona byla při té přiležitosti opravena a možná i částečně přemalována. Portál ve spodním sále byl totiž údajně vyšší než ten nový – což vysvětluje určitou nevyrovnanost celkové kompozice opony, na které horní okraj buď chybí, nebo je schovaný za nižším portálem. Dodatečné úpravě nasvědčuje také úzký pruh neutrálního plátna u spodního okraje opony. Nijak nespecifikovanou úpravou nebo obnovou prošla opona ještě v roce 1981, kdy byl sál stavebně upravován, tehdy ji měl provádět blíže neurčený Chládek. Je možné, že podrobnější prohlídka opony by odhalila nejen více o jejích úpravách, ale snad také o jejím zatím neznámém autorovi.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 48-49.
Související Geografické celky
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.