Dačice, Městské kulturní středisko, opona, mohutné sloupoví, veduta města, 1952
Zdroj: MěKS Dačice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Dačice, Městské kulturní středisko, opona, mohutné sloupoví, veduta města, s.a., re 1952
Zdroj: MěKS Dačice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Dačice, sál Městské spořitelny (později MěKS, nyní Kulturní dům Beseda), opona s vedutou města nahlížená z terasy s mohutným sloupovím, autor nezjištěn, po r. 1910
Autor: nezjištěn, signatura O.K.P. Dačice 1952, provedl Skorpík, Škorpík (?), bližší identifikace nezjištěna. O.K.P.= Oblastní komunální podnik, označuje autora úpravy a přemalby
Rozměr: 600 x 420 cm
Vročení: po 1910
Střed opony tvoří veduta města, pozornost však upoutává mohutné sloupoví obrostlé kvítím a podlaha zámecké terasy. Obraz je lemován pásy ornamentů. Po stranách shodné dvě grotesky (masky s ornamentem).
Opona byla původně pořízena pro "dolní sál" Městské spořitelny.
Dle inf. Jana Štěbetáka: Opona je malovaná po roce 1910, protože motiv města ve středu opony je malován podle pohlednice, pořízené ze Zahrádeckého lesa, v místě nad Kolíbkou, cesta vede nad srázem směrem k "pomníku": Důležitým poznávacím znamením je tvar střechy kostelní věže, která má současný tvar až od roku 1910
"Horní sál" byl přistavěn k budově na počátku 50 let. Je postaven na základech budovy cukrovaru z poloviny 19 století. Vstup na horní sál z tanečního sálu byl v minulosti vyřešen schody v jevišti, umně skrytými odnímatelným obložením.
Původní opona, jejíž podoba se nedochovala, byla přizpůsobena novému jevišti, původní jeviště v "Dolním sále" bylo vyšší.
Sál byl znovu přestavěn a zvětšen v roce 1981 kdy byly zbourány sloupy, které oddělovaly, tzv. přísálí.
Koncem 70.let nebo začátkem 80.let oponu opravoval (?) Chládek.
"Železná" opona nebyla původně společně na jednom rámu s malovanou oponou, existuje fotografie, kde je "železo" otočené do sálu.
---
Hlavní sál dačického kulturního domu je umístěn ve dvorním traktu domu na hlavním náměstí. Opona o rozměrech 600 x 420 cm, která je tu dnes zavěšená, byla původně namalována pro jiný, tzv. dolní sál tohoto domu, který v té době sloužil jako Městská spořitelna. Místní ochotnický spolek Tyl zde začal působit v roce 1911 a je pravděpodobné, že opona vznikla krátce poté.
Střed opony tvoří pohled na město od severu, lemovaný mohutnými sloupy s květy stojícími na ozdobně dlážděné zahradní terase. Celý obraz je vsazen do dekorativního rámu s maskami a geometrickým a rostlinným dekorem odpovídajícím předpokládané době vzniku díla. Pohled na Dačice na oponě byl nepochybně malován podle fotografie, snad podle pohlednice, pořízené ze severu od Zahrádeckého lesa, od dodnes oblíbené vyhlídky na město. Dataci po roce 1910 odpovídá i tvar kostelní věže, upravované teprve tehdy do dnešní podoby.
O autorovi opony nemáme žádnou zprávu. V dekorativním rámu a velkorysé architektonické kulise popředí se trochu ztrácí fakt, že střední veduta je provedena značně neobratně; zároveň není bez bližšího průzkumu možné vyloučit, že se na dnešním vyznění malby výrazněji podílely i pozdější zásahy.
„Horní sál“, kde je opona umístěna dnes, byl ke starší budově přistavěn až na počátku 50 let. Na nové jeviště byla přenesena i starší opona. Datace 1952 a zkratka O.K.P. (Okresní komunální podnik) Dačice s dodatkem „provedl: Škorpík“ svědčí o tom, že opona byla při té přiležitosti opravena a možná i částečně přemalována. Portál ve spodním sále byl totiž údajně vyšší než ten nový – což vysvětluje určitou nevyrovnanost celkové kompozice opony, na které horní okraj buď chybí, nebo je schovaný za nižším portálem. Dodatečné úpravě nasvědčuje také úzký pruh neutrálního plátna u spodního okraje opony. Nijak nespecifikovanou úpravou nebo obnovou prošla opona ještě v roce 1981, kdy byl sál stavebně upravován, tehdy ji měl provádět blíže neurčený Chládek. Je možné, že podrobnější prohlídka opony by odhalila nejen více o jejích úpravách, ale snad také o jejím zatím neznámém autorovi.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 48-49.
Opona byla původně pořízena pro "dolní sál" Městské spořitelny.
Dle inf. Jana Štěbetáka: Opona je malovaná po roce 1910, protože motiv města ve středu opony je malován podle pohlednice, pořízené ze Zahrádeckého lesa, v místě nad Kolíbkou, cesta vede nad srázem směrem k "pomníku": Důležitým poznávacím znamením je tvar střechy kostelní věže, která má současný tvar až od roku 1910
"Horní sál" byl přistavěn k budově na počátku 50 let. Je postaven na základech budovy cukrovaru z poloviny 19 století. Vstup na horní sál z tanečního sálu byl v minulosti vyřešen schody v jevišti, umně skrytými odnímatelným obložením.
Původní opona, jejíž podoba se nedochovala, byla přizpůsobena novému jevišti, původní jeviště v "Dolním sále" bylo vyšší.
Sál byl znovu přestavěn a zvětšen v roce 1981 kdy byly zbourány sloupy, které oddělovaly, tzv. přísálí.
Koncem 70.let nebo začátkem 80.let oponu opravoval (?) Chládek.
"Železná" opona nebyla původně společně na jednom rámu s malovanou oponou, existuje fotografie, kde je "železo" otočené do sálu.
---
Hlavní sál dačického kulturního domu je umístěn ve dvorním traktu domu na hlavním náměstí. Opona o rozměrech 600 x 420 cm, která je tu dnes zavěšená, byla původně namalována pro jiný, tzv. dolní sál tohoto domu, který v té době sloužil jako Městská spořitelna. Místní ochotnický spolek Tyl zde začal působit v roce 1911 a je pravděpodobné, že opona vznikla krátce poté.
Střed opony tvoří pohled na město od severu, lemovaný mohutnými sloupy s květy stojícími na ozdobně dlážděné zahradní terase. Celý obraz je vsazen do dekorativního rámu s maskami a geometrickým a rostlinným dekorem odpovídajícím předpokládané době vzniku díla. Pohled na Dačice na oponě byl nepochybně malován podle fotografie, snad podle pohlednice, pořízené ze severu od Zahrádeckého lesa, od dodnes oblíbené vyhlídky na město. Dataci po roce 1910 odpovídá i tvar kostelní věže, upravované teprve tehdy do dnešní podoby.
O autorovi opony nemáme žádnou zprávu. V dekorativním rámu a velkorysé architektonické kulise popředí se trochu ztrácí fakt, že střední veduta je provedena značně neobratně; zároveň není bez bližšího průzkumu možné vyloučit, že se na dnešním vyznění malby výrazněji podílely i pozdější zásahy.
„Horní sál“, kde je opona umístěna dnes, byl ke starší budově přistavěn až na počátku 50 let. Na nové jeviště byla přenesena i starší opona. Datace 1952 a zkratka O.K.P. (Okresní komunální podnik) Dačice s dodatkem „provedl: Škorpík“ svědčí o tom, že opona byla při té přiležitosti opravena a možná i částečně přemalována. Portál ve spodním sále byl totiž údajně vyšší než ten nový – což vysvětluje určitou nevyrovnanost celkové kompozice opony, na které horní okraj buď chybí, nebo je schovaný za nižším portálem. Dodatečné úpravě nasvědčuje také úzký pruh neutrálního plátna u spodního okraje opony. Nijak nespecifikovanou úpravou nebo obnovou prošla opona ještě v roce 1981, kdy byl sál stavebně upravován, tehdy ji měl provádět blíže neurčený Chládek. Je možné, že podrobnější prohlídka opony by odhalila nejen více o jejích úpravách, ale snad také o jejím zatím neznámém autorovi.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 48-49.
Poznámka:
2014 inf. Jana Štěbetáka:
1907 je podle přístupné dačické kroniky sál označován jako sál spořitelny
Štuková výzdoba sálu pochází od dačického mistra zednického a štukatéra (Aloise?) Fuky.,
Sál Spořitelny byl jedním z několika sálů ve městě, na kulturní akce byl využíván i sál Dělnického domu, Sokolovna i Orlovna. Podle své výzdoby byl však nejhonosnější a proto se v něm konaly akce nejdůležitější.
1907 je podle přístupné dačické kroniky sál označován jako sál spořitelny
Štuková výzdoba sálu pochází od dačického mistra zednického a štukatéra (Aloise?) Fuky.,
Sál Spořitelny byl jedním z několika sálů ve městě, na kulturní akce byl využíván i sál Dělnického domu, Sokolovna i Orlovna. Podle své výzdoby byl však nejhonosnější a proto se v něm konaly akce nejdůležitější.
Bibliografie:
Nedatovaná historická veduta:
http://veduty.bach.cz/veduty/pages/zoomify.jsp?page=0&entityRef=(^n)(((localArchiv,^n,hot_)(unidata))(167247))
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 48-49.
http://veduty.bach.cz/veduty/pages/zoomify.jsp?page=0&entityRef=(^n)(((localArchiv,^n,hot_)(unidata))(167247))
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 48-49.
Uložení dokumentace:
Dokumentace vzniku opony není k dispozici.
2014 listopad, fotodokumentace Jiří Němec
2014 listopad, fotodokumentace Jiří Němec
Historické užití:
do 50. let 20.století v "Dolním sále", od 1952 v "Horním sále" Městské spořitelny
Současné užití:
sál Městského kulturního střediska (bývalý sál Městské spořitelny)
Majitel/umístění:
Město Dačice
Město Dačice
Fyzický stav:
existuje, funkční
Tematická skupina:
Obrazy měst
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.