Databáze českého amatérského divadla
Texty: SYNECKÝ, Jakub: Parník, opona divadelního spolku Vojan, Příchod praotce Čecha, dle Alšovy opony, fa Petránek, 1924
Divadelní spolek Vojan v Parníku (dnes místní část České Třebové), řešil v roce 1924 potřebu opony zakázkou v profesionálním pražském ateliéru malovaných dekorací Františka Petránka, kde objednal kopii Alšovy opony Příchod praotce Čecha na Říp. Tuto oponu vytvořil Mikoláš Aleš pro Národopisnou výstavu českoslovanskou v roce 1895, následujícího roku byla zakoupena náchodskými pro nové městské divadlo. Alšova opona byla chápána takřka jako obrazová kodifikace národního mýtu o příchodu Čechů do pravlasti, motivy praotce na bílém koni pozvedajícího ruce k nebesům a pohanského kněze s bůžky, který líbá zem, takřka zobecněly. U Alše se nad celým výjevem klene duha.
Petránkova kopie o rozměrech 723 x 430 cm je profesionálním věrným napodobením předlohy, dostala však jiný formát než předloha v Náchodě. Proto je celý výjev orámován dekorativní bordurou a po stranách vymalovány na šedém pozadí rozviliny v Alšově duchu. Tento nově koncipovaný dekorativní aparát není poplatný době vzniku díla ve 20. letech 20. století, nýbrž přesně duchu předlohy z konce století devatenáctého.
Opona pro Parník názorně ukazuje, jak i v atmosféře prvorepublikového Československa trvá společnenská poptávka po tradičních obrazových výjevech v duchu pozdního národního obrození.
(Mgr. Jakub Synecký, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Související Geografické celky
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.