Databáze českého amatérského divadla
Texty: LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 102-103.
LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 102-103.
DIVADÉLKO POD OKAPEM
(Ostrava)
Amatérský soubor založený v roce 1961 studenty tehdejšího Pedagogického institutu v Ostravě. U jeho zrodu stáli Luděk Nekuda, Petr Veselý, Petr Ullmann, Edvard Schiffauer. V dalších letech se v souboru objevili Zuzana Majvaldová, Petr Paprstein, Ivan Binar, Zdena Chrastinová, Radka Dulíková, Milena Šajdková, Tomáš Sláma, Erich Vybíral, Marie Beránková, Eliška Popelíková a další. První premiérou, studentským večerem nazvaným H3 PO4, se autoři a interpreti přihlásili k vlně divadel malých jevištních forem, k inspiraci text-appealu založené na improvizaci a programové „nedivadelnosti“. Také Semafor se stal pro Divadélko pod okapem počáteční inspirací, záhy si však soubor vytvořil vlastní poetiku, ovlivněnou ostravským kontextem vyznačujícím se silným ideologickým tlakem i jistou depresivností životního prostoru. Soubor je příkladem autorského divadla šedesátých let, založeného na kabaretním principu divadla – dialogu a na generační výpovědi
Jako autorská a herecká dvojice se od počátku existence souboru prosadili Luděk Nekuda a Petr Veselý. Po poetickém pásmu z tvorby Ludvíka Aškenazyho Černá bedýnka (1961) se programovými tituly stávají autorské kabarety Ta rakev (1962), Šlápoty (1963), P. F. Kabaret pro štěstí (1963).
Divadélko pod okapem působilo v ostravském klubu Atlantik (na Hornopolní ulici) a na Černé louce. Hudebně se na pořadech podílely skupiny Jazztet, skupina Josefa Skřehoty a Jazz Sextetu Okap pod vedením Josefa Kostřiby. Vedle kmenových autorů Luďka Nekudy a Petra Veselého se prosadil jako textař i autor Ivan Binar, jako režisér většiny pořadů Petr Paprstein. Po hře Čekání na Agátu (1965), která byla pokusem o absurdní hříčku, se autorská dvojice Nekuda – Veselý rozešla. Poslední éra Divadélka pod okapem je spojena s tvůrčí aktivitou Luďka Nekudy. Jeho muzikál Skok (1966) byl ironickým pohledem na mýtus z českých dějin a stal se prostorem pro společenskou satiru. Minikomedií Koníček (1967) a uvedením Hoffmeisterovy dadaistické hříčky Nevěsta (připravené pro festival studentských divadel v Nancy 1967) Divadélko pod okapem, v té době již působící jako poloprofesionální soubor, svou činnost v roce 1968 uzavírá. Vedle celovečerních inscenací byly důležitou součástí tvorby večery soudobé poezie a hudby Jazz and Poetry, pravidelné text-appealy a poetické pořady Ještě jeden pohled a Malý princ.
Bibliografie:
Autointerview Divadélka Okap. Červený květ, 1965, č. 5, obálka s. 3.
Císař, Jan a kol.: Cesty českého amatérského divadla. Vývojové tendence. IPOS-ARTAMA, Praha 1998, s. 211.
Nekuda, Luděk: Sešlost. Impreso Plus, Žďár nad Sázavou 1994.
Revue Theatre et Universite, Nancy, 21. 4. – 30. 4. 1967, č. 10.
Tittlerová, Silvie : Divadélko pod okapem a Waterloo v Ostravě. Dipl. práce. 1996. (Archiv FF UP Olomouc).
Veselý, Petr: Nejmenší divadlo. Ostravský kulturní zpravodaj, 1969, č. 4, s. 9.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.