Databáze českého amatérského divadla

Texty: Faltejsek Rudolf: Osobnosti souboru. Rkp. asi 1998.

Rudolf Faltejsek: Osobnosti souboru. Rkp. asi 1998.
Dr. Stanislav Simon
Byl mimořádnou osobností. Především to byl vynikající praktický lékař. Slyšel jsem vyprávět o jeho vynikajících diagnostických kvalitách od hradeckých specialistů , jeho kvality poznalo tisíce jeho pacientů. Znal dokonale celé generace.
Velmi často jsme zkoušeli u Simonů v bytě a zažili jsme, jak pro něj přicházeli pacienti nebo jejich příbuzní, aby šel na návštěvu do bytu. Jeho reakce byly dokonalé; někdy prohlásil:“Zkoušíme dál!“ – to přesně věděl, kdy ho otravují hypochondři, ale častěji jsme dostali pokyn, abychom si cvičili dál sami a pan doktor sbalil svůj kufříček a ihned odjížděl.
Byla to renezanční osobnost se zájmem o vše kolem. Pěstoval včely, vinou révu , psy, ale divadlo byla jeho veliká láska. Do souboru přinášel především filozofický nadhled, veliký přehled po literatuře. Vždycky hledal myšlenky, pokoušel se je sdělovat.
Sám nebyl velký herec, ráčkoval a občas mu vynechávala paměť na jevišti – byl velký trémista, ale jeviště a diváci ho lákali. Nádhernou rolí byl jeho Rasplujev a hejtman v Revizoru.
Lze bez nadsázky říci, že jeho osbnost měla na nás všechny obrovský vliv. Stal se skutečně naším dalším tátou; měl rád všechny lidi, nás mladé noc.

Rudolf Kilingr
Pan učitel; splňoval všechny nároky kladené na dobrého učitele. Výborný pedagog, pracovitý, dobrý organizátor, přesný, až puntíčkářský.
Stihl být vynikajícím knihovníkem Heldovy knihovny – a soustavně měl kolem sebe nadšené děti, které zasvěcoval do kouzla knih. Byl předsedou a poučeným sbormistrem pěveckých spolků Oreb a Libuše. Spolky měly vynikající úroveň, zpívaly při různých příležitostech.
Byl předsedou spolku Symposion a přesně doplňoval doktora Simona. On byl přesný, vše zařídil, měl přehled o majetku, organizoval pokladnu, reklamu a tisk plakátů. Byl předsedou do roku 1962

Václav Šafář
Akademický malíř. Trochu bohém, ale nadaný a na jevišti vždy vynikající. . Byl malé postavy, proto nosil vysoké podpatky, aby se alespoň trochu vyrovnal se svými partnerkami.Začátkem padesátých let se odstěhoval z Třebechovic. Vynikající byl jeho de Grieux z Manon Lescaut a Števo z Její pastorkyně.
Osobně jsem ho nezažil, ale vyprávělo se, že měl veliké potíže se sokolníkem panem Štorkem. Do některého z divadel si vypůjčili Štorkův otoman na jeviště, ale při jeho umisťování překážel praktikábl; tak aby se vešel, chystal se otomanu uříznout nohu. Ve svém nadšení těžko chápal, proč se pan Štorek zlobí, vždyť ta noha na jevišti překážela.
Emil Metzl
Výborný herec charakterních rolí vytvořil řadu epizodních postaviček.. Měl za sebou koncentrační tábor, nerad o tom hovořil. Snad proto měl tak rád život, lidi, divadlo. Věnoval se hodně práci se začínajícími, s dětmi
Pitrmann Vlastimil a Stanislav
Bratři, majitelé továrny na lišty a rámy. Oba báječní charakterní herci, výborní komici. Divadlu nezištně dávali, co bylo potřeba. Už dávno jim fabričku komunisti zestátnili, a v divadle pořád sloužily u nich v továrně zadarmo vyrobené mohutné dórské sloupy.
Bratři Mrázové
Byli tři a všichni se věnovali d - ivadlu. Adolf, byl holičem, věnoval se líčení. František, .vyučený nástrojař, hrál charakterní role, několikrát režíroval, hodně pracoval při výrobě scény.Nejaktivnější byl Bedřich. Ačkoliv to byl dělník, byl velmi sečtělý, divadlu rozuměl . Často režíroval, byl výborný herec. Ve Fidlovačce byl znamenitý jeho Kroutil, zajímavý Orgon v Tartuffovi. Několik let byl předsedou spolku. Staral se o majetek spolku, za jeho působení byl ve spolku velký pořádek. Béda (jak jsme mu všichni říkali) si užil své: za první světové války narukoval k marině a sloužil jako strojník na lodi, která se vzbouřila v boce kotorské.. Za druhé světové války byl nasazen na práci do Německa. Nikdy se s tím nechlubil, museli jsme z něj tyhle věci tahat.
Jaroslav Vik
Dnes nestor divadla, člověk, který prožil se Symposionem od začátku až do konce všechny doby dobré i zlé. Mimořádně nadaný herec vytvořil dlouhou řadu rolí, z nich řadu titulních Jánošíka, Jana Roháče, c.k. polního maršálka …i řadu charakterních rolí mimořádných kvalit Athose, Fortunata v Poprasku, ..daly by se vyjmenovat vlastně všechny. Byl dlouholetým předsedou spolku, měl hlavní zásluhu o přístavbu jeviště v letech 1959 – 1963.
Jiří Vik
Bratr Jaroslava, dlouholetý člen a herec charakterních rolí. Vždycky zajímavé výkony,, naposledy jako Braha v Lucerně.
Mirek Vik
Není příbuzný bratří Viků. Nadaný herec, vždycky jeho výkony byly kvalitní a zajímavé.
Vladimír Černý
Významný člen souboru, zejména v šedesátých letech. Odhodlal se k jedné režii, bohužel to víckrát nezkusil; byl nadaný. Hrával zvláštním způsobem, ale měl dar jevištního půvabu, snadno navazoval kontakt s publikem; výborný byl jeho Bartolo v Nebi na zemi, výborný Tobiáš ve Večeru tříkrálovém nebo půvabný Porthos v Mušketýrech. Mimořádně kvalitní byla jeho práce organizační; později se více věnoval sportovnímu hnutí. Do činnosti se v závěru v osmdesátých letech zapojil jeho syn Martin Černý, ing. To byla veliká naděje, objevil se mimořádně nadaný herec. Na jevišti vždycky přinášel nádherné výkony. Všechny role, které odehrál, byly výborné. Jeho Tita Nane v Poprasku a nadporučík v Maršálkovi byli vynikající.


Jan Vondráček
Trochu uzavřený, ale velmi pracovitý; významný člen v šedesátých letech. Odehrál řadu významných rolí, pokusil se úspěšně i o režii. Mimořádný a velmi cenný byl při výrobě scény a rekvizit.
Karla Bořková
Květa Černá
Jaroslava Králová – Kristýnová
Dnes nestorka hereček Symposionu. Začínala milovnickými rolemi od Čí je to dítě až po poslední její roli babičky v Lucerně.Vytvořila těch rolí dlouhou řadu a všechny m¨byly půvabné. Skromná, pracovitá a nadaná herečka. Její manžel MUDr Ladislav Král toho na jevišti moc neodehrál, ale byl velmi platným členem po stánce společenské.
Od počátku činnosti Symposion přestal používat prefabrikované kulisy podle šablony a pro každou inscenaci byl vytvářen vlastní výtvarný projekt podle potřeb inscenace. Naštěstí měl k dispozici vždycky báječné výtvarníky. Zpočátku to byl Václav Šafář,později Arnošt Martinec. Ten vytvořil řadu technicky čistých scén. Postupně jich byla dlouhá řada: Jiří Pitr, František Štorek, Jana Bártová a v závěru činnosti to byl Pavel Matuška.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':