1997 - Národní divadelní dílna Šumperk
Začátek: 16.8.1997
Konec: 24.8.1997
Pořadatel:
Z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury pořádalo Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, pracoviště pro neprofesionální umění a estetickou výchovu ARTAMA, Občanské sdružení DOMUS Šumperk a Dům kultury Šumperk
Místo konání: Kulturní dům Šumperk, řed. Vladimír Rybička
Odborná příprava a vedení dílny: Karel Tomas za spolupráce Aleny Crhové, IPOS-ARTAMA
Místo konání: Kulturní dům Šumperk, řed. Vladimír Rybička
Odborná příprava a vedení dílny: Karel Tomas za spolupráce Aleny Crhové, IPOS-ARTAMA
6. ročník Národní divadelní dílny Šumperk.
TŘÍDY
A – Hudba – jako jeden ze základních výrazových prostředků v divadle...
Většímu podílu hudební a zvukové složky v představeních odpovídala práce třídy A vedené Peterem Janků. Tématem bylo hledání zákonitostí, které hudba nabízí, a to v různých vztazích (člověk a jeho možnosti, člověk a člověk, člověk a prostor, hudba a její místo při formování divadelní výpovědi).
B – Divadlo akce a akce na divadle
Počtem málo obsazená třída, nicméně aktivitou hýřící s lektorem Petrem Endlem, se zabývala převážně divadelním šermem a akčním jednáním ve smyslu boje, pádů a pohybových vztahů. Protiváhu tvořil náhled do jevištního zpracování historických tanců.
C – Pantomima a jevištní pohyb
Třída vedená lektorem Michalem Hechtem se neomezovala pouze na techniku pantomimy. Pracovala nejen s pohybem ve všech formách a s prostředím, ale i s pohybovou improvizací a nezapomněla ani na fyzickou připravenost a dramaturgicko-režijní nadhled nad připravovaným tvarem.
D – Od slova k fixovanému jednání
Třída D Igora Košuta byla určena začátečníkům a poskytovala jim základy vztahového jednání, otevření se fantazii a rozvíjení tvořivosti.
E – Režijno-herecko-dramaturgická trieda
Třída E se svým lektorem Jozefem Krasulou pracovala na převodu nedramatických textů pro jeviště. Šlo o komplexní dramaturgicko-režijně-hereckou práci nad dílem a životem Oty Pavla. Podmínkou účasti v dílně bylo mj. i prostudování maxima z dostupného díla autora. Práce byla mimořádně tvořivá.
F – Dramatická situace a jevištní postava
Režisér Petr Kracík zaměřil práci své třídy na poctivé základní přečtení textu, analýzu dramatické situace a vytvoření jevištní postavy – tedy na základ, který je využitelný ve většině forem divadla, zejména v divadle interpretačním. Dílna pracovala nad textem Maryši a pro mnohé účastníky tuto "povinnou"
literaturu objevila.
Typickým prvkem práce dílen v letošním roce se (kromě již obvyklé práce „přes čas") stala spolupráce jednotlivých tříd – vzájemná výpomoc při různých projektech.
----
DOPLŇKOVÝ PROGRAM
Peter Janků: Koncert
Pantomimické vystoupení Michala Hechta
Divadélko Jesličky, ZUŠ Na Střezině Hradec Králové: Viktor Dyk, Ema Zámečníková: Milá sedmi loupežníků
Videoprojekce: Pěna dní, V. Vysocký jako herec, Kvas krále Vondry, Orfeo et Euridice (nahrávky byly vybírány ve spolupráci s oddělením videodokumentace Divadelního ústavu v Praze)
Výsledky práce tříd
----
Dozvuky šumperské dílny
17.–19. října 1997, ARTAMA Praha. Po dohodě s lektory a účastníky byla připravena dodatečná pokračovací dílna třídy B (Divadlo akce a akce na divadle). Zúčastnili se lektoři Petr Endel, Pavel Cudlín, Kamila Hladíková a Petr Nůsek a všichni seminaristé třídy B.
TŘÍDY
A – Hudba – jako jeden ze základních výrazových prostředků v divadle...
Většímu podílu hudební a zvukové složky v představeních odpovídala práce třídy A vedené Peterem Janků. Tématem bylo hledání zákonitostí, které hudba nabízí, a to v různých vztazích (člověk a jeho možnosti, člověk a člověk, člověk a prostor, hudba a její místo při formování divadelní výpovědi).
B – Divadlo akce a akce na divadle
Počtem málo obsazená třída, nicméně aktivitou hýřící s lektorem Petrem Endlem, se zabývala převážně divadelním šermem a akčním jednáním ve smyslu boje, pádů a pohybových vztahů. Protiváhu tvořil náhled do jevištního zpracování historických tanců.
C – Pantomima a jevištní pohyb
Třída vedená lektorem Michalem Hechtem se neomezovala pouze na techniku pantomimy. Pracovala nejen s pohybem ve všech formách a s prostředím, ale i s pohybovou improvizací a nezapomněla ani na fyzickou připravenost a dramaturgicko-režijní nadhled nad připravovaným tvarem.
D – Od slova k fixovanému jednání
Třída D Igora Košuta byla určena začátečníkům a poskytovala jim základy vztahového jednání, otevření se fantazii a rozvíjení tvořivosti.
E – Režijno-herecko-dramaturgická trieda
Třída E se svým lektorem Jozefem Krasulou pracovala na převodu nedramatických textů pro jeviště. Šlo o komplexní dramaturgicko-režijně-hereckou práci nad dílem a životem Oty Pavla. Podmínkou účasti v dílně bylo mj. i prostudování maxima z dostupného díla autora. Práce byla mimořádně tvořivá.
F – Dramatická situace a jevištní postava
Režisér Petr Kracík zaměřil práci své třídy na poctivé základní přečtení textu, analýzu dramatické situace a vytvoření jevištní postavy – tedy na základ, který je využitelný ve většině forem divadla, zejména v divadle interpretačním. Dílna pracovala nad textem Maryši a pro mnohé účastníky tuto "povinnou"
literaturu objevila.
Typickým prvkem práce dílen v letošním roce se (kromě již obvyklé práce „přes čas") stala spolupráce jednotlivých tříd – vzájemná výpomoc při různých projektech.
----
DOPLŇKOVÝ PROGRAM
Peter Janků: Koncert
Pantomimické vystoupení Michala Hechta
Divadélko Jesličky, ZUŠ Na Střezině Hradec Králové: Viktor Dyk, Ema Zámečníková: Milá sedmi loupežníků
Videoprojekce: Pěna dní, V. Vysocký jako herec, Kvas krále Vondry, Orfeo et Euridice (nahrávky byly vybírány ve spolupráci s oddělením videodokumentace Divadelního ústavu v Praze)
Výsledky práce tříd
----
Dozvuky šumperské dílny
17.–19. října 1997, ARTAMA Praha. Po dohodě s lektory a účastníky byla připravena dodatečná pokračovací dílna třídy B (Divadlo akce a akce na divadle). Zúčastnili se lektoři Petr Endel, Pavel Cudlín, Kamila Hladíková a Petr Nůsek a všichni seminaristé třídy B.
Lektoři:
JANKŮ, Peter, hudebník, zpěvák a divadelník, Bratislava–Slovensko
ENDL, Petr, šermíř, Praha
HECHT, Michal, mim a pedagog na pražské Konzervatoři J. Ježka a DAMU Praha
KOŠUT, Igor, divadelní pedagog, Zlín
KRASULA, Jozef, režisér, Partizánské–Slovensko
KRACÍK, Petr, ředitel a režisér Divadla pod Palmovkou v Praze
ENDL, Petr, šermíř, Praha
HECHT, Michal, mim a pedagog na pražské Konzervatoři J. Ježka a DAMU Praha
KOŠUT, Igor, divadelní pedagog, Zlín
KRASULA, Jozef, režisér, Partizánské–Slovensko
KRACÍK, Petr, ředitel a režisér Divadla pod Palmovkou v Praze
Bibliografie:
Bronislav Pražan: Dílna pro mladé divadelníky, Týdeník Rozhlas 1997, č. 34, vyšlo 12. 8. 1997.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.