Kounov, sokolovna, opona, alegorie sokolského hnutí, Oskar Brázda, 1937
Zdroj: Zaslal Miroslav David leden 2016
Kounov, sokolovna, opona, alegorie sokolského hnutí, Oskar Brázda, 1937, detail 1
Zdroj: Obecní úřad Kounov
BLÁHA, Jiří: Kounov, sokolovna, opona Apotheosa sokolského hnutí, autor Oskar Brázda, 1937
Opony s námětem oslavujícím sokolské hnutí nebyly ve 20. a 30. letech, kdy se sokolovny stavěly nebo obnovovaly v mnoha i malých obcích, nijak neobvyklé. Opona z Kounova, obce mezi Žatcem a Rakovníkem, se však z jejich průměru přece jen vymyká. Nemaloval ji totiž neškolený místní nadšenec, jako to bylo v mnoha dalších případech, ale školený akademický umělec, který do spíše tradičního oboru vnesl nepříliš typický duch soudobých uměleckých směrů. Oskar Brázda (1887–1977), žák vídeňské akademie a císařský stipendista v Itálii, namaloval oponu bez nároku na honorář a veřejnosti ji předal při otevření nové sokolovny v červnu 1937.
Opona, provedená v duchu evropského neoklasicismu pozdních 20. a 30. let 20. stol., představuje mnohofigurovou Apoteózu sokolského hnutí v kompozici výrazně inspirované barokními plátny italských a francouzských klasiků. Autorem sepsaný program přitom převléká notně omšelé oslavné motivy staršího umění do aktuálního, silně národního hávu.
Alespoň v barevném provedení kounovské opony Brázda reaguje na některé progresivnější meziválečné neoklasicistní tendence, k nimž mohl načerpat inspiraci především v sociálně laděném italském malířství 20. let. Černobílý návrh k oponě, datovaný už do roku 1935, má však mnohem blíž k jeho mnohem tradičněji provedeným pozdějším pracím. V některých z nich, jako např. v oponě pro Žatec (1948), se Brázda vztahuje už k ryze národní tradici a motivy a provedení okopírované od malířů generace Národního divadla spojuje s patetickou ikonografií v duchu socialistického akademického realismu.
Návrh ke kounovské oponě, černobílá uhlová kresba, se zachoval v malířově pozůstalosti a je vystaven jen několik kilometrů od Kounova v jeho expozici na zámku v Líčkově u Žatce, kde Brázda žil a pracoval. (Mgr. Jiří Bláha)
Autorský popis opony:
„Levá skupina představuje český lid, pohlížející s údivem na oráče, který z tvrdé země vyoral práva i svobodu, znázorněné popelnicí a starým mečem, jímž předkové za práva svá i svobodu bojovali. Nad touto skupinkou vznáší se génius vlasti, přinášející posvátný oheň nadšení. Jej provází pár letících sokolů, jenž zobrazuje vznešenou myšlenku sokolskou, stavící se plně do služeb vlasti. Děcko v náručí ženy symbolizuje nové pokolení, které hlásí se ke svému češství.
Pravá skupina zobrazuje matku Vlast, obklopenou bohyněmi umění, hudby, poezie, písemnictví. Pracující žena přináší Vlasti chléb a sůl a ji provází český lid, odhodlaný hájit urvanou mu půdu ohněm i mečem. Postava sokolského borce, vztahující paže k blížícím se ptákům - sokolům, značí ideu Tyršovu, pronikající do území poněmčeného jako nositelka nadšení národního a vroucího vlastenectví a hlásá naše heslo: Co Čech, to Sokol.
Obraz vsazen je do typické české krajiny s vlnícími se lány obilí, dole pak namalovány jsou dary země: jablka a hrozny.
Dětská postavička dole, držící sokolský erb, značí mladé, zdravé pokolení, vychované v myšlence Tyršově.
Věncoví, krášlící dolní okraj opony, nese nápis „Zdar!“
(Zdroj: leták Sokolovna v Kounově, 1937–2007, Kounov 2007)
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Opona, provedená v duchu evropského neoklasicismu pozdních 20. a 30. let 20. stol., představuje mnohofigurovou Apoteózu sokolského hnutí v kompozici výrazně inspirované barokními plátny italských a francouzských klasiků. Autorem sepsaný program přitom převléká notně omšelé oslavné motivy staršího umění do aktuálního, silně národního hávu.
Alespoň v barevném provedení kounovské opony Brázda reaguje na některé progresivnější meziválečné neoklasicistní tendence, k nimž mohl načerpat inspiraci především v sociálně laděném italském malířství 20. let. Černobílý návrh k oponě, datovaný už do roku 1935, má však mnohem blíž k jeho mnohem tradičněji provedeným pozdějším pracím. V některých z nich, jako např. v oponě pro Žatec (1948), se Brázda vztahuje už k ryze národní tradici a motivy a provedení okopírované od malířů generace Národního divadla spojuje s patetickou ikonografií v duchu socialistického akademického realismu.
Návrh ke kounovské oponě, černobílá uhlová kresba, se zachoval v malířově pozůstalosti a je vystaven jen několik kilometrů od Kounova v jeho expozici na zámku v Líčkově u Žatce, kde Brázda žil a pracoval. (Mgr. Jiří Bláha)
Autorský popis opony:
„Levá skupina představuje český lid, pohlížející s údivem na oráče, který z tvrdé země vyoral práva i svobodu, znázorněné popelnicí a starým mečem, jímž předkové za práva svá i svobodu bojovali. Nad touto skupinkou vznáší se génius vlasti, přinášející posvátný oheň nadšení. Jej provází pár letících sokolů, jenž zobrazuje vznešenou myšlenku sokolskou, stavící se plně do služeb vlasti. Děcko v náručí ženy symbolizuje nové pokolení, které hlásí se ke svému češství.
Pravá skupina zobrazuje matku Vlast, obklopenou bohyněmi umění, hudby, poezie, písemnictví. Pracující žena přináší Vlasti chléb a sůl a ji provází český lid, odhodlaný hájit urvanou mu půdu ohněm i mečem. Postava sokolského borce, vztahující paže k blížícím se ptákům - sokolům, značí ideu Tyršovu, pronikající do území poněmčeného jako nositelka nadšení národního a vroucího vlastenectví a hlásá naše heslo: Co Čech, to Sokol.
Obraz vsazen je do typické české krajiny s vlnícími se lány obilí, dole pak namalovány jsou dary země: jablka a hrozny.
Dětská postavička dole, držící sokolský erb, značí mladé, zdravé pokolení, vychované v myšlence Tyršově.
Věncoví, krášlící dolní okraj opony, nese nápis „Zdar!“
(Zdroj: leták Sokolovna v Kounově, 1937–2007, Kounov 2007)
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.