SYNECKÝ, Jakub: Příchovice, jeviště DO hasičů, opona Slovanská lípa, autor Jan Amerling, 1925
Nově objevená opona ochotnického spolku v Příchovicích na okr. Plzeň-jih o rozměrech 470 x 270 cm je dílem přeštického malíře pokojů Jana Amerlinga (1855-1937). Představuje mnohočetně pojatou alegorii Slovanstva a obrozené Vlasti pod slovanskou lípou, která tvoří střed obrazové kompozice. Amerling byl údajně malíř velmi chudý a velmi sečtělý. Tomu odpovídá zcela neobvyklé pojetí obrazu, které nevychází z konkrétní předlohy, ale volně kombinuje motivy ze známých děl. Poměrně ucelená je skupina vlevo od kmene lípy, kde téměř vzorová mánesovská slovanská rodina, doprovázená dívkou hrající na housle, hledí do širého kraje, kde se otvírá překvapivé panorama: Karlštejn v podobě před přestavbou 19. století!
Tato část obrazu je téměř totožná s oponou Orlovny v Oldříši, která má být dílem tamního malíře Jana Herynka a má být nepatrně pozdější (1929). Kromě obměn v sestavě figur hledí oldříšská rodina nikoli ke Karlštejnu, ale k Řípu. Tezovitost alegorického zpracování, umožňující dokonce různé výklady, je však u obou děl táž, ruku v ruce s neumělým řemeslným provedením.
Pravá strana přeštického obrazu pak zachycuje exaltovaný hold slovanské trikolóře v zastoupení různých, velmi stylizovaných slovanských „národů“, s rysy chodskými, slovenskými i blíže neurčitelnými. Nechybí obligátní matka s dítětem ani rab v poutech. Pozadí zde tvoří strohá krajina holých skalních vrchů. Malířsky pojatý je též portál s postavami andělů s plamennými meči. Celek je završen kaligrafickým nápisem: Vlasti ku oslavě – bližnímu ku ochraně.
Byli jsme již na oponách svědky různého způsobu holdu nově vzniklé státnosti. Většinou se odehrává v poklidu, s použitím tradičních prvků rohu hojnosti, alegorických postav s květy, nenápadným zdůrazněním národních barev a akcentováním státního znaku.
Nesetkali jsme se ale dosud, pokud je mi známo, s tak exaltovaným a všechny konvence bořícím zpodobením nové skutečnosti jako na Amerligově příchovické oponě. Všechny historické citace jsou zde seskládány do opulentní koláže nové doby. Pokud má místní podání pravdu a Amerling byl vskutku malířem pokojů, byl důstojným dědicem tradice dekorativní výzdoby, která po dobu dvou století obcházela všechny akademické poučky, aby vyzněla v několika zcela izolovaných dílech českého oponářství první poloviny 20. století.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Tato část obrazu je téměř totožná s oponou Orlovny v Oldříši, která má být dílem tamního malíře Jana Herynka a má být nepatrně pozdější (1929). Kromě obměn v sestavě figur hledí oldříšská rodina nikoli ke Karlštejnu, ale k Řípu. Tezovitost alegorického zpracování, umožňující dokonce různé výklady, je však u obou děl táž, ruku v ruce s neumělým řemeslným provedením.
Pravá strana přeštického obrazu pak zachycuje exaltovaný hold slovanské trikolóře v zastoupení různých, velmi stylizovaných slovanských „národů“, s rysy chodskými, slovenskými i blíže neurčitelnými. Nechybí obligátní matka s dítětem ani rab v poutech. Pozadí zde tvoří strohá krajina holých skalních vrchů. Malířsky pojatý je též portál s postavami andělů s plamennými meči. Celek je završen kaligrafickým nápisem: Vlasti ku oslavě – bližnímu ku ochraně.
Byli jsme již na oponách svědky různého způsobu holdu nově vzniklé státnosti. Většinou se odehrává v poklidu, s použitím tradičních prvků rohu hojnosti, alegorických postav s květy, nenápadným zdůrazněním národních barev a akcentováním státního znaku.
Nesetkali jsme se ale dosud, pokud je mi známo, s tak exaltovaným a všechny konvence bořícím zpodobením nové skutečnosti jako na Amerligově příchovické oponě. Všechny historické citace jsou zde seskládány do opulentní koláže nové doby. Pokud má místní podání pravdu a Amerling byl vskutku malířem pokojů, byl důstojným dědicem tradice dekorativní výzdoby, která po dobu dvou století obcházela všechny akademické poučky, aby vyzněla v několika zcela izolovaných dílech českého oponářství první poloviny 20. století.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Související Texty
- Příchovice, autorem opony nikoli Josef, ale Jan Amerling, dokumentace Ludvíka Pouzy, 2015
- Příchovice, Excerpce pro MČAD 1998-2002
- Příchovice, nález opony, portálu a kulis z 20. let 20. století, 2014
- Příchovice, o. Plzeň-jih, Ochotníci slaví 105 let i objevem vzácné opony – leden 2015
- Příchovice, Ochotníci slaví 105 let i objevem vzácné opony, čl. Plzeňský deník 15. 1. 2015
- Příchovice, stanovisko k oponě Slovanská lípa, Valenta 2015
- Příchovice, úvod k rozhovoru o objevu kulis a opony v ČR Plzeň 2015
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.