Karlovy Vary, opona TALLOVÁ, Lýdie, CARLSBAD REPORT, Nr. 7/2013, s. ?

IKONICKÁ MALOVANÁ OPONA KARLOVARSKÉHO DIVADLA ALEGORICKÁ APOTEÓZA BÁSNICKÉHO UMĚNÍ Historická budova Karlovarského městského divadla je architektonickým a uměleckým klenotem lázeňského města. Velkolepá stavba postavená v letech 1884 - 1886 podle návrhu z vídeňského ateliéru slavných architektů Fellnera a Helmera, skrývá v interiérech vzácné kulturní bohatství. Obdivovatelé skvostného architektonického díla, které jeho tvůrci oblékli do novobarokní róby, bývají ohromeni zejména při zhlédnutí jeho interiérů. Sochařská a malířská výzdoba vnitřních prostor dokonale koresponduje s architektonickým řešením budovy a dodává jí vrcholnou eleganci. Nejcennější součástí výzdoby umělecky vyšperkovaného divadelního paláce je malovaná opona vzešlá z malířského mistrovství trojice renomovaných vídeňských autorů ve složení bratří Gustava a Ernsta Klimtových a Franze Matsche. Malířskému triu dominuje postava Gustava Klimta, jenž patří k nejslavnějším malířům Evropy. Společným dílem malířů jsou vedle proslulé opony i alegorické figurální malby na stropní klenbě nad hledištěm. Autorem temperové malby na plátně přilepeném přímo na omítku nad proscéniem, která doplňuje děj zobrazený na oponě, je Ernst Klimt. Ručně malovaná opona, která patří k nejkrásnějším v Evro

IKONICKÁ MALOVANÁ OPONA KARLOVARSKÉHO DIVADLA
ALEGORICKÁ APOTEÓZA BÁSNICKÉHO UMĚNÍ

Historická budova Karlovarského městského divadla je architektonickým a uměleckým klenotem lázeňského města. Velkolepá stavba postavená v letech 1884 - 1886 podle návrhu z vídeňského ateliéru slavných architektů Fellnera a Helmera, skrývá v interiérech vzácné kulturní bohatství. Obdivovatelé skvostného architektonického díla, které jeho tvůrci oblékli do novobarokní róby,
bývají ohromeni zejména při zhlédnutí jeho interiérů. Sochařská a malířská výzdoba vnitřních prostor dokonale koresponduje s architektonickým řešením budovy a dodává jí vrcholnou eleganci. Nejcennější součástí výzdoby umělecky vyšperkovaného divadelního paláce je malovaná opona vzešlá z malířského mistrovství trojice renomovaných vídeňských autorů ve složení bratří Gustava a Ernsta Klimtových a Franze Matsche. Malířskému triu dominuje postava Gustava Klimta, jenž patří k nejslavnějším malířům Evropy. Společným dílem malířů jsou vedle proslulé opony i alegorické figurální malby na stropní klenbě nad hledištěm. Autorem temperové malby na plátně přilepeném přímo na omítku nad proscéniem, která doplňuje děj zobrazený na oponě, je Ernst Klimt.

Ručně malovaná opona, která patří k nejkrásnějším v Evropě, zobrazuje složitou alegorii vyjadřující oslavu básnického umění. Dnešnímu pozorovateli se pravděpodobně bude příběh vyobrazený na plátně opony zdát obtížně čitelný. Dokáže sice vnímat estetickou rovinu díla, podstata zobrazeného příběhu mu ale zůstává vlivem nedostatečné znalosti mytologie skryta. To ale jen do té doby,
než oponu poprvé spatří na vlastní oči. Malba je natolik zdařilá a působivá, že přímo provokuje mysl k započetí pátrání po podstatě vyobrazeného příběhu.

Figurální kompozice zobrazuje sedícího básníka obklopeného krásnými ženami, které jej inspirují k poetické tvorbě. Nejblíže mu stojí tři Múzy, které představují hlavní svazek divadelnictví. Básníka tak inspiruje Múza komedie Thaleia v doprovodu Múzy hudby Euterpé a Múzy tance Terpsichoré. Společnost jim dělají ještě Múzy Melpomené, Kalliopé, Kleió a Úrania spolu s mužem, ženou a dítětem jako výrazem ideální rodiny. Tvůrci opony obsadili do rolí Múz zobrazeným na hlavním výjevu tři Klimtovy sestry - Kláru, Hermínu a Johannu. Sami malíři se na plátně opony stylizovali do rolí renesančních hudebníků. V levém dolním rohu tak Franz hraje na violu, Gustav na příčnou flétnu
a Ernst na loutnu. Obraz rámuje přebujelá rajská dekorace. V pseudorokokových ornamentech jsou skryti amoreti, poslíčkové lásky a divocí faunové. Publikum v hledišti tak může před začátkem představení obdivovat nejen uměleckou krásu díla, ale i jeho půvabné poselství. Umění jako by totiž bylo pro nezbytnost invence a tvůrčího nadání daného shůry povýšeno do nadpozemského stavu.

Múzy jsou dcery nejvyššího boha Dia a bohyně Mnémosyny. V mytologii vystupují jako bohyně umění. Řekové a Římané si je představovali coby ženy, jejichž půvab se vyrovná nejkrásnějším bohyním. Vyznačovaly se láskou ke zpěvu a tanci, kterým obveselovaly bohy i umělce. Zvláštní pozornost věnovaly svým oblíbeným básníkům, dramatikům, pěvcům a hercům, což velmi citlivě promítli tvůrci opony do svého díla. Karlovarské divadlo tak obývají patronky umění. Políbení zobrazených Múz už pocítila početná řada umělců. „Je šťastný na světě ten, koho milují Múzy," říká se v Homérových hymnech.

Unikátní malovaná opona z roku 1886 je výtvarným klenotem s nevyčíslitelnou uměleckou
a historickou hodnotou. Opona o rozměrech 8,70 x 10,80 m byla sešita ze šesti kusů hrubého plátna o hmotnosti 230 kilogramů. Ani tomuto uměleckému skvostu se nevyhnul proces chátrání díla. Roku 1995 byla vlivem času poškozená opona po složitém transportu restaurována v hostivařských ateliérech. V tu dobu procházelo karlovarské divadlo celkovou rekonstrukcí, a tak byla opona po celou dobu oprav vystavena ve dvoraně pražského Rudolfina. Po tři roky mohli návštěvníci z celého světa obdivovat toto jedinečné umělecké dílo v Praze. Do divadla v Karlových Varech se restaurovaná opona vrátila v červnu 1999. V novodobé historii karlovarského divadla tak opona ve své plné kráse znovu vypráví příběh oslavující básnické umění.
TALLOVÁ, Lýdie, CARLSBAD REPORT, Nr. 7/2013, s. ?
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':