Praha, Národní divadlo, Hynaisova opona se národní kulturní památkou nestane v roce 2013
Hynaisova opona se ani letos národní kulturní památkou nestane
12. října 2013 v 05:00
http://www.rozhlas.cz/zpravy/divadlo/_zprava/hynaisova-opona-se-ani-letos-narodni-kulturni-pamatkou-nestane--1267677 (140104)
Nejslavnější umělecké dílo Národního divadla, Hynaisova opona, se už pět let marně uchází o zápis na seznam národních kulturních památek. Celá budova divadla je sice národní kulturní památkou, ale ochrana se vztahuje jenom na architekturu.
Opona Vojtěcha Hynaise je většinou to první, co divák uvidí, když usedne do hlediště. A skutečně se nedá přehlédnout. Má plochu 142 metrů čtverečních, váží 180 kilogramůa malíř Vojtěch Hynais na ni vypotřeboval 26 kilogramů barev.
„Mojí snahou je, aby se z toho stala národní kulturní památka, protože si myslím, že to dílo si to celkem žádá, stálo by to zato. Samozřejmě to nejsou korunovační klenoty, ale co se týče 19. století, je to skutečně taková top záležitost,“ říká hlavní konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová.
Opona je vlastně velkým obrazem, dodává Daňhelová, která byla při tom, když v roce 2009 restaurátoři Hynaisovo nejznámější dílo kompletně opravili a vyčistili.
Opona Národního divadla se zřejmě ani letos nedočká svého uznání za národní kulturní památku
„On uměl skvěle malovat, což bylo při restaurování vidět. Je to dokonale namalované, protože si představte, že pod tím nejsou vůbec žádné opravy, bylo to nahozené čistě. On opravdu jel načisto na jeden zátah. Měl k tomu dva pomocníky. Většinou se opony řešily tak, že malíř vytvořil návrh a kartony, ale pak to ani nerealizoval, dělalo se to v dekoratérské dílně, byla to taková manufaktura. Ale Hynais to maloval sám.“
Český malíř chtěl, aby opona vypadala tak trochu jako bohatě zdobený gobelín, a na její vytvoření měl pouhé tři měsíce.
„Dole je taková ta bordura, střapce, a pak je tam jeden zajímavý pás – někde jsou dětské postavy, a ač to návštěvníci na tu dálku asi nevnímají, ty zůstaly nedokončené. Jak jsme to analyzovali, pravděpodobně to bylo z časových důvodů – malíř měl omezené termíny, 1. září 1883 tu opona musela být, jinak by dostal docela vysoké penále. Zůstalo to jenom nahozené, ale myslím, že to neškodí.“
Technické památky a lidová architektura
Mluvčí ministerstva kultury Anna Ješátková hlavní konzervátorku Národního divadla ale asi zklame, komise dá letos přednost jiným památkám.
„Seznam památek, které bude ministerstvo kultury nově předkládat vládě k uznání za národní kulturní památky, je zaměřený na technické památky a lidovou architekturu, opony Národního divadla se tedy netýká.“
Národní kulturní památkou není žádná divadelní opona a na seznamu nejvýše postavených památek je minimum uměleckých výtvorů z 19. století. Jsou na něm hlavně díla středověku, baroka a 20. století.
Autor: Michaela Vetešková (miv), Tereza Jelínková (tej)
12. října 2013 v 05:00
http://www.rozhlas.cz/zpravy/divadlo/_zprava/hynaisova-opona-se-ani-letos-narodni-kulturni-pamatkou-nestane--1267677 (140104)
Nejslavnější umělecké dílo Národního divadla, Hynaisova opona, se už pět let marně uchází o zápis na seznam národních kulturních památek. Celá budova divadla je sice národní kulturní památkou, ale ochrana se vztahuje jenom na architekturu.
Opona Vojtěcha Hynaise je většinou to první, co divák uvidí, když usedne do hlediště. A skutečně se nedá přehlédnout. Má plochu 142 metrů čtverečních, váží 180 kilogramůa malíř Vojtěch Hynais na ni vypotřeboval 26 kilogramů barev.
„Mojí snahou je, aby se z toho stala národní kulturní památka, protože si myslím, že to dílo si to celkem žádá, stálo by to zato. Samozřejmě to nejsou korunovační klenoty, ale co se týče 19. století, je to skutečně taková top záležitost,“ říká hlavní konzervátorka Národního divadla Petra Daňhelová.
Opona je vlastně velkým obrazem, dodává Daňhelová, která byla při tom, když v roce 2009 restaurátoři Hynaisovo nejznámější dílo kompletně opravili a vyčistili.
Opona Národního divadla se zřejmě ani letos nedočká svého uznání za národní kulturní památku
„On uměl skvěle malovat, což bylo při restaurování vidět. Je to dokonale namalované, protože si představte, že pod tím nejsou vůbec žádné opravy, bylo to nahozené čistě. On opravdu jel načisto na jeden zátah. Měl k tomu dva pomocníky. Většinou se opony řešily tak, že malíř vytvořil návrh a kartony, ale pak to ani nerealizoval, dělalo se to v dekoratérské dílně, byla to taková manufaktura. Ale Hynais to maloval sám.“
Český malíř chtěl, aby opona vypadala tak trochu jako bohatě zdobený gobelín, a na její vytvoření měl pouhé tři měsíce.
„Dole je taková ta bordura, střapce, a pak je tam jeden zajímavý pás – někde jsou dětské postavy, a ač to návštěvníci na tu dálku asi nevnímají, ty zůstaly nedokončené. Jak jsme to analyzovali, pravděpodobně to bylo z časových důvodů – malíř měl omezené termíny, 1. září 1883 tu opona musela být, jinak by dostal docela vysoké penále. Zůstalo to jenom nahozené, ale myslím, že to neškodí.“
Technické památky a lidová architektura
Mluvčí ministerstva kultury Anna Ješátková hlavní konzervátorku Národního divadla ale asi zklame, komise dá letos přednost jiným památkám.
„Seznam památek, které bude ministerstvo kultury nově předkládat vládě k uznání za národní kulturní památky, je zaměřený na technické památky a lidovou architekturu, opony Národního divadla se tedy netýká.“
Národní kulturní památkou není žádná divadelní opona a na seznamu nejvýše postavených památek je minimum uměleckých výtvorů z 19. století. Jsou na něm hlavně díla středověku, baroka a 20. století.
Autor: Michaela Vetešková (miv), Tereza Jelínková (tej)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.