Nové Město nad Metují, opona, 2011 TV2, průvodní slovo Jiří Valenta
2011 TV2, cyklus Toulky za uměním / Malované opony českých divadel, 3. díl, Nejstarší opony českého obrození
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10369954439-malovane-opony-ceskych-divadel/21154215561/
Jiří VALENTA:
Kroniky praví, že v Novém Městě nad Metují kupec, který se jmenoval František Venclík, už v rocee 1818 hrál na náměstí divadlo. Potom chtěl založit domácí divadlo, ale to už mu hejtmanství nepovolilo. Prý se to pro mládež nesluší. Ovšem za rok už měl v sále jeviště a na tom jevišti prý byla opona, která zobrazovala okřídleného koně – Pegase. Až padesát let nato, když založili hereckou společnost divadelní, jejímž organizátorem byl osvícený páter Rojek, objednali oponu od Josefa Šrůtka z Náchoda. A ten namaloval vznosné panorama zámku novoměstského, pýchu města. Josef Šrůtek byl malíř, který se většinou na svých oponách věnoval krajinářským tématům. Podobně jako v Novém Městě, asi inspirován oponou Mössnerovou z Hradce, která tam už byla 30 let před namalováním této opony, vymaloval ještě celou řadu takových pohledů, vedut měst. To téma domov, to se stalo potom velmi častým tématem dalších opon v mnoha a mnoha místech.
V Letohradě, v Berouně, v Poličce, v Sadské, v Kácově, v Chlumci nad Cidlinou, v Radnicích.
Opony jsou také manifestací vztahu lidí k domovu. Je to průvodní rys opon národního obrození.
Pecka, Chotěborky
Ale to už byla chvíle, kdy byla vyhlášena soutěž na oponu Národního divadla, a všechny zraky se upřely ke Zlaté kapličce. Tam byla další inspirace.
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10369954439-malovane-opony-ceskych-divadel/21154215561/
Jiří VALENTA:
Kroniky praví, že v Novém Městě nad Metují kupec, který se jmenoval František Venclík, už v rocee 1818 hrál na náměstí divadlo. Potom chtěl založit domácí divadlo, ale to už mu hejtmanství nepovolilo. Prý se to pro mládež nesluší. Ovšem za rok už měl v sále jeviště a na tom jevišti prý byla opona, která zobrazovala okřídleného koně – Pegase. Až padesát let nato, když založili hereckou společnost divadelní, jejímž organizátorem byl osvícený páter Rojek, objednali oponu od Josefa Šrůtka z Náchoda. A ten namaloval vznosné panorama zámku novoměstského, pýchu města. Josef Šrůtek byl malíř, který se většinou na svých oponách věnoval krajinářským tématům. Podobně jako v Novém Městě, asi inspirován oponou Mössnerovou z Hradce, která tam už byla 30 let před namalováním této opony, vymaloval ještě celou řadu takových pohledů, vedut měst. To téma domov, to se stalo potom velmi častým tématem dalších opon v mnoha a mnoha místech.
V Letohradě, v Berouně, v Poličce, v Sadské, v Kácově, v Chlumci nad Cidlinou, v Radnicích.
Opony jsou také manifestací vztahu lidí k domovu. Je to průvodní rys opon národního obrození.
Pecka, Chotěborky
Ale to už byla chvíle, kdy byla vyhlášena soutěž na oponu Národního divadla, a všechny zraky se upřely ke Zlaté kapličce. Tam byla další inspirace.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.