Kladno: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 260-261

KLADNO

Oponu nazvanou Práce, spořivost, věda a umění, vytvořenou podle návrhu Josefa Weniga v roce 1929, darovala divadlu Městská spořitelna.

Josef Wenig vytvořil pomocí kombinace několika žánrů a témat oslavnou vizi prosperity průmyslového centra. Pokud se týče žánrů, jsou zde vedle sebe symbolická a alegorická vyobrazení tradičních kulturních ideálů spolu s portréty protagonistů města. Vysoké kulturní cíle, které patří k divadelní rétorice opony, jsou zdůrazněny dekorativní kompozicí, složenou z dominujících tvarů průmyslové aglomerace, a doplňujícími festony a prapory.
Tomáš Vlček

Celý výjev připomíná jeviště, které po stranách a nahoře rámuje iluzivní závěs, v jehož červeném čtvercovém štítě je vyobrazen stříbrný český lev. Zpoza pravého závěsu vyčnívá žerď s praporcem, na němž je znak města Kladna. V popředí sedí poloobnažená ženská postava, držící na klíně lipovou ratolest s trikolórou. Vpravo od ní nahá dívka hraje na housle, další dívka drží pravou rukou antickou divadelní masku a zády obrácená postava v černém má v rukou lyru. Vlevo od ústřední postavy sedí dívka v moderních šatech a podává jí kytičku. Za ní dělník čte knihu, u jeho nohou sedí žena v šátku a drží za ramena dítě.
Vzadu za touto skupinou se stařec opírá o hůl. Za alegorickou postavou uprostřed je sloup se zlatým opeřencem s hořícím srdcem na prsou, pod ním jsou ke sloupu červenou stužkou přivázány hornické odznaky – želízko a mlátek – a níže visí vavřínový věnec se stuhami. Vlevo od sloupu stojí dva muži – jeden v modré košili a kalhotách (dělník?) a druhý v hnědém obleku (úředník?). Zatímco ztvárnění alegorických postav v pravé části opony je pozdním ohlasem secese, postavy vlevo jako by byly předzvěstí poválečného socialistického realismu.
V levé části pozadí vidíme vysokou pec Lürmannova typu a vozíky se žhavým železem, v pravé části je socha rytíře na štítu nové kladenské radnice (snad od sochaře A. Poppa) a dále pod ní Mariánské sousoší z roku 1741 (K. I. Dientzenhofer a sochař K. J. Hiernle), zcela vpravo je pak budova Městské spořitelny (dnes Komerční banky a. s.).
Dle Zdeňka Kuchyňky

Téma opony bylo Městskou spořitelnou formulováno slovy Práce, Spořivost, Věda a Umění. V Kladně vyrostlo na počátku dvacátého století třetí mimopražské kamenné divadlo se stálým provozem. Divadelní budova byla nejprve půjčována ochotnickým spolkům, jež se střídaly s kočovnými společnostmi. Snaha ovlivňovat divadelní život v Kladně výrazněji však vedla roku 1915 k založení stálého profesionálního souboru. Wenigova opona je svým tématem výrazem vývoje, jenž učinil z Kladna důležité české průmyslové centrum, a vlastně vyjadřuje nejen divadelní, ale i společenský program.
Jan Císař

• Opona je dosud funkční ve Středočeském divadle Kladno.
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
~ JOSEF WENIG viz s. 182
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':