Polná: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 164-165
POLNÁ, okres Jihlava
Jedna z nejreprezentativnějších opon vzniklých pro venkovské divadlo v Čechách v 19. století.
Pro ochotníky v Polné ji navrhl Theodor Rothaug a malířsky provedli jeho synové roku 1888.
V roce 1888 daroval místní rodák, akademický malíř Theodor Rothaug, žijící ve Vídni, ochotníkům k 90. výročí divadla v Polné
nádhernou oponu, kterou podle jeho návrhu namalovali jeho synové Leopold a Alexander, tehdy studenti vídeňské akademie.
Vpravo v pozadí na ní zobrazili jednu z ikon českého vlastenectví – krále Jiřího z Poděbrad s husitským palcátem, patrona
polenských divadelníků. Rothaug byl následně jmenován čestným členem spolku Jiří Poděbradský a obdržel diplom, zhotovený
malířem K. L. Klusáčkem za deset zlatých. Opona byla slavnostně odhalena 28. října 1888 a sloužila potom v sále U Slovana
téměř padesát let. Roku 1935 byla přenesena do polenského muzea.
Dle prací Bohuslava Hladíka: Významné polenské osobnosti a rodáci.
In Polná 1242-1992, Polná,1992, s. 205 a Jiřího Vacka: Rothaugové, Polensko 1999, č. 2, s. 16–17
Výtvarným názorem odkazuje projev Rothaugů na polenské oponě k Vídni osmdesátých let 19. století doby Makartovy.
Charakteristická pro něj je kultivovanost, akademismus hlásící se k evropské tradici. Zajímavé je, jak se specificky vídeňské
vidění doby a styl Ringstrasse uplatnily pro ikonografický program hlasící se k českému národnímu obrození.
Tomáš Vlček
• Opona uložena v Muzeu Polná, e. č. PO-FS 1709, rozměr 550 x 300 cm
> Cesty českého amatérského divadla. Praha, IPOS 1998, s. 79
> Valenta, Jiří: Putování od maškar...až k amatérskému divadlu dneška. Miletín 2009, obálka
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
ALEXANDER ROTHAUG (1870 Vídeň – 1946) absolvoval vídeňskou AVU, působil jako knižní ilustrátor v Mnichově. Opony namaloval i pro
divadla ve Franfurtu nad Mohanem, Vídni, Norimberku a Štýrském Hradci, motivicky vycházely ze starověkých mýtů a německých legend.
LEOPOLD ROTHAUG (1868 Vídeň – 1959) absolvoval stejnou školu a přednostně se věnoval tvorbě pro divadla – např. sady dekorací pro
Metropolitní operu v New Yorku. Tvorba obou bratrů, ovlivněná secesí i modernou, až dosud převážně ukrytá v jihoněmecké soukromé
sbírce, byla poprvé zveřejněna v monografii Ludwiga Horsta Alexander und Leopold Rothaug, vydané roku 2009 v Mnichově.
THEODOR ROTHAUG (před 1840 Polná – 1889 Vídeň) projevoval výtvarné nadání od dětství, kdy nakreslil některé polenské památky. Po přestěhování
rodiny do Vídně navštěvoval malířskou akademii. V pozdějších letech udržoval korespondenci s polenským starostou Antonínem
Pittnerem. V muzejní expozici Staré školy v Polné je jeho obraz Patero lidských plemen.
Jedna z nejreprezentativnějších opon vzniklých pro venkovské divadlo v Čechách v 19. století.
Pro ochotníky v Polné ji navrhl Theodor Rothaug a malířsky provedli jeho synové roku 1888.
V roce 1888 daroval místní rodák, akademický malíř Theodor Rothaug, žijící ve Vídni, ochotníkům k 90. výročí divadla v Polné
nádhernou oponu, kterou podle jeho návrhu namalovali jeho synové Leopold a Alexander, tehdy studenti vídeňské akademie.
Vpravo v pozadí na ní zobrazili jednu z ikon českého vlastenectví – krále Jiřího z Poděbrad s husitským palcátem, patrona
polenských divadelníků. Rothaug byl následně jmenován čestným členem spolku Jiří Poděbradský a obdržel diplom, zhotovený
malířem K. L. Klusáčkem za deset zlatých. Opona byla slavnostně odhalena 28. října 1888 a sloužila potom v sále U Slovana
téměř padesát let. Roku 1935 byla přenesena do polenského muzea.
Dle prací Bohuslava Hladíka: Významné polenské osobnosti a rodáci.
In Polná 1242-1992, Polná,1992, s. 205 a Jiřího Vacka: Rothaugové, Polensko 1999, č. 2, s. 16–17
Výtvarným názorem odkazuje projev Rothaugů na polenské oponě k Vídni osmdesátých let 19. století doby Makartovy.
Charakteristická pro něj je kultivovanost, akademismus hlásící se k evropské tradici. Zajímavé je, jak se specificky vídeňské
vidění doby a styl Ringstrasse uplatnily pro ikonografický program hlasící se k českému národnímu obrození.
Tomáš Vlček
• Opona uložena v Muzeu Polná, e. č. PO-FS 1709, rozměr 550 x 300 cm
> Cesty českého amatérského divadla. Praha, IPOS 1998, s. 79
> Valenta, Jiří: Putování od maškar...až k amatérskému divadlu dneška. Miletín 2009, obálka
÷ Putovní výstava fotografií Malované opony, realizovaná Muzeem českého amatérského divadla 2007–2010
ALEXANDER ROTHAUG (1870 Vídeň – 1946) absolvoval vídeňskou AVU, působil jako knižní ilustrátor v Mnichově. Opony namaloval i pro
divadla ve Franfurtu nad Mohanem, Vídni, Norimberku a Štýrském Hradci, motivicky vycházely ze starověkých mýtů a německých legend.
LEOPOLD ROTHAUG (1868 Vídeň – 1959) absolvoval stejnou školu a přednostně se věnoval tvorbě pro divadla – např. sady dekorací pro
Metropolitní operu v New Yorku. Tvorba obou bratrů, ovlivněná secesí i modernou, až dosud převážně ukrytá v jihoněmecké soukromé
sbírce, byla poprvé zveřejněna v monografii Ludwiga Horsta Alexander und Leopold Rothaug, vydané roku 2009 v Mnichově.
THEODOR ROTHAUG (před 1840 Polná – 1889 Vídeň) projevoval výtvarné nadání od dětství, kdy nakreslil některé polenské památky. Po přestěhování
rodiny do Vídně navštěvoval malířskou akademii. V pozdějších letech udržoval korespondenci s polenským starostou Antonínem
Pittnerem. V muzejní expozici Staré školy v Polné je jeho obraz Patero lidských plemen.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.