Polná, sál U Slovana, opona, Vlast a historické postavy, Theodor Rothaug, 1888, muzeum Polná
Autor: Theodor Rothaug
Rozměr: 550 x 300 cm
Vročení: 1888
V roce 1888 daroval polenský rodák akademický malíř Theodor Rothaug, tehdy žijící ve Vídni, ochotníkům nádhernou oponu, kterou podle jeho ideového návrhu malovali jeho dva synové. Rothaug byl jmenován čestným členem spolku a obdržel diplom, zhotovený malířem K L. Klusáčkem za deset zlatých. Opona byla slavnostně odhalena 28. října 1888 a sloužila potom v sále "U Slovana" až do roku 1935.
doc. PhDr. Tomáš Vlček:
Jedná se o nejrepresentativnější divadelní oponu vzniklou pro venkovské divadlo v Čechách 19. století. Theodor Rothaug byl vídeňským malířem specializovaným na opony. Vedle opony v Polné jsou od něho známé opony pro divadla ve Frankfurtu, ve Štýrském Hradci, Norimberku a ve Vídni. Výtvarným názorem se Rothaugův projev hlásí k Vídni osmdesátých let 19. století doby Makartovy. Charakteristické pro ní je kultivovanost, akademismus hlásící se k evropské tradici, zejména k benátskému malířství století. Mimořádně zajímavé je jak toto specificky vídeňské vidění doby stylu Okružní třídy je uplatněno pro ikonografický program hlásící se k českému národnímu obrození. V této synkrézi je viděn mytizovaný národní hrdina, husitský hejtman Jan Žižka v renesančním stylu, jako literát s ratolestí kolem čela a s palcátem v ruce.
Pozn.: VŠ se přiklání spíše k výkladu: Husitský král Jiří z Poděbrad, jehož jméno polenský soubor nesl.
doc. PhDr. Tomáš Vlček:
Jedná se o nejrepresentativnější divadelní oponu vzniklou pro venkovské divadlo v Čechách 19. století. Theodor Rothaug byl vídeňským malířem specializovaným na opony. Vedle opony v Polné jsou od něho známé opony pro divadla ve Frankfurtu, ve Štýrském Hradci, Norimberku a ve Vídni. Výtvarným názorem se Rothaugův projev hlásí k Vídni osmdesátých let 19. století doby Makartovy. Charakteristické pro ní je kultivovanost, akademismus hlásící se k evropské tradici, zejména k benátskému malířství století. Mimořádně zajímavé je jak toto specificky vídeňské vidění doby stylu Okružní třídy je uplatněno pro ikonografický program hlásící se k českému národnímu obrození. V této synkrézi je viděn mytizovaný národní hrdina, husitský hejtman Jan Žižka v renesančním stylu, jako literát s ratolestí kolem čela a s palcátem v ruce.
Pozn.: VŠ se přiklání spíše k výkladu: Husitský král Jiří z Poděbrad, jehož jméno polenský soubor nesl.
Bibliografie:
Cesty českého amatérského divadla, obr. č. 55 na str. 79 s chybným textem: Divadelní opona malíře Theodora Rothangena(!)
Valenta, Jiří: Putování od maškar až..., Muzeum MIletín, průvodce, obálka, 2009
Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 164, 165, 264, 265
Valenta, Jiří: Putování od maškar až..., Muzeum MIletín, průvodce, obálka, 2009
Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 164, 165, 264, 265
Uložení dokumentace:
Databáze českého amatérského divadla, CD 08880 Foto Jiří Němec; CD 05008
Výstavy:
Putovní výstava Malované opony, realizované Muzeem českého amatérského divadla v Miletíně 2007-2008. Scénář Jiří Valenta, grafik Martin Taller.
Majitel/umístění:
Muzeum Polná , e.č. PO-FS 1709
Muzeum Polná , e.č. PO-FS 1709
Fyzický stav:
existuje, vystavena
Tematická skupina:
Vlastenecké projevy
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.