Praha, Národní divadlo, opona Hynais, Milan Kreuzzieger : Vojtěch Hynais a Suzanne Valadonová jako Sláva Čechie
Milan Kreuzzieger : Rod a národ: Žena a vizuální kultura v období národní emancipace
Část: Vojtěch Hynais a Suzanne Valadonová jako Sláva Čechie
Vojtěch Hynais (1854 - 1925), “ Národ sobě ”, 1883:
První opona Národního divadla realizovaná podle Ženíškova návrhu shořela při požáru divadla v roce 1881. Nejdříve měl Vojtěch Hynais provést upravený Ženíškův návrh, ale oba umělci to odmítli. Hynaisovy vlastní návrhy zaslané z Paříže byly r. 1882 s výhradami přijaty. Programem opony je oslava soudobého vzepětí národa. Hynais chtěl vylíčit nadšení národa po zničujícím požáru. Ústřední postavou je Slavie (personifikace slovanství), která truchlí nad shořením divadla a obětavý národ jí přináší dary. Nad nimi se vznáší anděl slávy - Génius národa žehnající lidu.
Modelem sloužili Hynaisovi jeho přátelé, z nichž někteří mu pomáhali s realizací opony. (Modelkou pro Slavii byla manželka Hynaisova přítele Oskara Rexe.) Při schánění modelů a modelek pomohl Hynaisovi malíř Puvis Chavannes, přítel jeho učitele Feuerbacha. Pravě on mu doporučil mladou teprve šestnáctiletou modelku Marii Valadonovou, která mu nosila prádlo od své matky, pradleny. Marii Valadonovou začali její přátelé (Toulouse-Lautrec) přezdívat Suzanne. Nejspíše proto, že si přivydělávala jako akrobatka ji Hynais zavěsil na hrazdu nad celou skupinou. Stala se alegorií Slávy Čechie, Andělem Slávy. Také později stála Hynaisovi modelem pro mnoho dalších obrazů (např. Pravda). Valadonová se však záhy prosadila jako malířka. Obvyklý vztah charakteristický pro dějiny umění: muž – umělec, aktivní, tvůrčí a ovládající k ženě – modelce, pasivní a podřízené je poněkud problematizován. Suzanne Valadonová - žena - model se stala významnější umělkyní a navíc reprezentuje výraznou orientace české kultury na Francii, která je alternativou vzhledem k dominantní a tradiční rakouské a německé kultuře. To, že na opona v Národním divadle ztělesňuje francouzská žena a budoucí světově známá umělkyně Slávu Čechie rozehrává pozoruhodnou genderovou a nacionální hru.
http://gender.ff.cuni.cz/anotace_kreuzzieger.htm
Část: Vojtěch Hynais a Suzanne Valadonová jako Sláva Čechie
Vojtěch Hynais (1854 - 1925), “ Národ sobě ”, 1883:
První opona Národního divadla realizovaná podle Ženíškova návrhu shořela při požáru divadla v roce 1881. Nejdříve měl Vojtěch Hynais provést upravený Ženíškův návrh, ale oba umělci to odmítli. Hynaisovy vlastní návrhy zaslané z Paříže byly r. 1882 s výhradami přijaty. Programem opony je oslava soudobého vzepětí národa. Hynais chtěl vylíčit nadšení národa po zničujícím požáru. Ústřední postavou je Slavie (personifikace slovanství), která truchlí nad shořením divadla a obětavý národ jí přináší dary. Nad nimi se vznáší anděl slávy - Génius národa žehnající lidu.
Modelem sloužili Hynaisovi jeho přátelé, z nichž někteří mu pomáhali s realizací opony. (Modelkou pro Slavii byla manželka Hynaisova přítele Oskara Rexe.) Při schánění modelů a modelek pomohl Hynaisovi malíř Puvis Chavannes, přítel jeho učitele Feuerbacha. Pravě on mu doporučil mladou teprve šestnáctiletou modelku Marii Valadonovou, která mu nosila prádlo od své matky, pradleny. Marii Valadonovou začali její přátelé (Toulouse-Lautrec) přezdívat Suzanne. Nejspíše proto, že si přivydělávala jako akrobatka ji Hynais zavěsil na hrazdu nad celou skupinou. Stala se alegorií Slávy Čechie, Andělem Slávy. Také později stála Hynaisovi modelem pro mnoho dalších obrazů (např. Pravda). Valadonová se však záhy prosadila jako malířka. Obvyklý vztah charakteristický pro dějiny umění: muž – umělec, aktivní, tvůrčí a ovládající k ženě – modelce, pasivní a podřízené je poněkud problematizován. Suzanne Valadonová - žena - model se stala významnější umělkyní a navíc reprezentuje výraznou orientace české kultury na Francii, která je alternativou vzhledem k dominantní a tradiční rakouské a německé kultuře. To, že na opona v Národním divadle ztělesňuje francouzská žena a budoucí světově známá umělkyně Slávu Čechie rozehrává pozoruhodnou genderovou a nacionální hru.
http://gender.ff.cuni.cz/anotace_kreuzzieger.htm
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.