Praha, NIPOS, křest knihy Malované opony divadel českých zemí II, 2018
Zdroj: Foto Jaroslav Kodeš © 2018
ZEMANČÍKOVÁ, Alena, Mgr., Plzeň, Cheb, Praha
Datum narození: 18.6.1955
Místo narození: Praha
ZEMANČÍKOVÁ, Alena, rozená Nuhlíčková, autorka, dramaturgyně a režisérka Českého rozhlasu Praha.
Narozena v Praze, vztah k umění a divadlu si formovala v západních Čechách v době ještě ovlivněné rokem 1968. Velký vliv měla rodina: matka PhDr Miloslava Ruzhová, pracovnice kulturního střediska v Tachově a pak v Plzni, nevlastní otec učitel a ochotnický divadelník v Tachově.
Normalizační gymnázium nemělo vliv žádný, silně ovšem působily kontakty s plzeňskými umělci, v 70. letech kompletně odstavenými od profese ( básník Zdeněk Barborka, malíři Jiří Kovařík a Vladivoj Kotyza, skladatel Zdeněk Lukáš).
Pod vlivem rodičů a jejich organizační a lektorské práce v uměleckém přednesu začala s recitací, od 1971 se účastnila Wolkrova Prostějova jako sólová recitátorka.
Absolventka DAMU (obor dramaturgie).
Po zásadním konfliktu s vedením amatérského divadelního souboru ZK Škoda Plzeň DS3 byla s přáteli ze souboru vyloučena.
Souboru, už tehdy nominovaného na WP s představením Gregerie, se ujal Klub mládeže SSM Dominik. Pod touto záštitou Divadlo Dominik působilo v původním složení 4 roky, dvakrát bylo oceněno Cenou poroty na WP
1973 a 1974 za inscenace Gregerie Ramóna Gómeze de la Serny a Chléb Jordana Radičkova), další inscenace -
1975 Jan Hus - byla amatérským cenzorem v roli inspektora kultury v Plzni, jinak ceněným šumavským loutkářem J. Oudesem zakázána a hrána bez povolení, tedy nelegálně.
A. Zemančíková byla scénáristkou, režisérkou i účinkující ve všech představeních.
Tento soubor Divadla Dominik skončil odchodem všech jeho členů kromě A. Zemančíkové na umělecké školy nebo do profesionálních těles. V této době měl zcela rozhodující vliv na rozvoj a vlastní poetiku souboru Radim Vašinka, i když nikdy přímo nespolupracoval.
V 80. letech 20. století se vrátila krátce k sólovému uměleckému přednesu,
spolupracovala s Divadlem Pod lampou na inscenacích textů Jiřího Žáčka a Alexandry Berkové.
Od 1987 pracovala jako dramaturg Západočeského divadla v Chebu, když předtím byla přijata ke studiu dramaturgie na DAMU v Praze. V Chebu byl rozhodujícím spolupracovníkem dramaturg Martin Urban a režisér Pavel Pecháček a ředitel divadla František Hromada, za jehož působení uvedlo divadlo několik autorských textů A. Zemančíkové (romské pohádky Putování za štěstím, Biblické příběhy, Hru o bratru Františku a jeho sestře Chudobě). Ve spolupráci s Jaroslavou Šiktancovou uvedlo divadlo v Kladně – Mladé Boleslavi variaci na komedii dell´arte a Itala Calvina Čistému vše čisté (1995), spolek Kašpar monodrama Ulrika (2002).
Vstupem do profesionálního angažmá skončila s aktivním amatérským divadlem, ale intemzivně se angažuje jako lektorka a členka porot.
Dramatička, spisovatelka, dramaturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských a celostátních přehlídek.
1976 publikovala v edici ÚKVČ studii o inscenacích Divadla Dominik,
2004 vydala Artama Poznámky ke scénáři divadla poezie. Pro Slovník divadelních pojmů vypracovala heslo Divadlo jednoho herce.
Od 1997 pracovala v Českém rozhlase Plzeň,
od 2004 je členkou literární redakce ČRO 3–Vltava.
O amatérském divadle píše do Amatérské scény a Literárních novin, vede semináře na regionálních i národních přehlídkách. Věnuje se zejména uměleckému přednesu a divadlu poezie.
Od 1990 je pravidelnou členkou poroty divadla poezie na Wolkrově Prostějově.
2011 (i v předchozích několika letech) členka odborné poroty Šrámkova Písku
absolventka DAMU (obor dramaturgie), dramatička, spisovatelka, dramaturgyně
literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských
a celostátních přehlídek
Narozena v Praze, vztah k umění a divadlu si formovala v západních Čechách v době ještě ovlivněné rokem 1968. Velký vliv měla rodina: matka PhDr Miloslava Ruzhová, pracovnice kulturního střediska v Tachově a pak v Plzni, nevlastní otec učitel a ochotnický divadelník v Tachově.
Normalizační gymnázium nemělo vliv žádný, silně ovšem působily kontakty s plzeňskými umělci, v 70. letech kompletně odstavenými od profese ( básník Zdeněk Barborka, malíři Jiří Kovařík a Vladivoj Kotyza, skladatel Zdeněk Lukáš).
Pod vlivem rodičů a jejich organizační a lektorské práce v uměleckém přednesu začala s recitací, od 1971 se účastnila Wolkrova Prostějova jako sólová recitátorka.
Absolventka DAMU (obor dramaturgie).
Po zásadním konfliktu s vedením amatérského divadelního souboru ZK Škoda Plzeň DS3 byla s přáteli ze souboru vyloučena.
Souboru, už tehdy nominovaného na WP s představením Gregerie, se ujal Klub mládeže SSM Dominik. Pod touto záštitou Divadlo Dominik působilo v původním složení 4 roky, dvakrát bylo oceněno Cenou poroty na WP
1973 a 1974 za inscenace Gregerie Ramóna Gómeze de la Serny a Chléb Jordana Radičkova), další inscenace -
1975 Jan Hus - byla amatérským cenzorem v roli inspektora kultury v Plzni, jinak ceněným šumavským loutkářem J. Oudesem zakázána a hrána bez povolení, tedy nelegálně.
A. Zemančíková byla scénáristkou, režisérkou i účinkující ve všech představeních.
Tento soubor Divadla Dominik skončil odchodem všech jeho členů kromě A. Zemančíkové na umělecké školy nebo do profesionálních těles. V této době měl zcela rozhodující vliv na rozvoj a vlastní poetiku souboru Radim Vašinka, i když nikdy přímo nespolupracoval.
V 80. letech 20. století se vrátila krátce k sólovému uměleckému přednesu,
spolupracovala s Divadlem Pod lampou na inscenacích textů Jiřího Žáčka a Alexandry Berkové.
Od 1987 pracovala jako dramaturg Západočeského divadla v Chebu, když předtím byla přijata ke studiu dramaturgie na DAMU v Praze. V Chebu byl rozhodujícím spolupracovníkem dramaturg Martin Urban a režisér Pavel Pecháček a ředitel divadla František Hromada, za jehož působení uvedlo divadlo několik autorských textů A. Zemančíkové (romské pohádky Putování za štěstím, Biblické příběhy, Hru o bratru Františku a jeho sestře Chudobě). Ve spolupráci s Jaroslavou Šiktancovou uvedlo divadlo v Kladně – Mladé Boleslavi variaci na komedii dell´arte a Itala Calvina Čistému vše čisté (1995), spolek Kašpar monodrama Ulrika (2002).
Vstupem do profesionálního angažmá skončila s aktivním amatérským divadlem, ale intemzivně se angažuje jako lektorka a členka porot.
Dramatička, spisovatelka, dramaturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských a celostátních přehlídek.
1976 publikovala v edici ÚKVČ studii o inscenacích Divadla Dominik,
2004 vydala Artama Poznámky ke scénáři divadla poezie. Pro Slovník divadelních pojmů vypracovala heslo Divadlo jednoho herce.
Od 1997 pracovala v Českém rozhlase Plzeň,
od 2004 je členkou literární redakce ČRO 3–Vltava.
O amatérském divadle píše do Amatérské scény a Literárních novin, vede semináře na regionálních i národních přehlídkách. Věnuje se zejména uměleckému přednesu a divadlu poezie.
Od 1990 je pravidelnou členkou poroty divadla poezie na Wolkrově Prostějově.
2011 (i v předchozích několika letech) členka odborné poroty Šrámkova Písku
absolventka DAMU (obor dramaturgie), dramatička, spisovatelka, dramaturgyně
literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava a lektorka krajských
a celostátních přehlídek
Bibliografie:
NUHLÍČKOVÁ, Alena: Dominik - cesta k divadlu poezie. Edice Umělecký přednes. Praha, ÚKVČ 1976. 26 s.
ZEMANČÍKOVÁ, Alena. 94. Jiráskův Hronov jako myšlenková i výrazová dílna. Online. Amatérská scéna 12. 8. 2024. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/94-jiraskuv-hronov-jako-myslenkova-i-vyrazova-dilna/ [cit. 2024-08-14] - viz Texty
ZEMANČÍKOVÁ, Alena: Poznámky ke scénáři divadla poezie. Pro WP NIPOS-ARTAMA Praha 2004.
ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Všechny řitě světa i ta jeho. Recenze Aleny Zemančíkové na inscenaci Nenávidím tě, Bukowski! Online. Web Jiráskův Hronov 23.8.2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/vsechny-rite-sveta-i-ta-jeho [cit. 2024-08-23] - viz Texty
ZEMANČÍKOVÁ, Alena. 94. Jiráskův Hronov jako myšlenková i výrazová dílna. Online. Amatérská scéna 12. 8. 2024. Dostupné z: https://www.amaterskascena.cz/94-jiraskuv-hronov-jako-myslenkova-i-vyrazova-dilna/ [cit. 2024-08-14] - viz Texty
ZEMANČÍKOVÁ, Alena: Poznámky ke scénáři divadla poezie. Pro WP NIPOS-ARTAMA Praha 2004.
ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Všechny řitě světa i ta jeho. Recenze Aleny Zemančíkové na inscenaci Nenávidím tě, Bukowski! Online. Web Jiráskův Hronov 23.8.2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/vsechny-rite-sveta-i-ta-jeho [cit. 2024-08-23] - viz Texty
Související Texty
- Hronov, Jiráskův Hronov, S devadesátkou na krku, seriál magazínu Místní kultura, část 1., 2020
- Hronov, Jiráskův Hronov, S devadesátkou na krku, seriál magazínu Místní kultura, část 2., 2020
- Hronov, opony:ex Alena Zemančíková: U nás, ČRo- Týdeník rozhlas 13.9.2005
- Publikace, Malované opony divadel českých zemí, 2010 / žy Ohlas vydání / 02 Deník Referendum 27. 12. 2010 / Zemančíková Alena: Čas oponou trhl a změněn svět
- ZEMANČÍKOVÁ, Alena / KOUTOVÁ, Eva Klapka: Česká kultura před Sametem a po Sametu / s Alenou Zemančíkovou, rozhovor – Místní kultura 2019
- ZEMANČÍKOVÁ, Alena. 94. Jiráskův Hronov jako myšlenková i výrazová dílna. Online. Amatérská scéna 12. 8. 2024
- ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Dostanou, co si snad ani nezaslouží. Co na to kritika. (DS D3, Srnky) Zpravodaj 90. Jiráskova Hronova. 2020, č. 2 (2. 8.), s. 6
- ZEMANČÍKOVÁ, Alena. Všechny řitě světa i ta jeho. Recenze Aleny Zemančíkové na inscenaci Nenávidím tě, Bukowski! Online. Web Jiráskův Hronov 23.8.2024
- Zemančíková, Alena: 80. Jiráskův Hronov skončil, Deník Referendum
Související Ročníky přehlídek
- Česká Třebová, NP seniorského divadla - 2022, ročník 14 - celostátní
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2012, ročník 11 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2013, ročník 12 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2014, ročník 13 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2015, ročník 14 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2016, ročník 15 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2017, ročník 16 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR - 2020, ročník 19 - krajská
- Hradec Králové, AUDIMAFOR a loutky - 2011, ročník 10 - krajská
- Hradec Králové, KP Dětská scéna a KP loutkářská, DIVadelní SEtkání - 2020 - krajská
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2005, ročník 75 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2007, ročník 77 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2011, ročník 81 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2013, ročník 83 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2014, ročník 84 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2018, ročník 88 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2022, ročník 92 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2023, ročník 93 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Hronov, Jiráskův Hronov - 2024, ročník 94 - celostátní, s účastí ze zahraničí
- Klatovy, Poezie na rynku - 2015, ročník 13 - krajská
- Klatovy, Poezie na rynku - 2018, ročník 16 - krajská
- Klatovy, Poezie na rynku - 2019, ročník 17 - krajská
- Kostelec nad Orlicí, AUDIMAFOR aneb - 2006, ročník 5 - krajská
- Kostelec nad Orlicí, AUDIMAFOR aneb - 2008, ročník 7 - krajská
- Kostelec nad Orlicí, AUDIMAFOR aneb - 2009, ročník 8 - krajská
- Most, PřeMostění - 2024 - krajská
- Nečtiny, region WP - 2001, ročník 3 - krajská
- Olomouc, PODĚS, KP Dětská scéna - 2022, ročník 16 - krajská
- Ostrov, ObP - 1995, ročník 1 - oblastní
- Ostrov, ObP - 1996, ročník 2 - oblastní
- Ostrov, ObP - 1997, ročník 3 - oblastní
- Ostrov, ObP - 1998, ročník 4 - oblastní
- Ostrov, ObP - 2001, ročník 7 - oblastní
- Ostrov, ObP - 2005, ročník 11 - oblastní
- Ostrov, ObP - 2006, ročník 12 - oblastní
- Ostrov, Prima Píseček - 2009, ročník 15 - krajská
- Písek, Šrámkův Písek - 2000, ročník 39 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2008, ročník 47 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2009, ročník 48 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2010, ročník 49 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2011, ročník 50 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2012, ročník 51 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2013, ročník 52 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2014, ročník 53 - celostátní
- Písek, Šrámkův Písek - 2015, ročník 54 - celostátní
- Plasy, Na hraně, KP - 2011, ročník 2 - krajská
- Plasy, Na hraně, KP - 2013, ročník 4 - krajská
- Plzeň, Na hraně, KP - 2016, ročník 7 - krajská
- Plzeň, Na hraně, KP - 2017, ročník 8 - krajská
- Plzeň, Na hraně, KP - 2022, ročník 13 - krajská
- Praha-Stodůlky, Stodůlecký píseček - 2018, ročník 22 - krajská
- Praha-Stodůlky, Stodůlecký píseček - 2019, ročník 23 - krajská
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 1994, ročník 37 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 1995, ročník 38 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 1996, ročník 39 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 1997, ročník 40 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 1998, ročník 41 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 2000, ročník 43 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 2003, ročník 46 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 2004, ročník 47 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 2005, ročník 48 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 2006, ročník 49 - celostátní
- Prostějov, Wolkrův Prostějov - WP - 2008, ročník 51 - celostátní
- Svitavy, Svitavský Fanda, KP MS, WP a ŠP - 2013, ročník 4 - krajská
- Svitavy, Svitavský Fanda, KP MS, WP a ŠP - 2014, ročník 5 - krajská
- Třeboň, Třeboň poetická, KP WP - 2016, ročník 6 - krajská
- Třeboň, Třeboň poetická, KP WP - 2017, ročník 7 - krajská
- Třešť, Třešťské divadelní jaro - 2024, ročník 61 - krajská
Související Alba
- Hronov, CP Jiráskův Hronov 2014, semináře a dílny
- Hronov, PC – Problémový club, CP Jiráskův Hronov 2022
- Hronov, Problémový club, CP Jiráskův Hronov 2012
- Liberec, Rozbory vystoupení, KPP a DP 2022_IM
- Písek, CP Šrámkův Písek, porota, 2013
- Písek, Šrámkův Písek - 2011, ročník 50, porota, organizátoři, redakce
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.