Vrchlabí (dříve Hohenelbe), Spolek Němců v Čechách, návrh opony s postavami z germánské mytologie, pohledem na město a okolní hory, autor Franz Schallud, 1903, Krkonošské muzeum Vrchlabí
Autor: Franz Schallud
Rozměr: 670 x 420 cm
Vročení: 1903
návrh na oponu - výjev z germánské mytologie v ornamentálním rámu (mytologické postavy, uprostřed Vrchlabí), akvarel na papíře, dat. 1903 dle návrhu ak.mal. Schalluda, Vídeň
Entwurf zum Vorhang der neuen Bühne in Schütenhaus
VRCHLABÍ, okres Trutnov
Návrh opony s postavami z germánské mytologie
a vedutou Vrchlabí uprostřed vytvořil vídeňský akademický
malíř a scénograf Franz Schallud v roce
1903 jako akvarel na papíře. Z datace i ikonografie
návrhu vyplývá, že šlo nejspíš o zakázku zdejšího nacionálního
Spolku Němců v Čechách, který za předsednictví
továrníka Willyho Jerie ml. provozoval mj.
ochotnické divadlo. Hrál na Střelnici, kde bylo po
roce 1903 postupně budováno stálé divadelní zařízení.
Z opony se dochoval pouze její návrh, který je
ve fondu Krkonošského muzea ve Vrchlabí, i. č. U 849.
Cit. textu z knihy: Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 395
---
Spolek Němců v Čechách si v roce 1903 budoval ve Vrchlabí na okr. Trutnov v sále na Střelnici stálé jeviště včetně všeho potřebného vybavení. Vídeňský akademický malíř Franz Schallud (spoluautor např. opony pro znojemské divadlo a autor jedné z opon pro hořické pašije) pro ně vytvořil návrh opony, zachovaný dnes ve sbírkách vrchlabského muzea. Opona představuje zatím neidentifikovaný výjev nejspíš z germánské mytologie v ornamentálním rámu. Hodující postavy v popředí oslavují hrdinu, zjevujícího se v čele zástupu v oblacích, to vše na pozadí veduty Vrchlabí a siluety okolních hor.
O Schalludovi toho příliš nevíme, je ale jisté, že to byl zkušený divadelní malíř a dekoratér. Zatímco jeho zatím známé realizace z konce předchozího století jsou zcela poplatné opulentnímu vídeňskému historismu, na návrhu pro Vrchlabí se objevují i ohlasy modernějších forem, zejména v ornamentálním rámu, ve kterém jsou starogermánské vzory přetavené do secesní podoby.
Není jasné, zda byla opona podle Schalludova návrhu vůbec provedena. Dnes o ní není nic známo, a pokud byla namalována, vzala nejspíš za své buď při některé z modernizací budovy, nebo možná i bez souvislosti se stavební činností jen pro svůj výrazně nacionální tón.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Entwurf zum Vorhang der neuen Bühne in Schütenhaus
VRCHLABÍ, okres Trutnov
Návrh opony s postavami z germánské mytologie
a vedutou Vrchlabí uprostřed vytvořil vídeňský akademický
malíř a scénograf Franz Schallud v roce
1903 jako akvarel na papíře. Z datace i ikonografie
návrhu vyplývá, že šlo nejspíš o zakázku zdejšího nacionálního
Spolku Němců v Čechách, který za předsednictví
továrníka Willyho Jerie ml. provozoval mj.
ochotnické divadlo. Hrál na Střelnici, kde bylo po
roce 1903 postupně budováno stálé divadelní zařízení.
Z opony se dochoval pouze její návrh, který je
ve fondu Krkonošského muzea ve Vrchlabí, i. č. U 849.
Cit. textu z knihy: Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 395
---
Spolek Němců v Čechách si v roce 1903 budoval ve Vrchlabí na okr. Trutnov v sále na Střelnici stálé jeviště včetně všeho potřebného vybavení. Vídeňský akademický malíř Franz Schallud (spoluautor např. opony pro znojemské divadlo a autor jedné z opon pro hořické pašije) pro ně vytvořil návrh opony, zachovaný dnes ve sbírkách vrchlabského muzea. Opona představuje zatím neidentifikovaný výjev nejspíš z germánské mytologie v ornamentálním rámu. Hodující postavy v popředí oslavují hrdinu, zjevujícího se v čele zástupu v oblacích, to vše na pozadí veduty Vrchlabí a siluety okolních hor.
O Schalludovi toho příliš nevíme, je ale jisté, že to byl zkušený divadelní malíř a dekoratér. Zatímco jeho zatím známé realizace z konce předchozího století jsou zcela poplatné opulentnímu vídeňskému historismu, na návrhu pro Vrchlabí se objevují i ohlasy modernějších forem, zejména v ornamentálním rámu, ve kterém jsou starogermánské vzory přetavené do secesní podoby.
Není jasné, zda byla opona podle Schalludova návrhu vůbec provedena. Dnes o ní není nic známo, a pokud byla namalována, vzala nejspíš za své buď při některé z modernizací budovy, nebo možná i bez souvislosti se stavební činností jen pro svůj výrazně nacionální tón.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Bibliografie:
Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s.395
Majitel/umístění:
Krkonošské muzeum Vrchlabí, U 849:
Krkonošské muzeum Vrchlabí, U 849:
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
Obrazy měst
Zvláštní
Zvláštní
Související Opony
- Hořice na Šumavě / Höritz, Pašijové hry, opona Ukřižování a nanebevstoupení Ježíše Krista, autor Franz Schallud, 1893, neexistuje, doložena výtvarným návrhem a dobovou pohlednicí
- Znojmo, Městské divadlo, opona U pramene poezie, F. Schallud a K. Frank, 1900
- Znojmo, Městské divadlo, portál s železnou oponou ornamentem připomínající tkaný goblén a. F. Schallud a K. Frank, patrně 1900
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.