Praha, Stavovské divadlo, Bergler, Josef ml., Návrh opony, 1803
Zdroj: olej na plátně, 133 x 93 cm, NG č. O 57
Praha, Stavovské divadlo, návrh opony, alegorické seskupení, a. Josef Bergler, 1803
Autor: Josef Bergler
Rozměr: Návrh 905 x 1330 mm
Vročení: 1803
Návrh opony pro Stavovské divadlo. J. Bergler. Olej na plátně, 905 x 1330 mm. Podle reprodukovaného návrhu byla vymalována v dílnách drážďanského divadelního malíře Friedricha Reinholda opona ve skutečné velikosti. Byla pořízena r. 1804 na počest Františka I., který v září toho roku navštívil Prahu a také Stavovské divadlo.
Popis dle kartotéky Dr. Porta, autor neuveden:
Theseus vítězící nad Minosaurem; u nohou reka dokonává obluda, oslavován je múzami. Ještě usilovněji jej chrání bohyně tří hlavních měst Prahy (Malá Strana, Staré a Nové Město) a zároveň ho prosí, aby za své sídlo zvolil stanoviště českého lva. V pozadí vede boj závist, svár, hněv, hloupost a celé vojsko neřestí. Do cesty se jim ale postavil Herkules, Minerva a orel, ozbrojený Jupiterovými blesky. V souboji neřesti srážejí do bezedné propasti. Ve středu oblohy září Phöbus ve svém voze taženém čtyřspřežím.
Podrobně popsal oponu Jan Port v cyklu Paběrky z odkazu divadelních Čech, VII. v časopise Divadlo 1932 - 33, viz obrázky.
Popis dle Tomáše Staňka (
Vestibul divadla připomíná domácí salon. Přímo proti vstupu visí kopie návrhu opony pro Stavovské divadlo od Josefa Berglera, který ji vytvořil při příležitosti návštěvy Františka II. v roce 1804. „Zobrazil na ní řadu antických mytologických postav: devět Múz, Herakla, Pallas Athénu, Apollona, Chrona i hrdinu Thesea, který stojí pod sochou českého lva. Reka vítají alegorie tří pražských měst a Vltavy,“
Zdroj: http://bydleni.idnes.cz/stavovske-divadlo-mozart-don-giovanni-dh8-/dum_osobnosti.aspx?c=A170202_130823_dum_osobnosti_web
Nahradila původní oponu J. Q. Jahna a byla užívána do r. 1836, kdy ji - u příležitosti korunovace Ferdinanda V. (13. IX. 1836) - vystřídala opona T. Mössnera, namalovaná na rub opony Berglerovy.
Josef Bergler roku 1804 namaloval návrh na oponu, olejomalba zachycuje Olymp, shromáždění řeckých bohů v čele s bohem umění Apollónem ve slunečním voze taženém trojspřežím běloušů, bohové se společně s múzami účastní produkce umění nebo jí přihlížejí. Návrh opony je zavěšen ve vstupním vestibulu nad pokladnou, originál opony se nezachoval.
Popis dle kartotéky Dr. Porta, autor neuveden:
Theseus vítězící nad Minosaurem; u nohou reka dokonává obluda, oslavován je múzami. Ještě usilovněji jej chrání bohyně tří hlavních měst Prahy (Malá Strana, Staré a Nové Město) a zároveň ho prosí, aby za své sídlo zvolil stanoviště českého lva. V pozadí vede boj závist, svár, hněv, hloupost a celé vojsko neřestí. Do cesty se jim ale postavil Herkules, Minerva a orel, ozbrojený Jupiterovými blesky. V souboji neřesti srážejí do bezedné propasti. Ve středu oblohy září Phöbus ve svém voze taženém čtyřspřežím.
Podrobně popsal oponu Jan Port v cyklu Paběrky z odkazu divadelních Čech, VII. v časopise Divadlo 1932 - 33, viz obrázky.
Popis dle Tomáše Staňka (
Vestibul divadla připomíná domácí salon. Přímo proti vstupu visí kopie návrhu opony pro Stavovské divadlo od Josefa Berglera, který ji vytvořil při příležitosti návštěvy Františka II. v roce 1804. „Zobrazil na ní řadu antických mytologických postav: devět Múz, Herakla, Pallas Athénu, Apollona, Chrona i hrdinu Thesea, který stojí pod sochou českého lva. Reka vítají alegorie tří pražských měst a Vltavy,“
Zdroj: http://bydleni.idnes.cz/stavovske-divadlo-mozart-don-giovanni-dh8-/dum_osobnosti.aspx?c=A170202_130823_dum_osobnosti_web
Nahradila původní oponu J. Q. Jahna a byla užívána do r. 1836, kdy ji - u příležitosti korunovace Ferdinanda V. (13. IX. 1836) - vystřídala opona T. Mössnera, namalovaná na rub opony Berglerovy.
Josef Bergler roku 1804 namaloval návrh na oponu, olejomalba zachycuje Olymp, shromáždění řeckých bohů v čele s bohem umění Apollónem ve slunečním voze taženém trojspřežím běloušů, bohové se společně s múzami účastní produkce umění nebo jí přihlížejí. Návrh opony je zavěšen ve vstupním vestibulu nad pokladnou, originál opony se nezachoval.
Bibliografie:
DĚJINY českého divadla II. díl. Praha, Academia 1969, s. 19. Podrobná anotace, s. 384.
Port, J.: Paběrky v odkazu divadelních Čech VII., Divadlo 12 (19), 1932-33, 153 n.
Novotný, A.: Berglerův návrh opony Stavovského divadla, Umění 0, 1935-36, 188 n.
Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s.34-35
Port, J.: Paběrky v odkazu divadelních Čech VII., Divadlo 12 (19), 1932-33, 153 n.
Novotný, A.: Berglerův návrh opony Stavovského divadla, Umění 0, 1935-36, 188 n.
Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s.34-35
Uložení dokumentace:
Databáze českého amatérského divadla, CD 09334, CD 05786
Národní muzeum, divadelní odd. Archiv fotografií:
23 F 360 -361 Bergler, Josef návrh opony Stavovského divadla
Národní muzeum, divadelní odd. Archiv fotografií:
23 F 360 -361 Bergler, Josef návrh opony Stavovského divadla
Současné užití:
Opona neexistuje,
a/ návrh (olej na plátně v Památníku národního písemnictví PNP, inv.č.: EC 1066.
b/ olej na plátně, 133 x 93 cm, NG č. O 57 (viz Obrázek)
a/ návrh (olej na plátně v Památníku národního písemnictví PNP, inv.č.: EC 1066.
b/ olej na plátně, 133 x 93 cm, NG č. O 57 (viz Obrázek)
Majitel/umístění:
neexistuje
neexistuje
Fyzický stav:
neexistuje, dokumentována
Tematická skupina:
Alegorie obecné
Informátoři:
Kartotéka Dr. Jana Porta, 195x, Národní muzeum, divadelní odd., badatelna, zásuvka 69.
Související Texty
- ČERNÝ František: Praha – Stavovské divadlo, opona, rkp. komentáře pro publikaci Malované opony českých divadel, 2009
- Praha, Stavovské divadlo, opona Bergler, doplněk PhDr. Josefa Kráma Rychnov nad Kněžnou 101226
- Praha, Stavovské divadlo: heslo in Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 34 (František Černý)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.