Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: LÁZŇOVSKÁ, Lenka: Děčínská brána. AS 2008, č. 2.

Děčínská brána

Lenka Lázňovská

V pořadí 16. ročník krajské přehlídky činoherního a hudebního divadla Ústeckého kraje, která tradičně přijímá i soubory z Libereckého kraje, se také tentokrát uskutečnil jako memoriál Josefa Doležala. Poslední březnový víkend jej uspořádaly SČDO – oblast České středohoří, Divadelní spolek Karel Čapek a Městské divadlo Děčín za finanční podpory Ústeckého kraje a města Děčín.
Porota (Jiří Hraše, Lenka Lázňovská, Jana Stejskalová, Jana Urbanová, těsně před přehlídkou se omluvil Pavel Harvánek) posuzovala pět inscenací. V souladu s trendem současného českého amatérského divadla mezi nimi převažovaly inscenace vlastních textů souborů. Pouze jediná inscenace Divadelního souboru Li-Di Litoměřice pracovala s cizí předlohou. Šrámkovo Léto se trochu míjelo s žánrem a inscenátorům (režie a dramaturgie Otomar Venzhöfer) se nepodařilo odkrýt celou bohatost Šrámkova lyrického textu. Příjemným zpestřením byl školní DPS Hlásek z Litoměřic. Další čtyři texty vznikly přímo v souborech, z toho dva jako autorské, jeden jako dramatizace literární předlohy a konečně poslední lze označit jako variaci na téma.
Soubor Matějka a spol. čili Bílý balet mezi divadly Novosedlice přivezl do Děčína performanci na téma Hamlet. Základní kostru inscenace, nazvanou Elsinor, tvořenou dějovými fakty Shakespearova Hamleta, používají Zdeněk Matějka, Josef Pondělík a jejich partnerka Karolína Prášková jako podněty pro hru. Zcizování (např. souboj Hamleta a Laerta jako zápas sumo), metaforická gestika, slovní hříčky, znakové používání běžných spotřebních předmětů slouží vybraným tématům z Hamleta, jako je např. svět jako vězení a blázinec nebo důležitost jít vlastní cestou. Zvláštností inscenace je pevný text a pouze minimum improvizace, a také malý atak na diváka. Pánům a dámě je nejlépe nikoliv na jevišti, nýbrž na klubové scéně. Rozhodně zajímavé by bylo jejich potkání se s tvorbou patřící na Šrámkův Písek.
Zmíněnou dramatizaci literárního textu uvedlo Bílinské divadelní minimum. Jiří Schamberger si splnil sen a zpracoval slavný protiválečný román P. Ryana Jak jsem vyhrál válku. Na zajímavé nepopisné scéně, jejíž hlavní součástí je maskovací síť, se odvíjí velké dvouhodinové plátno, v němž najdeme všechny situace, do nichž se za druhé světové války dostává Ernest Goodbody. Patrně méně by bylo více, inscenace se trochu vleče, zejména ve druhé části, v níž klipy nahradily velké dramatické scény. Škoda, protože patrná radost ze hry bývá vždy kořením divadla.
Nováčkem přehlídky bylo Divadlo Michala Vaňka z Nového Boru. První činoherní inscenace, první režie učitelky ZŠ Ireny Vaňkové, autorský text dramaturga Městského divadla v České Lípě Jarka Hylebranta. Hra Smím tě políbit, než chcípnu? je komorním příběhem o setkání dvou prokletých básníků P. Verlaina a A. Rimbauda a představuje určitě dobrý základ pro nadějnou inscenaci. Zdobí ji odpovídající scéna, slušné herecké výkony obou hlavních představitelů. Chybí jí přesnější temporytmus a práce s mizanscénou.
Nejlepší inscenací, která si kromě hlavní ceny přehlídky a nominace na celostátní přehlídku odvezla i cenu diváků, se stala inscenace hry Františka Zborníka Penzion DK Jirásek Česká Lípa. Lyrická komedie bilancující život dvou mužů a jedné ženy, kteří kdysi tvořili milostný trojúhelník v penzionu Eden, ráji vzpomínek, je založena na jiskřivém slovním humoru a na situacích opírajících se především o dva muže – cyklistického závodníka a pošťáka a jejich netuctový pohled na svět. Zborník jako režisér prokázal, že ovládá moderní divadelní imaginaci, nepopisné milostné scény na kolech nebo na schodech dodávají inscenaci potřebný náboj. Umí vést herce a jak Vlastimil Vik, tak Karel Bělohubý podávají mimořádný herecký výkon. Zborník jako dramatický básník umí pracovat se slovem, jeho významy, které se mu jako asociace rozbíhají do širokých variací. Tu a tam se však s tímto aparátem jako dramaturg nechce rozloučit, což inscenaci zbytečně zatěžuje. Jak dokazuje cena diváků, inscenace si svým lidstvím (jakési střetnutí mužského a ženského principu) svého diváka najde.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.