Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Citace k Setkání divadel ve Valašském Meziříčí 2009

V roce 1978 se Krajské přehlídky zúčastnila pouhá dvě divadla MJF a dva recitační kolektivy, ale v roce 1981 se už počet soutěžících rozrostl na osm, v roce 1982 jich už bylo patnáct a tak to už také zůstalo. I dnes do Valašského Meziříčí přijíždí někdy osm a někdy až patnáct divadel, která si zde chtějí zahrát a setkat se s jinými divadly, ať už s těmi, s nimiž se zde setkávají již několik let, tak i s těmi, která zde uvidí poprvé. A pochopitelně i s nezbytnou porotou, která v konečné fázi rozhodne o tom, koho pošle nebo alespoň doporučí na Šrámkův Písek, případně na některou z jiných národních přehlídek.
Josef Fabián, Oponka 1

Valmez je přehlídkou velmi specifickou svým zaměřením na alternativní divadlo. Je to pro mě vždy velmi zajímavá inspirace, která se týká možných divadelních cest i možných divadelních slepých uliček. Cesta k experimentu a hledání nemusí vždy dojít k cíli, který má smysl dál rozvíjet. To už k tomuto typu divadla patří a je mi to vlastně sympatičtější, než jít dávno vyšlapanou cestou. Cestou, která je už ozkoušená, nevyžaduje žádné tvůrčí hledání, a je to jen cesta k publiku. I když na druhou stranu u souborů, které se vydávají osvědčenou cestou komedií, zase oceňuji herecký růst. Svou energii příliš nevěnují tvůrčímu hledání, jen objeví nějaký zajímavý komediální titul, soustřeďují se na rozvíjení hereckých schopností svých členů. A to je věc, která by mohla být inspirativní pro tuto přehlídku ve Valmezu. Velmi často se tu setkáváme s herectvím, se kterým se nepracuje. Vidíme soubory, které se snaží tvůrčím způsobem rozvíjet, ale nepřemýšlí o svém projevena jevišti. Některé inscenace jsou zahleděny a uzavřeny do sebe. I při experimentální práci jew třeba přemýšlet o tom, jakým způsobem bude rezonovat u publika a pokud soubory chtějí, aby rezonovala co nejpřesvědčivěji, tak by měly usilovat o to, aby rezonovala co nejpřesvěčivěji, tak by měly usilovat o co nejčistější a nejpreciznější tvar.
Vladimír Fekar, Oponka 1

…Snad jen pár slov o celku. Za ten bych chtěl totiž zvláště poděkovat. Za dramaturgickou sestavu: nekomunikace v příběhu dvou osudem zaněných žen jako ne zrovna dozrálý, ale zato velmi energií nabitý jevištní skeč, rozjezdová etuda, řekl bych, a vnitřnosti byly venku (Studna – Údivadlo). Následoval opět žánrový experiment, nyní ve formě grotesky v „nemocném světě“ maturantky Evy, které neumírá a neumírá, protože to herečku už nebaví, pořád umírat, ale já jsem vlastně rád, že je to takhle jiné, i když pořád nevím proč (Hrkbrk). Pak jsem se najednou ocitl ve světě zmechanizovaného řádu supermarketu, v žánrově zcela odlišném videoartovém divadle, útočícím tak intenzivně na smysly obrazem, zvukem, rytmem i nitřní znakovostí, nenechám se tupit strojovitostí, mechanickým rituálem. Je ERROR konec nebo začátek dalšího dramatu? (Kohen) S posledním představením, jevištní anekdotě o uklízečce, která se náhodou ocitne v roli soudce, přišla řada i na komedii. A chtěl bych zdůraznit, že velmi inteligentní komedii, přestože ve velmi zjednodušené, aktovkové formě balancuje na hraně mezi lascivitou a ryzím humorem (NŽDS Tom a Jerry)
Jan Bolívar Pohořelický, Oponka 2

Telegraficky ke dnešku: 3 Deka – Velmi přesvědčivé herecké výkony. Soudní proces zde herci ztvárnili daleko originálněji než Tom a Jeff * Láhor/soundsystém opět nezklamal. Neobvyklé téma, život třicetiletých squaterů, kteří si vlastně na squatery celý život jen hráli. Lež mezi kamarády, přetvářka, krize věku, touha po svobodě, ale… * Divadlo Na cucky – Z této hry mám jen zmatek v hlavě. Jsem asi povrchní divák, ale nějaký hlubší význam jsem jen marně hledala. Ale možná jsem nebyla sama, všimla jsem si, že v průběhu lidé opouštěli prostor. Bylo to účelem?
Tereza Kyšáková, Oponka 2
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.