Databáze českého amatérského divadla
Texty: KUNEŠOVÁ Michaela: Divadlu se věnuju už půl století. Plzeňský deník 7. 1. 2004.
Plzeň - netradiční oslavu sedmdesátých narozenin zažije v sobotu 10.ledna plzeňský amatérský herec a režisér divadelního spolku Žumbera Ladislav Synek (na snímku). Tvůrčí osobnost v sobě skutečně nezapře. Celou oslavu si totiž zarežíroval sám a nazval ji Večer plný divadla. Veselí vypukne v Divadle Dialog na Klatovské třídě 7 v 19 hodin.
Na co se mohou diváci těšit?
Celý program bude sestávat z nejúspěšnějších úryvků různých her, na nichž jsem se herecky podílel. Zahájíme komedií A.P.Čechova Medvěd. V té jsem vlastně začal hrát úplně poprvé, do té doby jsem fungoval pouze jako režisér. Nechal jsem si kvůli tomu dokonce narůst vousy a dobře jsem udělal. Od té doby se mi nabídky na role jen hrnou. Medvěda zhlédnou diváci celého, trvá pouze 40 minut. Pak následuje úryvek ze hry Strakonický dudák s Dorotkou a dudákem, v němž jsem si zahrál otce Dorotky hajného Trnku. První část zakončí Kramářská, tedy první hra pro Divadlo na ulici. Po přestávce přijde obraz Nerýmovaná báseň z komedie Pleticha, kterou jsem zpíval s Antidivadlem a na závěr monology z divadelní hry Nahniličko, se kterým jsem vyhrál celostátní soutěž monologů ve Velké Bystřici.
Jak dlouho se vlastně divadlu věnujete?
Od svých dvaceti let. Takže 9.ledna, kdy přesně dovrším sedmdesátku, to bude přesně půl století.
Kým jste v divadle raději, hercem nebo režisérem?
Rozhodně hercem. Mám rád kontakt s divákem a nejraději ze všeho hraju komedie. Režírování je mnohem těžší a není tak vděčné jako herectví. Herec si svoji roli užívá, zatímco rejža tvrdne vzadu za scénou a s hrůzou v očích sleduje, jestli lidé reagují tak, jak by měli.
Oslava vašich narozenin je rozdělena do dvou částí, na desátého a šestnáctého ledna. Proč?
Ale, nechal jsem se ukecat od známých, že se všichni do Dialogu desátého nevejdou, tak si to ještě jednou zopakuji za týden.
Co byste si přál do dalších let?
Chtěl bych stále hrát, dokud to půjde. A přál bych si, aby amatérské divadlo mělo dobré zázemí, peníze na další hry a hlavně diváky. Divadlo je totiž vždy dvoustranné, dělí se na jeviště a hlediště a tyto části dohromady utvářejí představení.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.