Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Jiří Flíček: Otevři, hospodo, po životě žízním

Jiří Flíček: Otevři hospodo, po životě žízním
20.11.2003 6:05

(Olomouc) Jiří Flíček by se v těchto dnech, kdyby mu to osud umožnil, dožil sedmdesáti let. Nestalo se tak, ale přesto se dramaturg činohry a operety olomouckého divadla a spoluzakladatel studentského klubového divadla SkumaFka a divadla Zelená huda z uměleckého povědomí Olomouce neztratil.

Ožívá při každé vzpomínce na olomouckou divadelní scénu
šedesátých let, objevuje se v každé odborné práci, věnované olomoucké Thálii.

Jiří Flíček je znám dramatizací karafiátových Broučků, románu Borise Lavreněva
Nad lásku silnější, Poláčkových Mužů v ofsajdu a Chavalierových zvonokos. Sám
vytvořil Výslech po italsku a hru Elektro, má lásko.

Plodný byl i jako publicista, v jehož bibliografii je zachyceno mnoho
časopisecky publikovaných divadelních kritik, povídek a fejetonů. V 70. letech
mu byla jakákoli veřejná umělecká a publicistické činnost zakázána. Uplatnil se
v rozhlase a v archivu na Barrandově. Zemřel v jedenapadesáti letech roku 1985.

O básnické tvorbě Jiřího Flíčka se mnoho nevědělo. Alespoň ne o jejím rozsahu a
kvalitě. Za života se sice uplatnil jako textař k šansonům J. Jakoubka a deset
let po Flíčkově smrti vydali umělcovi přátelé v Olomouci v bibliofilském vydání
jeho několik básní pod titulem Olomouc krásná, Olomouc něžná a zarámavali je
grafikami Anny a Jeronýma Grmelových. Toť doposud bylo vše.

Teprve k posmrtnému jubileu Jiřího Flíčka vychází nyní jeho ucelené
básnické dílo v knize veršů, nazvané Otevři hospodo, po životě žízním. S
finanční podporou Ministerstva kultury ČR je vydala básníkova dcera Simona
Šimková-Flíčková v Nakladatelskví AMU a sama je také ilustrovala. Necelá stovka
básní je dosud největším a zdá se i úplným vydavatelským počinem, orientovaným
na Flíčkovu poezii. Tematicky je sbírka členěna do oddílů Domov, Simoně a
Matoušovi, Divadlo, Jdi dále svou cestou, Musíš se mírnit, když chceš kvést, Ale
až jednou, Zpověď pracujícího, Neodeslané dopisy, Aforismy.

Dostatek námětových okruhů, nedozírný intelektuální záběr, tvořivý a netradiční
přístup k teorii verše, subtilnost myšlenek, bezprostřednost prožitku - to vše
se promítá do veršů do té míry osobních, že je lze pokládat za intimní plody
básníkova ducha, utlačovaného tehdejší normalizací. Většina básní byla napsána v
duchovním exilu, stranou oficiálního dění a dosud nedošlo k jejich vydání.
Datování prozrazuje, že Flíčkova orientace k verši vydala první plody sice již v
letech padesátých, ale stupňovala se a vrcholila až v rozmezí let 1979-1984.

Je dobré, že vydáním sbírky Otevři hospodo, po životě žízním je fakticky
doloženo, že literární tvorba olomoucké provenienci byla bohatší, než se i v
literárních kruzích dosud předpokládalo.

Bohumír Kolář
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.