Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Lány, Strotzer, Milan: Za B k Příběhu osamělého lyžaře. AS 2007, č. 2

Za B k Příběhu osamělého lyžaře

Milan Strotzer

Karel Pleiner, manažer Divadla Tyrš Lány, byl zřejmě velice rozhořčený, když napsal kritické řádky namířené proti pořadatelům krajských přehlídek amatérského činoherního divadla ve Středočeském kraji a v Praze, tj. konkrétně Wintrova Rakovníka a pražské přehlídky POPAD, organizované Amatérskou divadelní asociací (ADA). To dovedu pochopit. Co ale dost dobře nechápu, je jízlivé napadání členů pražských a středočeských divadelních souborů, slovy K. Pleinera „kyselých a ještě kyselejších obličejů některých amatérských divadelníků“.
Už se nějaký čas a dost intenzivně amatérským divadlem zabývám a myslím, že mi sotva kdo nedá za pravdu v mém poznání. Nesetkal jsem se s tím, že by těm opravdu dobrým souborům někdo z kolegů v amatérském divadle zakysle záviděl. Naopak, jejich úspěch byl a je považován za úspěch nás všech, co plujeme na jedné lodi divadla z libosti. Setkal jsem se, byť řídce, i se závistí. Vždy si podávala ruku s nedostatečným povědomím o tom, co se děje v celku amatérského divadelního hnutí, o tom, kam dospělo v tom kterém období. Sem tam se závist opřela o ztrátu soudnosti těch, jimž sebestřednost ruku v ruce s neznalostí a potažmo ztrátou měřítek nedovolovaly jiný postoj. Vždy šlo o soubory, které nepřekročily hranice svého úzkého teritoria, myšleno obrazně i fakticky.
Nevím, zda se naleznou divadla, která vyslyší výzvu K. Pleinera a lánského souboru Tyrš. Pokud ano, bylo by dobré mít na zřeteli některé skutečnosti. Zatímco počátkem 90. let, konkrétně např. v roce 1993, existovalo sedm krajových postupových přehlídek s výběrem pro Divadelní Třebíč, tak pro rok 2007 jich propozice celostátní přehlídky, konané à propos již na dvou místech (Děčín a Třebíč), uvádí třináct a označují je jako krajské. To je téměř dvojnásobek přehlídek, a tudíž také nejméně dvojnásobek zúčastněných souborů. Zatímco tehdy přišla na stůl programové rady Divadelní Třebíče řádově desítka návrhů, dnes jsou to tři desítky. Tento ohromný nárůst má mj. souvislost s neexistencí postupových přehlídek na úrovni okresů či alespoň oblastí (spojení několika okresů), v nichž by bylo možné učinit základní selekci. Tu dnes nahrazuje řada krajských přehlídek prováděním předvýběrů. Nemají to jednoduché, neboť je ve většině případů organizují občanská sdružení – divadelní soubory bez opory institucionalizovaného profesního zázemí a jeho aparátu. Navíc, příspěvek z veřejných zdrojů poskytovaný krajskými úřady je namnoze podmíněn užitím prostředků pro soubory mající sídlo v příslušném kraji.
Nelze mít proto za zlé pražským organizátorům, že na svou přehlídku nepřipustí soubor z jiného kraje, nebo jen výjimečně. Podobně nelze vyčítat přehlídce, která provádí předvýběr, že má snahu zajistit co nejkvalitnější programovou skladbu a že její posuzování bude podmíněno subjektivními hodnoceními. Pokud bude i nadále přibývat souborů, které vidí v přehlídkové konfrontaci a v možnosti dojít jejím prostřednictvím poznání a kritické reflexe jako prostředku k dosahování kvalitních inscenačních výsledků, nezbývá než se pokusit vytvořit další přehlídkové příležitosti. Realizace se musí někdo chopit tak, jak se jí chopily v Praze ADA a Divadlo (bez záruky), v Rakovníku divadelní spolek Tyl etc. O tom, co to prakticky znamená a přináší, mohou nejlépe případné zájemce zpravit takoví harcovníci, jakými jsou dr. Otto Smrček z Prahy nebo Alena Mutinská z Rakovníka. Organizují přehlídky nezištně již asi dvacet let. Oba jsem oslovil, aby napsali k Příběhu osamělého lyžaře několik řádek. Měli však v době, kdy na nich ležela tíha organizace přehlídek, dost jiných neodvratných starostí, a tak mi právě v ten čas nemohli vyhovět. Protože bývá dobré říci ke každému vyslovenému A také B, pokusil jsem se o to B sám.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.