Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: STROTZER, Milan: Faktografie 78. Jiráskova Hronova 2008, AS 2008, č. 5, s. 13-21

FAKTOGRAFIE 78. JIRÁSKOVA HRONOVA
31. červenec–9. srpen 2008

Milan Strotzer

78. ročník Jiráskova Hronova (dále jen JH), festivalu amatérského divadla, byl koncipován jako celostátní mezidruhová přehlídka se zahraniční účastí. Uskutečnil se ve dnech 31. 7.–9. 8. 2008. Z pověření a za finančního přispění Ministerstva kultury ČR jej pořádaly NIPOS-ARTAMA Praha a Město Hronov. Hlavním pořadatelem v místě bylo Kulturní a informační středisko v čele se svou ředitelkou Marcelou Kollertovou. Odborným garantem byl jako každoročně NIPOS-ARTAMA Praha. Ředitelka NIPOS Mgr. Lenka Lázňovská je současně předsedkyní festivalového výboru, vrcholového orgánu JH. Spolupořadateli JH byly stejně jako v předchozích letech Amatérská divadelní asociace, Česká sekce UNIMA, České středisko AITA/IATA, Klub přátel umění v ČR, Krajský úřad Královéhradeckého kraje Hradec Králové, občanské sdružení Kruh Hronov, Sdružení pro tvořivou dramatiku, Společnost amatérské divadlo a svět, Svaz českých divadelních ochotníků a Volné sdružení východočeských divadelníků.

Letos do Hronova, podle všech dostupných indicií (některé jsou však exaktně neověřitelné – část návštěvníků se ubytovává bez zprostředkování organizátorů JH), přijel o něco větší počet účastníků festivalu, než tomu bylo vloni. Bylo jich cca 2100. Tento počet se ještě navýšil (přinejmenším zdvojnásobil) v závěru festivalu o ty, kteří si nechtěli nechat ujít podívanou na velkolepý ohňostroj. Aktivně a bezprostředně bylo do festivalového dění zapojeno 1135 osob, z toho 235 členů souborů hrajících v hlavním programu, 483 v doplňkovém programu, 355 účastníků seminářů a dílen včetně lektorů a organizátorů a 62 místních pracovníků a aktivistů. Počet dalších návštěvníků JH, které do Hronova přivedl zájem o divadlo, organizátoři odhadují na 950 osob. Přehlídková představení však navštěvuje i publikum místní, které v této statistice podchyceno není. Uvedená čísla o počtech účinkujících a „dalších“ návštěvnících nevypovídají zbla nic o délce pobytu na festivalu. Hrající soubory v hlavním programu jsou zvány zpravidla na tři až čtyři dny, ale pokud se jejich představení konají ve více dnech, pobytové dny se zmnožují. Navíc si nejeden soubor pobyt prodlouží na vlastní náklady, některý na celou dobu trvání přehlídky. Informační středisko již vloni a ještě výrazněji letos zaznamenalo rostoucí zájem o déletrvající pobyt na festivalu i u oněch „dalších“ návštěvníků.


Hlavní program

Základním zdrojem výběru inscenací do programu JH 2008 byly, tak jako i v minulých letech, celostátní (národní) druhové přehlídky amatérského divadla. Většině z nich předcházely postupové přehlídky nižšího stupně. Jejich rozsah byl stejně mohutný jako v posledních letech. „Výběrový koš“ pro JH 2008 obsahoval na úrovni tzv. krajských postupových přehlídek či přehlídek celostátních a mezinárodních, která postupová kola nemají, více jak 1000 inscenací (vystoupení, performancí), z nichž se utvářel hlavní program JH.

Klíčové celostátní přehlídky měly podle propozic JH 2008 právo přímých nominací do programu JH, a to vždy po jedné nominaci za ten který druh (či oblast) divadla. Dále měly poroty přehlídek obligátní možnost doporučovat neomezený počet dalších inscenací, aniž by určovaly pořadí. Pro tvorbu programu JH 2008 byly klíčovými Popelka Rakovník, národní přehlídka amatérského činoherního divadla pro děti, Otevřeno v Kolíně, celostátní přehlídka pantomimy a pohybového divadla, Náchodská prima sezóna, celostátní přehlídka studentského divadla, Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín, celostátní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla, Šrámkův Písek, celostátní přehlídka experimentujícího divadla, Wolkrův Prostějov, celostátní festival poezie, Dětská scéna v Trutnově, celostátní přehlídka dětského divadla a dětských recitátorů a Loutkářská Chrudim, celostátní přehlídka amatérského loutkářství.

Druhým zdrojem výběru byly návrhy uplatněné dalšími celostátními přehlídkami vymezenými propozicemi JH, které mohly doporučovat neomezený počet inscenací, a to opět bez určení pořadí. Pro 78. ročník JH k nim patřily Krakonošův divadelní podzim, národní přehlídka venkovských divadelních souborů ve Vysokém nad Jizerou, Kaškova Zbraslav, národní přehlídka jednoaktových her v Praze-Zbraslavi, Pohárek SČDO, národní soutěž divadelních monologů a dialogů ve Velké Bystřici a Tanec, tanec... Jablonec nad Nisou, celostátní přehlídka scénického tance.

Dalšími zdroji pro tvorbu programu JH byly návrhy – nominace zahraničních souborů a jejich inscenací, jimiž bylo pověřeno České středisko AITA/IATA. Dále doporučení střechových orgánů zájmových divadelních organizací, zabývajících se amatérským divadlem s celostátní působností. Možnost uplatňovat doporučení měl rovněž NIPOS-ARTAMA. Zájmové divadelní organizace ani NIPOS-ARTAMA své pravomoci v roce 2008 nevyužily. I pro 78. ročník JH byl zdrojem programu rezervoár na JH nerealizovaných inscenací v předchozím roce. Tj. inscenací, které byly programovou radou či nominacemi v předešlém roce vybrány k účasti, ale z nějakých příčin se nemohly JH zúčastnit, respektive byly na takovém místě v pořadí, že se na ně nedostalo. V platnosti přitom zůstalo ustanovení o tom, že nominace uplatněné v předchozím roce z Loutkářské Chrudimi zůstávají v platnosti. Poslední programový zdroj umožňovalo právo programového ředitele JH nominovat do programu inscenaci hostujícího souboru s výjimečnou inscenací přinášející inspiraci, přičemž uplatnění takového návrhu nebylo vázáno na statut amatérského souboru.

Připojme hned, že byly postupně osloveny 1. Farma v jeskyni Viliama Dočolomanského s inscenací Čekárna, 2. Slovácké divadlo Uherské Hradiště s inscenací J.A. Pitínského Divá Bára (Píseň o Viktorce, Karla, Divá Bára) podle Boženy Němcové a nakonec Divadlo v 7 a půl Brno s Pitínského inscenací hry H. Ibsena Nora, která na JH byla uvedena.

Návrhy z výše uvedených zdrojů se ocitly na stole programové rady JH 2008, která rozhodovala o jejich přijetí či nepřijetí a poté z přijatých inscenací sestavila pořadí, v jakém by měly vstoupit do programu JH.

Programová rada se sešla ke svému jednání na půdě NIPOS-ARTAMA v sobotu 21. 6. 2008 bezprostředně po skončení Wolkrova Prostějova, tj. z hlediska termínu konání poslední výběrové přehlídky pro JH s výjimkou Loutkářské Chrudimi, která se uskutečnila až na přelomu června a července. Programová rada se tentokrát sešla v kompletním zastoupení daném propozicemi JH: zvolená předsedkyně Lenka Novotná (zastupovala na jednání Otevřeno Kolín), prof. PhDr. Jan Císař, CSc. (zastupoval v programové radě Šrámkův Písek), Štěpán Filcík (Loutkářská Chrudim), Naďa Gregarová (AITA/IATA), MgA. Jiří Hraše (Kaškova Zbraslav), Mgr. Jakub Hulák (Dětská scéna Trutnov), Marcela Kollertová (KIS Hronov), prof. Mgr. František Laurin (KDP Vysoké n. J.), MgA. Petr Michálek (Popelka Rakovník), Mgr. Elvíra Němečková (Tanec, tanec... Jablonec n. N.), Mgr. Milan Schejbal (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín), PhDr. Milan Strotzer (NIPOS-ARTAMA), MgA. Dominika Špalková (Náchodská prima sezóna), Ing. Dušan Zakopal (Pohárek SČDO) a Mgr. Alena Zemančíková (Wolkrův Prostějov).

V druhém kole svolal programový ředitel JH dr. Milan Strotzer v závěru Loutkářské Chrudimi zde dostupnou skupinu zasvěcených odborníků pro posouzení a vřazení návrhů z Loutkářské Chrudimi do pořadí určeného programovou radou JH tak, aby v závěru této v časové posloupnosti poslední celostátní postupové druhové přehlídky výběrové pro JH, mohlo být bez prodlení s konečnou platností rozhodnuto o základním programu JH 2008. Chrudimského rozhodování se dne 4. 7. 2008 zúčastnili vedle dr. Strotzera prof. PhDr. Jan Císař, CSc., Miroslava Císařová, Mgr. Alena Exnarová, Štěpán Filcík, Mgr. Jakub Hulák a Mgr. Milan Schejbal.

Výsledkem obou jednání bylo toto pořadí inscenací, které po přijatých nominacích mohly vstoupit do programu JH:
1. DS Tábor, o. s. / režie Josef Konrád / František Nepil: Polní žínka Evelínka (Popelka Rakovník)
2. DS KUK! ZUŠ Praha, Biskupská / režie Ivana Sobková / Kolektiv souboru: Komunikační etudy (Náchodská prima sezóna)
3. Divadlo Samohana Hradec Králové / režie Josef Tejkl / Josef Tejkl: Asteroid Bejček (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
4. TotO Divadlo Praha / režie Hana Jůzlová / Etgar Keret: Knellerův letní tábor (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
5. Ženský amatérský spolek ŽAS Homole / režie Stanislava Kočvarová / Stanislava Kočvarová podle románu Viléma Neubauera: Sextánky (Krakonošův divadelní podzim Vysoké n. J.)
6. Geisslers Hofcomoedianten Kuks / režie Petr Hašek / Geisslers Hofcomoedianten podle libret k svatojanským oratoriím z let 1727, 1728 a 1730 od Heinricha Rademina: Nevyslovené Oraculum – Výmluvná mlčenlivost Ani muk! – Nepomuk! (Šrámkův Písek)
7. Divadlo Duha Polná / režie Petr Vaněk / Bohumil Hrabal, Václav Nývlt: Ostře sledované vlaky (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
8. LDO ZUŠ Harmonie Praha 6 / režie Vladimír Jopek / Jan Werich: O rybáři a jeho ženě (Dětská scéna Trutnov)
9. Divadelní klub Jirásek Česká Lípa / režie František Zborník / František Zborník: Pension (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
10. J.S.T.E. Artyžok a Dred Náchod / režie Ondřej Pumr / Ondřej Pumr: Dekalog: Pygmalion – Svatba – Kar (Šrámkův Písek)
11. Divadlo Luna Stochov / režie Luboš Fleischmann / Jean-Claude Danaud: Ach, ta něha našich dam! (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
12. Spolek loutkářů Na holou Hořovice / režie Ludvík „Říha“ Řeřicha / Ludvík „Říha“ Řeřicha podle Daniila Charmse: Nádherný letní den aneb Kdo jsme, kam jdeme a kolik na to máme času (Loutkářská Chrudim)
13. Loutkové divadlo Střípek Plzeň / Režie Ivana Faitlová a Martina Hartmannová / Ivana Faitlová na námět Františka Kasky: Hotel Beránek aneb Pozor, za dveřmi je vlk (Loutkářská Chrudim)
14. Loutkářský soubor Tichý jelen Roztoky / kolektivní režie / Karel Sabina, Jiří Jelínek a Tichý jelen: Mariage aneb Dobře prodaná nevěsta (Loutkářská Chrudim; soubor nemohl přijmout pozvání na JH – zahraniční pobyt)
15. DS AŠlerovo komikadze – nucený výsek / režie Pavla Bušková a Anna Trčková / Pavla Bušková, Anna Trčková: Tkadleny (Šrámkův Písek; soubor nemohl přijmout pozvání na JH – termínové důvody)
16. Taneční skupina NoTa Plzeň / Kolektivní režie / Enyky benyky Anka banka (Otevřeno Kolín)
17. O. S. Thalia Vyškov / režie Radim Šíp / Ernst Jandl a Christian Morgenstern: Non s müsli (Wolkrův Prostějov)
18. Divadelní soubor při MěKS Červený Kostelec / režie Vlastimil Klepáček / Vlastimil Klepáček: Don Quijote aneb Veselý konec rytíře smutné postavy (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín; zůstal jako jediný aktuální náhradník pro hlavní program 78. JH)
19. Divadelní studio D 3 Karlovy Vary / režie Anna Ratajská / Antonín Přidal: Pěnkava s Loutnou (Jednoaktovky Holice 2007; soubor nemohl přijmout pozvání na JH – termínové důvody; přesto vystoupil jako host slavnostního zasedání u příležitosti 40 let SČDO)
20. Parau Parau Jablonec nad Nisou / kolektivní choreografie / Parau Parau: Sólo pro knížky (Tanec, tanec...)
21. DS TJ Sokol Lázně Toušeň / režie Dušan Müller / Kino (Otevřeno Kolín)
22. Divadelní spolek Prkno Veverská Bítýška / režie Pavel Vašíček / Jim Cartwright: Dva (Krakonošův divadelní podzim Vysoké n. J.; programová rada inscenaci přijala za podmínky obsazení shodného s představením na národní přehlídce – nebylo jí možné dostát pro pokročilé těhotenství představitelky jedné z hlavních rolí)

Nominovány a automaticky pozvány k účasti na JH 2008 byly tyto inscenace:
1. Theater Abtenau / Theater Holzhausen, Rakousko / režie Marion Hackl / Felix Mitterer: Můj netvor (Mein Ungeheuer) (AITA/IATA)
2. Divadelní soubor KROV Breda, Nizozemí / režie Mireille Verhoeven / Jeroen Flamman: Zlatíčka (Oud Zweet; Starý pot) (AITA/IATA)
3. Divadlo „A“ a Divadlo SHANTI, o. z. Prievidza / režie Jozef Krasula / Bertolt Brecht: Malomeštiakova svadba (AITA/IATA)
4. Divadlo Bez střechy Vyškov / režie Radoslav Mesarč / Jean Cocteau: Dvojhlavý orel (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
5. Divadlo Kámen Praha / režie Petr Macháček / Petr Macháček: Žáby (Šrámkův Písek)
6. Soubor Na poslední chvíli Ostrov / režie Lucie Veličková / Kolektiv souboru souboru a Lucie Veličková: Lesson Three – My Day (Wolkrův Prostějov)
7. LS VĚK Plzeň / režie Jakub Vašíček / Kolektiv souboru: Fucking Generation aneb Zbavme se svých patosů a hymen (Loutkářská Chrudim 2007)
8. Teatro HUGO Semily / režie Jan Mocek / Jan Mocek a kolektiv souboru: Hugo (Loutkářská Chrudim; soubor byl současně doporučen ze Šrámkova Písku)
9. Divadlo v 7 a půl Brno / režie Jan Antonín Pitínský / Henrik Ibsen: Nora (nominace programového ředitele JH)

Pro úplnost ještě přehled návrhů, které nebyly programovou radou přijaty, respektive nemohlo o nich být jednáno z důvodu oznámení souboru o tom, že případnému pozvání na JH nemůže vyhovět:
1. Studio Divadla Dagmar a pedagogické školy Karlovy Vary / režie Hana Franková
/ Miloš Macourek: Hra na Zuzanku (Náchodská prima sezóna)
2. DS Smršť – Údivadlo DDM Kopřivnice / kol. režie / Kolektiv souboru: STOP...jsme jako vy (Náchodská prima sezóna)
3. Divadelní spolek Kroměříž / režie Láry Kolář / Eric Emmanuel Schmitt: Manželské vraždění (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
4. SemTamFór, o. s. Slavičín / režie Jan Julínek / Diego Ruiz a Fiona Bettanin: Orgasmus bez předsudků (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín; soubor na JH vystoupil v improvizovaném představení v parku u hronovského Tritonu)
5. DS TY-JÁ-TR – CO?! Praha / režie Radka Tesárková / Lev Nikolajevič Tolstoj, František Skřípek: Příběh koně (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
6. Divadýlko Na dlani Mladá Boleslav / režie Petr Matoušek, Radek Kotlaba a kol. souboru
Radek Kotlaba, Petr Matoušek: Rue Bonaparte 17 (Divadelní Třebíč / Divadelní Děčín)
7. DS Čtyři rohy Plzeň / režie Vojtěch Dvořák a Jacques Joseph / Kolektiv souboru: Surreality Show / pan R (Šrámkův Písek)
8. Divadelní soubory Antonín D.S. a Krvik Totr / režie Martin J. Švejda / Martin J. Švejda: Ivan, Kamil a Dušan (malý intelektuální muzikál) (Šrámkův Písek)
9. J.S.T.E. Artyžok a Dred Náchod / režie Ondřej Pumr / Ondřej Pumr: Dekalog: Písně z prvního a dalšího smrtživota (Šrámkův Písek)
10. Divadlo Kocábka Chocerady / režie Jiří Cinkeis / Jiří Cinkeis, Vladimír Šíma: Šmajchle (Kaškova Zbraslav)
11. DS Máňa (v županu) Plzeň / režie Blanka Joseph-Luňáková / Georges Feydeau: Slečna od Maxima (Kaškova Zbraslav)
12. u. s. Marvin Praha / režie Bohdana Klásková / Milan Uhde: Zubařovo pokušení (Kaškova Zbraslav)
13. VÍTĚZNÁ VYSTOUPENÍ Z POHÁRKU SČDO 2008 / Veronika Rubášová z DS DK Krupka / režie Jana Urbanová / Karel Čapek: Apokryfy – monolog Goneril, dcery krále Leara Vladimír Benderski ze Studia Divadla Dagmar a pedagogické školy Karlovy Vary / režie František Hnilička / Samuel Becket: Great Street – Jak to říct
14. Studio Dům Brno, režie Eva Tálská / Eva Tálská a kolektiv souboru: Sny (Náchodská prima sezóna 2007)
15. DS Zmatkaři Dobronín / režie Ladislav Valeš / Axel Hellstenius: Elling a Kjell Bjarne aneb Chvála blázovství (Divadelní Děčín / Divadelní Třebíč 2007)
16. VÍTĚZNÁ VYSTOUPENÍ Z POHÁRKU SČDO 2007 / Jana Trojanová z Chrudimi / Jean Cocteau: monolog Dívky ze hry Přelud z Marseille Václav Vašák z Krupky / režie Jana Urbanová / Denis Leary: monolog Kuřáka ze hry Cigára Ludmila Panenková, Pavel Panenka a L. Volfová ze souboru Karel Čapek z Děčína / Zdeněk Podskalský: dialog ze hry Žena v trysku století
17. Divadlo Esence Praha / režie Marie Kubrová / Carlo Gozzi: Královna jelenem (Divadelní Děčín / Divadelní Třebíč 2007)
18. DNO Hradec Králové / režie Kamil Bělohlávek a kolektiv souboru / Kolektiv souboru: LAPOhádky tedy Ledové techno (Loutkářská Chrudim 2007; soubor nemohl pozvání akceptovat – vedení letního dětského tábora)
19. SPODINA (Spolek divadelních nadšenců) Plzeň / režie Jiří Untermüller a Jakub Zindulka / Prosper Merimée: Kočár nejsvětější svátosti (Divadelní Děčín / Divadelní Třebíč 2007; soubor byl v době konání JH na mezinárodním divadelním festivalu v Koreji)

Celková programová skladba vycházela z výše uvedených 50 návrhů a rozhodnutí o nich. Byla vymezena maximálně 24 inscenacemi (programovými bloky) hlavního programu. Ve skutečnosti do něj bylo zařazeno 26 inscenací. Ono navýšení spočívalo v realizaci dvou programových bloků obsahujících po třech kratších inscenačních útvarech v jednom představení (Sólo pro knížky; Enyky benyky Anka banka; Kino Komunikační etudy; O rybáři a jeho ženě; Lesson Three – My Day). Přesto nebylo využito ustanovení o možnosti realizace až 24 inscenací či programových bloků. Bylo jich 22. Více jich nebylo možné zařadit, pokud organizátoři nechtěli konce posledních představení přetahovat přes půlnoc. Limitující byly tedy především časové možnosti, ale také prostorové. V roce 2008 citelně chyběl komorní hrací prostor v ZUŠ, kde byly vybudovány cvičné horolezecké stěny, které prostor zúžily takřka na polovinu. Ačkoliv byl k dispozici, pro konání představení se stal nepoužitelným.

Navzdory těmto skutečnostem, by se dala vymezená kvóta naplnit, kdyby byly pro tvorbu programu takříkajíc všechny karty v rukou v potřebném čase a nemusela se vytvářet různá alternativní řešení (která nakonec zákonitě selhávají) pro včlenění návrhů na základě výsledků červencové Loutkářské Chrudimi. Program nelze totiž stavět tři týdny před přehlídkou, musí být v zásadě hotov začátkem třetí červnové dekády, aby organizátoři měli šanci oslovit soubory před prázdninami a dovolenými a festival připravit, aby se potenciální návštěvníci JH (mimo seminaristů) alespoň zhruba dozvěděli, co se bude hrát a mohli si objednat vstupenky.

Možnost zhlédnout všechna představení byla zajištěna prostupnými diváckými řadami vstupenek A, B a C, přičemž každá z nich měla další mutace (A1, A2, A3, B1 a B2 atd.). 78. JH, vymezený jako mezidruhová přehlídka, přinesl pestrou paletu divadelních druhů, žánrů, stylů a poetik, lze konstatovat, že nejbarvitější z několika posledních ročníků festivalu. Jeho účastníci měli možnost zhlédnout inscenace souborů dospělých, studující mládeže i dětí. Rozmanité bylo také složení souborů z hlediska demografického. Postupná proměna programové skladby od převahy her dramatických autorů k vlastní autorské tvorbě se projevila na 78. JH nejrazantněji v celé historii festivalu. V hlavním programu totiž ubylo (byť vlastních) dramatizací a počet původních autorských počinů jednoznačně převážil.

V hlavním programu JH bylo uvedeno 24 inscenací, z toho:
z hlediska druhového:
 12 inscenací činoherního (hereckého) divadla;
 4 inscenace loutkového divadla;
 3 inscenace tzv. divadla poezie
 1 inscenace činoherního divadla pro děti;
 2 inscenace pohybového divadla;
 2 inscenace tanečního divadla;
 2 produkce experimentujícího divadla.

z hlediska dramaturgického:
 14 původních autorských her či scénářů, z toho 1 původní hra vycházející z barokní dramatiky;
 7 vlastních dramatizací literárních předloh;
 2 hry ze současné světové dramatiky (rakouské a francouzské);
 3 hry z odkazu světové klasické dramatiky (francouzské, norské a německé).

Z hlediska podílu komediálních a vážných žánrů převažovaly v dramaturgii hlavního programu inscenace se závažnou tematikou. Byly jich plné 4/5.

Celkem bylo v hlavním programu uvedeno 24 inscenací od 24 souborů v 101 představeních. Připočteme-li divadelní produkce doprovodného programu (15 inscenací či produkcí od 12 souborů v 22 představeních) a představení dílen K(n)MD (11 ve 12 produkcích) – viz dále, dostaneme se k celkové sumě 50 inscenací a produkcí od 47 divadelních kolektivů v 135 představeních.

78. JH jako mezidruhová přehlídka byl především příležitostí k poučení a inspiraci, ale také k seznámení se se stavem českého amatérského divadla jako celku, přesněji s jeho „předvojem“ označeným celostátními druhovými přehlídkami jako divadelní počiny reprezentující příslušný druh či oblast divadla v jejich kvalitě a směřování. Letošní ročník opětovně potvrdil správnost koncipování Jiráskova Hronova jako mezidruhové přehlídky. Zájem zúčastnit se této výjimečné divadelní přehlídky je neutuchající.

78. JH se svou programovou skladbou, odrážející realitu českého amatérského divadla, se svými více jak 2000 převážně velice mladými divadelníky, v tom s 278 seminaristy Klubu (nejen) mladých divadelníků, 25 účastníky rozborového semináře SČDO, s průměrně 65 účastníky Problémového clubu (PC) a 33 účastníky Diskuzního klubu byl mezidruhovou přehlídkou nejen programově, ale také fakticky. Promítlo se to v setrvalém zájmu amatérských divadelníků, orientovaných na různé druhy a oblasti amatérského divadla, o vzdělávací část JH, ale také v širokém rozpětí dramaturgie festivalu, kterou obohatily v rámci doprovodného programu další divadelní produkce v parku A. Jiráska a dalších místech, ale také v nebývalém počtu prezentací výsledků práce hronovských seminářů a dílen (z l5 tematických seminářů a dílen připravilo 11 svá vystoupení).

Inscenační výsledky, které letos na JH soubory předvedly, byly na velice dobré úrovni. Programovou skladbu charakterizovala především různorodost, ale ruku v ruce s ní zřetelné směřování k hledání a nalézání smysluplných cest amatérského divadla, a to takových, které jsou dány jeho podstatou a s ní spojenou výlučností. Jen stěží by bylo tentokrát možné určovat objektivizující žebříček kvality a přínosnosti jednotlivých inscenací. Patrně by se posuzovatelé shodli na tom, že na nejvyšší příčku dosahovala inscenace hry Jeana Cocteaua Dvojhlavý orel Divadla bez střechy z Vyškova. Z různých zorných úhlů pohledu by však na stejnou či těsnou příčku museli přiřadit celou plejádu dalších inscenací a jen málokterá z nich by se ocitla o nějaké to patro níže. Mezi nejkvalitnějšími a nejpřínosnějšími je třeba jmenovat inscenace Hotel Beránek plzeňského loutkářského souboru Střípek, Žáby pražského souboru Kámen, Hugo Teatra Hugo ze Semil, Asteroid Bejček královéhradeckého souboru Samohana, Fucking generation souboru VĚK z Plzně, Ach, ta něha našich dam stochovského souboru Luna, Kino DS TJ Sokol z Lázní Toušeň. V těchto souvislostech nelze pominout inscenace zahraniční, zvláště nastudování Mittererovy hry Můj netvor divadly z Abtenau a Holzhausenu z Rakouska a Zlatíčka (Oud Zweet; Starý pot) holandského souboru KROV z Bredy. Výčet však stále zdaleka není úplný, cennými příspěvky do programu JH, respektive do diskuse o současném hledání smyslu amatérské divadelní činnosti byly inscenace Knellerův letní tábor pražského TotO Divadla, Ostře sledované vlaky DS Duha Polná, Sextánky Ženského amatérského spolku z Homole, Dekalog: Pygmalion – Svatba – Kar J.S.T.E. Artyžok a Dredu Náchod, Polní žínka Evelínka DS Tábor, Nevyslovené Oraculum Geisslers Hofcomoedianten z Kuksu, ale i diskutovaná českolipská inscenace Pension.
Další inscenace byly pak více méně ukázkou soudobých výsledků práce či směřování specifických divadelních oblastí. Rozpačitého přijetí se dostalo reprezentantům studentského divadla – Náchodské prima sezóny a Wolkrova Prostějova.


Jiráskův Hronov jako vzdělávací instituce

Klub (nejen) mladých divadelníků
Klub (nejen) mladých divadelníků, vzdělávací instituce JH, po léta účinně rozmnožující řady poučených divadelníků – juniorů, byla i tentokráte otevřena všem bez ohledu na věk. Setrvale značný zájem o vzdělávací část JH ani letos neutuchl. Do 16 různých tematických seminářů a jako kmenoví posluchači tzv. Problémového clubu se přihlásilo 334 zájemců, což bylo za stávajících podmínek a současném programovém modelu festivalu maximum z hlediska ubytovacích možností, prostor pro práci seminářů a dílen, ale zejména z hlediska míst v hledištích. Pořadatelé JH přitom kalkulovali s pětinovým úbytkem těch, kdo nakonec do Hronova pro nemoc, služební povinnosti atd. nedorazí. Po odmítnutí posledních přihlášek a odhlášení těch, kteří se z různých příčin museli pobytu na hronovském festivalu vzdát, bylo na prezenčních seznamech před zahájením JH 309 seminaristů.

Ve finále bylo zapojeno v práci Klubu (nejen) mladých divadelníků 278 seminaristů v 16 tematických seminářích a dílnách. Největší zájem byl o semináře D (jako Dramatická situace) Milana Schejbala, K (jako Komunikace) Daniely Fischerové a TaP (jako Tanec a Pohyb) Henka Smitse z Holandska.
Poměr mužů a žen byl obligátní 1:2, stejně tak těch, kteří byli v hronovských seminářích poprvé a těch, kteří přijíždí opakovaně. Nejpočetnější skupinu posluchačů K(n)MD tvořili 19–23letí, což je více než třetina z celkového počtu. Necelá šestina frekventantů byla mladší 19 let. Téměř třetina účastníků klubu pak ve věku od 24 do 35 let. Zhruba šestinu tvořili ti, kterým bylo 37–53 let, nechyběli ani starší, a to ve věku 56–64 let (3,5 %). Věkový rozdíl mezi nejmladším a dvěma nejstaršími účastníky činil plných 50 let.
Z celkového počtu 309 přihlášených seminaristů se 89 nehlásilo ke konkrétnímu souboru (29 %), ostatní ano. Šestina (50) se v přihláškách označila jako vůdčí osobnost souboru (principálové, režiséři, autoři, scénografové). Tyto dva poslední statistické údaje nebudou zcela přesné, neboť ne všichni vyplní v přihláškách vše, patrně v domnění, že jsou natolik známí a nemají potřebu psát, že jsou členy věhlasného souboru či jeho režisérem. Zcela novou dimenzi jsme zaznamenali v počtu posluchačů K(n)MD z řad divadelníků z profese (většinou herců) a především studentů divadelních škol Přihlásilo se jich letos 42, což je cca 13,5 %.

K(n)MD byl realizován v 15 tematických seminářích a dílnách, šestnáctou volbu představovala možnost být kmenovým posluchačem Problémového clubu.

Mezi opakované semináře a dílny patřily tyto:
1. A (jako Abeceda) - Divadelní abeceda s lektorem Václavem Špiritem. Seminář byl určený především začínajícím divadelníkům.
2. D (jako Dramatická situace) s lektorem Mgr. Milanem Schejbalem a asistentkou Mgr. Denisou Novou. Seminář byl zaměřen na jevištní realizaci dramatické situace.
3. DRH (jako Dramaturgie – Režie – Herectví) - dramaturgicko-režijně-herecký seminář Od slova k jevištnímu tvaru lektorů MgA. Vladimíra Zajíce a Marie Kotisové.
4. I (jako Iniciace mluvy) – Učme se mluvit s lektorem Mgr. Jaroslavem Kodešem.
5. J (jako Jevištní řeč) s lektorkou Michaelou Bendovou-Kudrnáčovou, která zastoupila původně ohlášenou Mgr. Reginu Szymikovou (onemocnění).
6. K (jako Komunikace) – Nonverbální komunikace s lektorkou Danielou Fischerovou.
7. M (jako Maska) – Odkrývání skrytého. Dílnu věnovanou tvorbě masky a principům jejího divadelního užití vedl Mgr. Karel Vostárek.
8. N (jako Neverbálno) – Divadelní dílna neverbálno s lektorem Michalem Hechtem věnovaná základům klasické i moderní pantomimy, akrobacii a jevištnímu pohybu vůbec.

Zcela nově byly koncipovány tyto semináře a dílny:
9. G (jako Genesis) – seminář věnovaný nonverbálnímu divadlu, jehož lektorkou byla prof. Mgr. Zoja Mikotová.
10. H (jako Hudba) – Hudba v divadelní inscenaci s lektory Mgr. Karlou Štaubertovou-Sturm a Jiřím Šlupkou Svěrákem.
11. P (jako Poezie) – Poezie v divadle s lektorkou Mgr. Renatou Vordovou.
12. S (jako Scénografie) – Úvod do scénografie. Seminář lektorky MgA. Kateřiny Baranowské byl věnován především absolventům Kurzu praktické režie NIPOS-ARTAMA jako nadstavba ukončeného dlouhodobého vzdělávání.
13. T (jako Tvořivost) – Inspirace a impulzy pro autorskou divadelní tvořivost s lektorkou Mgr. Evou Ochrymčukovou.
14. TaP (jako Tanec a Pohyb) – Tanec a pohyb na divadelní scéně, dílna vedená holandským lektorem Henkem Smitsem.
15. Ž (jako Žonglování) – Žonglérský seminář lektorky Mgr. Adély Kratochvílové.

Problémový club
Vzdělávací příležitostí nad rámec základních tematicky zaměřených seminářů a dílen, konaných v dopoledních hodinách, byl pro návštěvníky JH odpolední Problémový club (PC). PC byl nadstavbovou vzdělávací institucí Jiráskova Hronova, jakousi jeho „vysokou školou“. Měl především poznávací a inspirativní charakter. Byl realizován formou rozpravy – disputace pětičlenného lektorského týmu, složeného z předních odborníků, do níž mohli vstupovat účastníci z pléna. Odrazovým můstkem k rozpravě – disputaci byly inscenace uvedené v hlavním programu. V PC nešlo o kritické hodnocení a analýzu inscenací, ani o diskuzi k nim. Materie divadelních inscenací tu byla především zdrojem impulsů k nastolení problémů a témat k rozpravě – disputaci, respektive byla využívána jako konkrétní příklad a pomůcka k ozřejmění divadelních zákonitostí a k pojmenování jevových stránek amatérské divadelní tvorby.
Problémový club byl volně přístupným oficiálním fórem JH. Probíhal vždy v odpoledních hodinách (14:00 – 16:00) od neděle 3. 8. do soboty 9. 8. 2008 včetně. Zájem hronovského auditoria o PC byl poměrně velký, byť počet účastníků nedosahoval rekordních návštěv v předchozích letech. Po sedm dní se jej průměrně zúčastňovalo 65 posluchačů. Největší účast přes 85 přítomných zaznamenali v PC v neděli 5. 8. a v pondělí 6. 8.
Vedoucím lektorem PC byl prof. PhDr. Jan Císař, Csc., divadelní vědec a pedagog, vedoucí katedry teorie a kritiky DAMU Praha. Lektory byli Mgr. Petr Christov, Ph.D., vedoucí katedry divadelní vědy FF UK v Praze, Doc., MgA. Jakub Korčák., režisér, pedagog DAMU Praha, prof. Mgr. Ján Zavarský, scénograf, umělecký vedoucí Divadla Jána Palárika v Trnavě a vedoucí ateliéru scénografie na JAMU v Brně a Mgr. Alena Zemančíková, dramaturgyně literárně-dramatického vysílání Českého rozhlasu 3 – Vltava. Lektorský tým PC měl svého moderátora, kterým byl MgA. Petr Michálek, dramaturg a ředitel Městského divadla v Děčíně. Organizační asistentkou PC byla Miroslava Císařová.


Diskuzní klub
Příležitostí pro všechny účastníky JH nad rámec základních seminářů a dílen byl i tentokrát vloni obnovený diskuzní klub, umožňující spontánní výměnu názorů na představení. Konal se od soboty 2. 8. do pátku 8. 8. včetně, vždy v nočních hodinách po skončení představení hlavního programu. Organizační a odborné zázemí v diskuzním klubu zajišťovali chvályhodně MgA. Jan Šotkovský, dramaturg Městského divadla a Buranteatru v Brně a Bc. Jitka Šotkovská, studentka divadelní vědy a bohemistiky na FF MU v Brně. Navzdory pozdním hodinám se jej průměrně zúčastňovalo po sedm dnů 33 diskutérů. V neděli 3. 8. byla zaznamenána rekordní návštěva 58 osob.


Rozborový seminář Klubu režisérů SČDO
Rozborový seminář organizovaný již tradičně Klubem režisérů SČDO, jehož lektorem byl Rudolf Felzmann a „třídním“ JUDr. Jaromír Kejzlar, byl přístupný všem účastníkům JH. Navštěvovali jej také zástupci souborů, jejichž inscenace byly předmětem rozboru. Úvodní slovo rozpravy k té které inscenaci měli na starosti členové Klubu režisérů SČDO. I v tomto semináři byla účast proměnlivá, průměrně oscilovala kolem 25 návštěvníků. Stabilní jádro tvořilo 14 předem přihlášených posluchačů.

S výjimkou samostatně organizovaného rozborového semináře byl hlavním organizátorem vzdělávací části JH PhDr. Milan Strotzer. Jeho organizačními spolupracovníky byli Mgr. Marie Poesová, organizační vedoucí K(n)MD, Dana Strejcovská, Alena Mutinská a Eva Kodešová, Seminář S (jako Scénografie) měla v průběhu JH na starosti Mgr. Simona Bezoušková, s přípravou dokladů nutnou pro zvládnutí prezence účastníků vypomohl tradičně Jan Strejcovský.

78. JH potvrdil správnost mnohaletého usilování o to, aby se hronovský festival stal vyhledávanou, tematicky rozrůzněnou a užitými formami diferencovanou a účinnou vzdělávací institucí. Svědčí o tom nejen rozmanitá skladba seminářů, dílen a dalších vzdělávacích příležitostí a jejich lektorské obsazení, ale i počty seminaristů a jejich pozitivní reakce. V této souvislosti nelze také pominout recenzní rubriku Zpravodaje JH, v níž byla každé inscenaci základního programu věnována pozornost vždy dvěma odborníky z řad lektorů JH, redaktorkou Zpravodaje JH Mgr. Zuzou Ferenczovou a samostatnou recenzentkou Mgr. Radmilou Hrdinovou.



Doprovodný program

Vedle základního programu, vystoupilo v doplňkovém programu JH 64 divadelních, hudebních a dalších kolektivů. Většina jejich vystoupení se udála v parku Aloise Jiráska, v zahradě čajovny, v parku u Tritonu, na náměstí ČSA a v dalších venkovních prostorách. Návštěvníci 78. JH měli možnost zhlédnout v doplňkovém programu 34 divadelních představení a vystoupení (26 inscenací a programů od 23 souborů a skupin). V předvečer oficiálního zahájení JH uvedli posluchači Kurzu praktické režie NIPOS-ARTAMA Praha 2003–2007 své absolventské představení hry Arthura Schnitzlera: U zeleného Papouška. V průběhu festivalu následovaly další produkce. Sázavská ochotnická divadelní společnost CHÁTRA zahrála v zahradě čajovny pohádku O veliké řepě, stejný soubor zde uvedl i představení pro dospělé Hanba mužům, kterým žena vládne! Pro dětské publikum sehrála tamtéž Jarka Holasová z Jaroměře dvě pohádky B. Němcové O Palečkovi a O koze. V parku A. Jiráska se představil dětský divadelní soubor Brumbambulata ZUŠ Hronov v hudební pohádce Jak vodník, čerti, strašidla a víly zachránili Ratibořický mlýn. Ve Slavii, v rámci slavnostního setkání u příležitosti 40. výročí založení SČDO, uvedl soubor D3 Karlovy Vary inscenaci hry Antonína Přidala Pěnkava s loutnou. Divadelní spolek Vojan z Libice n. C. sehrál dvakrát v parku A. Jiráska pohádku pro nejmenší od Vlastimila Pešky Měla babka čtyři jabka. Mr. Carlo zahrál v zahradě čajovny představení pro děti nazvaná Z pohádky do pohádky II a III. Divadelní soubor SemTamFór ze Slavičína sehrál v parku u Tritonu svou inscenaci hry Diega Ruie a Fiony Bettanin Orgasmus bez předsudků. Studio divadla Dagmar a pedagogické školy Karlovy Vary sehrálo v parku A. Jiráska svou inscenaci podle prózy Arkadije Gajdara Gek a Čuk. V závěru JH se ve Slavii představil studentský soubor Phoinix Players z Junstion ze státu Oregon v USA s americkým vaudevillem nazvaným Závan minulosti. Divadelní dimenzi měl i program Vavřineckého dne s hostem Uršulou Klukovou, stejně jako představení orientálních tanců pod vedením D. Minaříkové Sahar – kouzlo Orientu. Mezi divadelní produkce této části lze započíst i předváděčky jedenácti hronovských dílen a seminářů (všech mimo A, I, K, S a PC). Vedle těchto divadelních představení měli návštěvníci festivalu možnost navštívit pestrou paletu hudebních produkcí. V průběhu JH vystoupilo na 30 hudebních těles a uskupení.

Vedle slavnostního setkání divadelníků u příležitosti 40. výročí vzniku SČDO lze za součást doplňkového programu JH považovat také setkání zástupců občanských sdružení, věnujících se s celostátní působností amatérskému divadlu, sdružených v Matici divadelních ochotníků, schůzku Koordinační rady amatérského divadla a jednání Českého střediska AITA/IATA.
Hronovský program obohatilo též šest výstav. Ve výstavní hale Jiráskova divadla výstava s názvem 100. výročí narození Egona Hostovského. V předsálí Slavie výstava významného slovenského divadelního fotografa u příležitosti jeho životního jubilea Filip Lašut – 40 let fotografování ochotníků. V Galerii u Šafářů v ulici K Milířům výstava Obrazy Ireny Hubkové a Šafářovy kalendáře. Ve foyeru sálu Josefa Čapka byla instalována výstava Malované opony. Ve foyeru Jiráskova divadla mohli návštěvníci zhlédnout výstavku představující amatérské divadelníky – nositele vyznamenání Zlatý odznak J.K. Tyla a v informačním středisku JH výstavu fotografií Ivo Mičkala Ohlédnutí za 77. JH, připomínající minulý ročník festivalu.


Rituály – celebrity – ocenění

Tak jako v letech předchozích, stala se i na 78. JH zahajovací schůzka Klubu (nejen) mladých divadelníků ve čtvrtek večer před započetím vlastní přehlídky prvním rituálem – aktem zahájení JH jako vzdělávací instituce. Nechyběly ani další hronovské rituály: vítání souborů na schodech Jiráskova divadla a především oficiální zahájení a zakončení festivalu se závěrečným ohňostrojem.

Oficiálního zahájení 78. JH se zhostila starostka města Hronova Hana Nedvědová. Z pověření ministra kultury se jej za MK zúčastnil jeho 1. náměstek František Mikeš. Při zahájení nechyběli ani tentokrát členové hronovského souboru, kteří programově narušili oficiality a přispěli svým vystoupením, těžícím z Goldoniho Poprasku na laguně, k oživení ceremoniálu. Slavnostního zahájení se zúčastnila celá řada dalších významných hostí: hejtman Královéhradeckého kraje Ing. Pavel Bradík, poslankyně Parlamentu ČR Mgr. Zdena Horníková, ředitelka odboru regionální a národnostní kultury MK PhDr. Zuzana Malcová, ředitel odboru umění a knihoven PaedDr. František Zborník, ředitel sekretariátu ministra kultury Milan Kupka, vedoucí odboru kultury Krajského úřadu v Hradci Králové Ing. Pavel Mertlík, dramatik Doc., PhDr. Milan Uhde aj.

JH každoročně přivítá i hosty ze zahraniční. Z těch, které v Hronově vídáme opakovaně to byli Jozef Krasula, prezident Slovenského střediska AITA/IATA, Holanďanka Dr. Joke Elbers, vedoucí oddělení mezinárodních vztahů v Nizozemském centru AITA/IATA a Josef Hollos z Rakouska, prezident Středoevropské sekce AITA/IATA. Poprvé JH navštívila Anne Gilmour z Anglie, tajemnice britského střediska AITA/IATA, která byla a je aktivistkou divadelního dění ve Velké Britanii, mj. členkou správní rady pro stavbu divadla Globe. Mezi hosty je třeba počítat i zahraniční lektory prof. Mgr. Jána Zavarského a recenzentku a redaktorku Zpravodaje JH Zuzu Ferenczovou ze Slovenska, choreografa a pedagoga pohybového a tanečního divadla Henka Smitse z Holandska a režiséra Václava Špirita z Německa. Dalšími zahraničními účastníky byli vedle členů hrajících souborů z Holandska, Rakouska, USA a Slovenska také seminaristé z USA, Francie a Slovenska.

Akcí společenského charakteru bylo předání ceny Ministerstva kultury ČR za celoživotní přínos k rozvoji amatérského divadla Rudolfu Felzmannovi a předání Zlatého odznaku J.K. Tyla PhDR. Vítu Závodskému, prvnímu před odpoledním a druhému před večerním představením v Jiráskově divadle v den oficiálního zahájení JH.
V závěru festivalu starostka Hronova Hana Nedvědová přijala na radnici zástupce sponzorů a další významné představitele společenského života, mezi nimi senátora Ing. Petra Pakostu a poslance Parlamentu ČR Josefa Ježka.
I letos se v neděli 3. 8. uskutečnil tzv. Vavřinecký den na oslavu patrona kuchařů, pekařů a pivovarníků. Začal průvodem od hotelové školy, pokračoval programem a skončil zábavou v parku A. Jiráska.


Propagace a Zpravodaj JH

Výtvarné řešení propagace JH (plakáty, programová brožura v nákladu 700 ks, celoplošná propagace ve městě, upomínkové předměty atd.), vzešlo i v roce 2008 z dílny renomovaného brněnského výtvarníka Rostislava Pospíšila. Bylo barevnou obměnou řešení z roku 2006. Z jednotného výtvarného pojetí se i letos vymknul festivalový deník, jehož grafickou podobu vytvářel Michal Drtina.

Přehlídkové dění mapoval, jako každoročně, Zpravodaj JH, vycházející v průměrném nákladu 350 výtisků. Jeho devět čísel připravovala redakce v částečně obměněném složení. Vedoucí redaktorkou byla Zuzana Malá, jejími členy byli Michal Drtina, Zuza Ferenczová, Petra Hanušková, Eva Koutová, Lenka Novotná, Mgr. Jana Soprová a fotograf Ivo Mičkal. Se zavedením redakce vypomohla v prvních dnech bývala šéfredaktorka MgA. Zuzana Vojtíšková. Zpravodaj měl velice dobrou úroveň. Lze jej opět označit za jeden z nejzdařilejších, jaký kdy JH měl. Aktuálně byl Zpravodaj JH zprostředkováván i těm, co v Hronově být nemohli, jednak na internetových stránkách www.mestohronov.cz, ale také na nových samostatných stránkách festivalu www.jiraskuvhronov.cz, které měly na 78. JH svůj křest.
V den oficiálního zahájení festivalu (sobota 2. 8.) se uskutečnila tisková konference JH. Zúčastnil se jí František Mikeš, 1. náměstek ministra kultury, starostka Hronova Hana Nedvědová, Mgr. Lenka Lázňovská, ředitelka NIPOS a předsedkyně festivalového výboru JH, PhDr. Milan Strotzer, programový ředitel JH, Marcela Kollertová, ředitelka KIS Hronov a jako přísedící zástupci MK ČR a Královéhradeckého kraje, dramatik Doc., PhDr. Milan Uhde a organizátoři JH. Tiskovou konferenci moderovala Mgr. Simona Bezoušková, tisková mluvčí JH. Účast žurnalistů sice nepatřila na JH k největším, nicméně ve výsledku byla pozornost médií překvapivě četná, a to nevyjímaje rozhlas a televizi.


Plusy a minusy organizace festivalu

V průběhu JH se každodenně scházel k řešení aktuálních problémů organizační štáb.
Na začátku a na konci přehlídky se sešel festivalový výbor JH. Každá akce takového rozsahu, jaký JH má, se neobejde bez problémů a jejich řešení. Neobešel se bez nich ani 78. JH. Mnohé z nich se podařilo zvládnout v průběhu festivalu, některé zůstaly k řešení při přípravě dalšího ročníku. Mezi klíčové patří znovuzřízení samostatného komorního hracího prostoru pro 60–80 diváků a opakovaně zvuková izolace foyeru od sálu Josefa Čapka, zlepšení poskytovaných služeb a technické vybavenosti.

Připomínkami a návrhy na zlepšení podmínek pro soubory, seminaristy a další návštěvníky JH se zabývali organizátoři na závěrečných jednáních organizačního štábu a festivalového výboru JH, zabývali se jimi na svém jednání členové odborné rady NIPOS-ARTAMA pro amatérské činoherní divadlo, řada připomínek byla zachycena ve vyžádaných reflexích posluchačů K(n)MD.

Organizátorům se však dostalo četných projevů uznání za dobrou programovou skladbu a schopnost zorganizovat tak rozsáhlý festival, který má mezi jinými nesouměřitelný počet účastníků, včetně počtu seminaristů a vystupujících souborů, a to nejen divadelních. Přes zachycené výtky a připomínky a navzdory tomu, že programová struktura festivalu nabyla od roku 2007 na komplikovanosti, lze konstatovat, že 78. JH byl organizačně zvládnutý na velice solidní úrovni.


Peníze až naposled

Na závěr ještě několik čísel. Náklady na JH v roce 2008 překročily částku 2,5 mil. Kč. Tuto sumu se podařilo zajistit za pomoci finančního příspěvku Ministerstva kultury ČR ve výši 715 tis. Kč (dalšími finančními prostředky ministerstvo podpořilo vzdělávací projekty uskutečněné v rámci festivalu), příspěvku Královéhradeckého kraje v částce 150 tis. Kč, Město Hronov investovalo do festivalu 240 tis. Kč, další prostředky přinesly dotace sponzorů (generální partner JH Wikov MGI, a. s., poskytl 140 tis. Kč, dále přispělo různými částkami či nefinančním plněním na dvacet podnikatelských aj. subjektů), zbývající náklady pokryly vlastní příjmy festivalu (vstupenky, účastnické poplatky seminaristů K(n)MD, prodej tiskovin a propagačních materiálů apod.).
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.