Databáze českého amatérského divadla
Texty: Slunečko, Petr: 90 let Františka Píska, AS 2007, č. 1
90 Let Františka Píska
Petr Slunečko
Psal se rok 1969, a to jsem tehdy jako čerstvý absolvent vysoké školy jel na svou první Loutkářskou Chrudim. Jak tak počítám, je to dobrých 38 let. V Chrudimi jsem na obědy chodíval do restaurace Muzeum, kde dobře vařili a podávali výbornou Plzeň. Protože si rád sedávám vždy na stále stejné místo, stalo se, že u stolku vedle mě také stále sedával postarší muž se svou asi pětiletou vnučkou. Na tom by nebylo ostatně nic zajímavého, jenže ten muž vedle mě byl neobyčejně nervní. Měl výhrady k jídlu, nelíbila se mu míra podaného nápoje, v důsledku čehož číšník, jichž naštěstí bylo v restauraci několik, se točil pouze u tohoto stolku. Chrudim skončila a já jsem se ocitl opět v Praze, i když zakrátko ve vojenské uniformě. Na toho nervního muže jsem zapomněl.
Loutkové divadlo Jiskra tehdy uvádělo, a to již od roku 1967, moji dramatizaci Broučků Jana Karafiáta. Jednoho podzimního dne jsem dostal dopis z Brna z divadla Jitřenka, že by zde chtěli uvést rovněž Broučky v mé dramatizaci. Rád jsem souhlasil a na pozvání Jitřenky jsem pak do Brna jel, abych se na inscenaci podíval. Dopisy z Brna tehdy podepisoval jistý pan Písek. Toho jsem ovšem ještě neznal.
Jednu zimní sobotu jsem přijel do Brna, s obtížemi vyhledal Tučkovu ulici, kde soubor sídlil, a sotva jsem vstoupil do předsálí, tu jsem ho spatřil. Byl tam muž z chrudimského Muzea. Já jsem František Písek, zněla jeho slova. Trochu jsem se do sebe zasmál, ale mlčel jsem. Pak jsem šel do sálu a začal sledovat představení. Sál byl zcela zaplněn a inscenace se odehrávala v pěkné pohodě. Tu najednou vypnuli proud. Sál potemněl a zakrátko jej osvětlovala pouze nouzová světla. Děti s brekem odešly domů. A co bude se mnou? Za hodinu elektřina opět šla. Souboru bylo hloupé vyštvat mě do zimy a na vlak, a tak Broučky zahráli pouze pro mě, a také pro svého režiséra Fantiška Píska, který si v sálu sedl ke mně. Ovšem sedět nedokázal. Průběh představení přerušoval výkřiky a radami, jak si představoval, že mají loutkoherci inscenaci hrát. Po představení jsme ještě dlouho zůstali v zákulisí a povídali si o loutkovém divadle a pomalu se z nás stávali kamarádi.
Pak jsem Františka viděl každý rok na Třebíčském jaru nebo v Chrudimi. Vždy přivezl něco nového, zajímavého, ať už v provedení dětského souboru nebo dospělých. Zejména jeho dětské inscenace vzbuzovaly kritiku. František kašlal na dramatickou výchovu a s dětmi pracoval jako s dospělými. Chrudimské besedy o jeho inscenacích s porotou proto jiskřily. Až pak jsem z úst zvěčnělého Jana Dvořáka slyšel soud. „Franta si svými výsledky práce svou metodu obhájil.“ A byl konec zničující kritiky. Také inscenace, které dělal s dospělými měly nespornou, často profesionální úroveň. Přitom každá byla něčím nová, něčím překvapující. Osobně si nejvíce cením jeho uvedení Draka Františka Čecha v úpravě J.A. Novotného. V Chrudimi se, myslím, nehrála, zato na I. Raškových Lounech. Bylo to strhující divadlo s výbornými loutkohereckými výkony, s báječnou scénografií a samozřejmě s dechovkou na jevišti. Jitřenka dnes, žel, neexistuje a Františku Pískovi je 90 let. Je neuvěřitelné, kolik má stále síly. Ale kde ji uplatnit, když souborů, nejen v Brně, valem ubývá. Proto je třeba našemu jubilantovi při jeho kopuletosti poděkovat a popřát, aby se ještě dlouho těšil z toho, co vytvořil, ale i z toho, co vytvořili jiní. Ahoj, Franto!
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.