Databáze českého amatérského divadla
Texty: Melena Miloslav, scénograf, čl. J.Hilmery: Zemřel scénograf Miloslav Melena, 2008
Zemřel scénograf Miloslav Melena
8. srpna 2008 zemřel scénograf, architekt a pedagog Miroslav Melena.
8. srpna 2008 zemřel scénograf, architekt a pedagog Miroslav Melena. Narodil se 12. března 1937, studoval na Vysoké škole pedagogické u Cyrila Boudy a Karla Lidického a na Divadelní akademii múzických umění u Františka Tröstra. Od r. 1967 působil jako scénograf v ostravském Divadle Petra Bezruče, od 1969 v libereckém Naivním divadle a posléze spolupracoval zejména s pražským Divadlem Y, v letech 1980-1981 byl šéfem výpravy v Mariboru. Za výpravu ke hře Hrabě Monte Christo získal r. 1972 první cenu na Trienále v srbském Novém Sadu. Význačnou vlastností Melenových výprav bylo prolínání scény a kostýmů v jejich až provokativní proměnlivosti, vyvolávající reminiscence na surrealistické inscenace 20. let.
Vedle scénografie se však Melena stále výrazněji projevoval jako projektant divadel – zpravidla jako vedoucí několikačlenného týmu. Tak dostaly novou podobu hlediště i scény brněnského Městského divadla, pražského Divadla na Fidlovačce, Horáckého divadla v Jihlavě, Městského divadla v Sokolově, brněnské Redutě a naposled pražského Semaforu. Všechny se vyznačovaly vynalézavým řešením scény, dispozičně funkčním a pohledově elegantní, někdy i živě barevnou podobou hlediště. Nejvýznamnějším činem mezi jeho projekty však bylo řešení pražského divadla Archa, kde celý prostor vyplňující soustava zvedacích stolů umožňuje libovolné uspořádání hlediště i jeviště podle potřeby inscenátorů.
Jako výstavní architekt dal třeba Melena r. 1991 invenčně bohatou podobu výstavě celoživotního díla svého učitele Františka Tröstra. Vedl ateliér architektury na Fakultě architektury a umění Technické univerzity v Liberci.
Své krédo divadelního architekta vyjádřil článkem Divadelní architektura dnes v kulturním týdeníku A2 (2007, č. 24). Vyznal se tu ze své lásky k antickým divadlům pro jejich dokonalé řešení vztahu mezi divákem a hercem, ale i mezi diváky navzájem při sdílení společného prožitku. Baroknímu divadlu zazlíval zavedení jevištního portálu, který nazval „tlumičem divadelnosti“. Z barokního divadelního dědictví však neváhal převzít systém lóží nebo bočních balkonových ramen. V jejich aplikaci viděl totiž nástroj k navození žádoucího kontaktu mezi diváky při představení, a k dosažení tohoto cíle mělo napomoci i důsledné obloukové vedení diváckých řad.
Smrt zastihla Melenu uprostřed práce na projektech nového řešení ostravského Divadla Petra Bezruče, Nové scény pražského Národního divadla, brněnské Janáčkovy opery.
Zdroj: Jiří Hilmera
Copyright © 1999-2000 DIVADLO.CZ
Generováno23.8.2008 8:32:16
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.