Databáze českého amatérského divadla
Texty: PROVAZNÍK, Jaroslav: Děti a loutky. Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla, Praha, vyd. AMU 2008, s. 73-74, 75.
JIŘÍ OUDES tak vstoupil na půdu Loutkářské Chrudimi sice ”zadními vrátky”, ale zato razantně, přesvědčivě a velmi úspěšně. V rámci soustředění vedoucích dětských loutkářských souborů na 16. loutkářské Chrudimi tehdy vystoupil jeho loutkářský kroužek dětí z dvoutřídní školy v malé šumavské vesničce Těšov a třemi svými drobnými inscenacemi si zcela získal diváky. Princip ilustrace plošnými loutkami (v případě Florianovy básničky Budíček a veršů Ljuby Štíplové Malování o mraku) a úsporná hra s maňásky, vycházející z dětských her (v dramatizaci Slabého anekdotické pohádkové prózy O sedmi trpaslících a ještě jednom navíc) vycházely vstříc možnostem malých dětí (z 1. až 5. třídy), které teprve získávaly první zkušenosti s loutkovým divadlem. Když o rok později vystoupil jeho o rok starší soubor s inscenací O sedmi trpaslících a ještě jednom navíc v hlavním programu LCH, prokázalo se, že nešlo o nahodilý úspěch, ale že se objevil další výrazný talent, jehož pojetí loutkového divadla hraného dětmi, navazující na koncept komplexní estetické výchovy Hany Budínské, je nejen pedagogicky přínosné, ale i divadelně působivé: ”Když jsme viděli na jevišti ty malé špunty, jak si zcela bezostyšně hrají na Slabého pohádku O sedmi trpaslících a ještě jednom navíc,” píše se v článku o 17. loutkářské Chrudimi (-ČŘ-: ”XVII. loutkářská Chrudim. Československé jaro, chrudimské léto”, Československý loutkář XVIII, 1968, č. 8-9), ”nebyl asi v sále nikdo, kdo by nebyl dojat a nepodlehl zvláštnímu kouzlu těšovských dětí. A když se pak zamyslel, čím vlastně tak tato drobnička působila, zjistil, že tu vlastně podlehl kouzlu neopakovatelného dětství, dětské bezprostřednosti. A to samo o sobě mluví ve prospěch tohoto způsobu práce s dětmi, která je uvolňuje a necpe je do předem připravených forem a norem a nedělá z nich poslušně panáčkující automaty, které rázem ztratily dětství.” Pedagogický cit a loutkářské vidění, které bere v úvahu možnosti a limity hrajících dětí, prokázal Jiří Oudes ještě několikrát a svou pozici tvořivého a osobitého následovníka a souputníka Hany Budínské si po mnoho let udržel - i poté, co odešel z Těšova a začal si hledat novou cestu v nových podmínkách (nejprve na LŠU v Plzni a nakonec při práci se sluchově postiženými dětmi).
Vstřícně bylo přijato i třetí vystoupení těšovského souboru Jiřího Oudese, a to na Loutkářské Chrudimi v roce 1970. Dramaturgie (adaptace jednoduché pohádkové prózy Z. K. Slabého O rychlé želvě), inscenační pojetí (jevištní ilustrace plošnými loutkami) i metoda, umožňující maximální podíl dětí na všech složkách inscenace, zůstaly stejné, jen složení souboru se proměnilo - v malotřídní vesnické škole to ani jinak být nemohlo. Miroslav Langášek podstatu úspěchu Jiřího Oudese pojmenoval ve svém referátu o Loutkářské Chrudimi takto: ”Oudesovi jde samozřejmě o co nejlepší finální výsledek v podobě působivého tvaru inscenace. Vzhledem k dětem, s nimiž pracuje (…), jako logická by se nabízela metoda drezúry, tuhého nácviku a prosazení režisérových záměrů. Ale Oudes vsadil raději na nejistého koně dětské improvizace a rozvíjení dětské fantazie, kterou pouze koriguje a citlivě usměrňuje. Buď mu za to chvála a dík, protože to naznačuje, že mu nejde o pomíjivý osobní úspěch, ale že má na mysli především prospěch dětí. Zná ovšem hranice možností svých svěřenců…” (”Chrudimské zastavení”, Československý loutkář XX, 1970, č. 8-9) Není bez zajímavosti, že odlišný názor na vystoupení těšovského souboru Jiřího Oudese na 19. loutkářské Chrudimi měl jeho ”konkurent”, Karel Soukup, učitel loutkářského oddělení LŠU v Chebu. který vyjádřil nesouhlas s prvním místem uděleným těšovskému souboru na LCH (viz jeho článek ”Mohu do toho mluvit?”, Československý loutkář XX, 1970, č. 8-9, s. 167).
Záhy, už v následujícím roce se ukázalo, že se tu srazila dvě zcela odlišná pojetí divadelní práce s dětmi, která se ostatně v dětském loutkovém divadle od konce 60. let projevovala čím dál tím zřetelněji: Jedno, založené na rozvíjení dětské tvořivosti, navazující především na metodiku a styl práce Hany Budínské, a druhé, které je svou podstatou dirigistické, ”používající” děti jako prostředek k naplňování dospělé režijní koncepce, jež respektuje možnosti a zájmy hrajících dětí minimálně nebo vůbec ne. ...
s. 75:
B. Hrnčíř a M. Langášek si v referátu o 21. LCH (”První krok do třetí desítky Loutkářských Chrudimí”, Československý loutkář XXII, 1972, č. 8-9) dobře všimli, že výchozí text Ondřeje Sekory je zatížený didaktičností, že jde ve své podstatě o nepříliš nápaditou dopravní výchovu. Jenže právě na tomto problematickém textu se naplno projevila Oudesova divadelní a pedagogická tvořivost, protože - jak píší B. Hrnčíř a M. Langášek - tato předloha ”byla traktována se smyslem pro hravost a osobitý dětský humor, vedoucí k řadě překvapivých gagů”.
Další vývoj Jiřího Oudese už je spjat s působením na Lidové škole umění v Plzni a bude se ubírat poněkud jiným směrem, než jak tomu bylo s venkovskými dětmi z Těšova v 60. letech a na počátku let sedmdesátých. Nicméně to podstatné - smysl pro rytmus, loutkářský gag a využívání tvořivé jevištní ilustrace - bude součástí jeho divadelní poetiky i nadále.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.