Databáze českého amatérského divadla
Texty: GARDAVSKÝ, Vl.: Mim podnětně proletěl Dialogem. Plzeňský deník 15. 5. 2002
PLZEŇ - Dosud ryze činoherní soubor plzeňského Divadla Dialog učinil svou poslední přemiérou Přelet překvapivý, ale nadmíru užitečný a poutavý úkrok směrem k neverbálnímu divadlu. Stalo se tak jistě díky účasti některých členů souboru na tvůrčích dílnách Jiráskova Hronova, ale především díky spolupráci s vyhraněnou osobností někdejšího člena Dialogu Michala Hechta.
Mimořádně talentovaný mim vytvořil v Plzni během první poloviny osmdesátých let minulého století čtyři svébytné pantomimické inscenace - Pýcha předchází pád, Schýza, Pípa a Nemoc. Později působil převážně v zahraničí jako mim a pedagog, aby nakonec zakotvil v Praze. Jeho současný průlet Divadlem Dialog zanechal po sobě inscenaci románu Kenna Kesseyho Vyhoďme ho z kola ven, pod kterou je podepsán jako autor a režisér.
Výmluvný Kesseyho román zaznemenává nerovný souboj despotické moci představované Velkou sestrou a její svitou s rebelantem McMurphym usilujícím o znovunalezení lidské důstojnosti ponižovaných pacientů psychiatrické léčebny. Úspěšně už byl uváděn na divadelních scénách činoherním způsobem a v nezapomenutelném Přeletu nad kukaččím hnízdem ho Miloš Forman přetlumočil i do filmové řeči. Současné ztvárnění příběhu je z větší části neverbální s důrazem na mimickou složku inscenace s důsledným využíváním umělecké zkratky a znakovitosti jevištního dění podložené přesně načasovaným soundtrackem Františka "Šimpy" Šimánka. Umožňuje divákům vnímat děj v každém okamžiku s mnohostí přesahů a vyúsťuje v oslavu volnosti a lidské přirozenosti. Řada dějových odboček a retrospektiv navíc přibližuje tušené důvody psychických úrazů jednotlivých postav, a to jak stěžejních - Velké sestry (Štěpánka Elgrová) a McMurphyho (Vratislav Mikan), tak okrajovějších. Při projasňování veledůležité postavy Indiána (Miroslav Elgr) se dokonce navracíme až do dob osidlování Ameriky.
Všichni herci ztvárnili své typově přešně určené postavy i s odpovídajícím vnitřním zázemím. Inscenace Přeletu se bezpochyby stává jednou z nejzajímavějších a nejpodnětnějších prací v celé dlouhé historii renomovaného plzeňského souboru Dialog.
Vladimír Gardavský
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.