Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Hana Galetková a Jan Karaffa: V NOVÉM JIČÍNĚ ..., AS 2006/2

V NOVÉM JIČÍNĚ ZŮSTÁVAJÍ V PŮLI CESTY

V posledních letech se na přehlídkách v Novém Jičíně v Moravskoslezském kraji jasně projevuje velký tvořivý potenciál u mladých divadelníků. Každým rokem se to potvrzuje na krajské přehlídce experimentálního divadla a studentského divadla, které pořádá Středisko volného času Fokus. Vlastní tvorba, režisérské pokusy mladých režisérů a inscenační experimentování jsou toho jen dokladem. Čtvrtý ročník obou přehlídek, na kterých se představilo devět soborů s dvanácti inscenacemi, byl však také důkazem stavu „v půli cesty“. Mnohé soubory tohoto kraje dosáhly svou zkušeností, společnou prací a několikaletou tvorbou určité kvalitativní úrovně, většina inscenací v předvedených tvarech měla dobře „nakročeno“, avšak byla nedotažená. Divák vnímal záměr, radost herců z bytí na jevišti, tvořivý potenciál, někdy i divadelní zkušenost, ale inscenace byly na začátku procesu hledání přesvědčivého výsledného tvaru. Objevovala se zahlcenost nápady, kdy byl přijat a začleněn do inscenace každý, bez ohledu na celkový tvar. Výsledek pak působil chaoticky a neuspořádaně, což se projevilo například v inscenaci Balada o jednom zrození a Ježíš to není aneb Cesta do mělčin studentovy duše Party z Bronxu z Českého Těšína a v inscenaci Profesionálové souboru ING Kolektiv divadla Čtyřlístek z Frýdku-Místku. U inscenací Profesionálové a Bebbe Umba není ÚDivadla DS Rýpadlo přívětivé pádlo a tanečního Zrození rukou souboru Iluze z Kopřivnice se často stalo, že divák zůstal v přemýšlení, co mu asi chtěli tvůrci sdělit, jak se vlastně příběh odvíjel, v čem tkvěly motivace jednotlivých postav k jednání (aktovky Chci zpátky školné souboru Bez názvu z Opavy). O tom, že u většiny souborů je potenciál tyto nedostatky dotáhnout, není pochyb. V inscenacích byly části velmi vydařené, divadelní, promlouvající metaforickým jazykem divadelního kouzla. Někdy ale dílo oscilovalo na hraně perfektně divadelně vystavěné situace a lacinosti až podbízivosti - svízele inscenace Balada o jednom zrození a Ježíš to není aneb Cesta do mělčin studentovy duše Party z Bronxu z Českého Těšína.
Z výše zmíněných důvodů se porota ve složení Jan Karaffa, Hana Galetková a Roman Manda, rozhodla tento rok neurčit k přímému postupu na Šrámkův písek a na Náchodskou prima sezónu ani jeden soubor. Toto rozhodnutí může být pro soubory i pořadatele pobídkou učinit další krok a zkusit do budoucna postoupit o příčku výš, k větší důslednosti a přesvědčivějším inscenačním tvarům. Na přehlídce se vyskytly také dvě narychlo vytvořené krátké skeče (Moli a Perníková chaloupka) postavené pouze na pár prvních nápadech, kterými se tvůrci nechali až přehnaně okouzlit. Byly však těžko srovnatelné s ostatními inscenacemi.
Na prvním místě porota navrhla na celostátní přehlídku experimentálního divadla Šrámkův Písek Divadlo Na Pokraji z Nového Jičína s autorskou inscenací Koneckoncůdomečekzkaret. Mladý soubor se pokusil o vlastní tvorbu a divadelně ztvárnil čtyři poeticky laděné výpovědi lidí, kteří se zpovídají ze svých nelehkých životních osudů. Postavy jsou propojeny pouze prostředím, ve kterém se nacházejí a jednou konkrétní chvílí. Inscenace vtahuje svou intimitou a oplývá křehkou atmosférou. Do popředí vystupuje herecký výkon ve čtvrtém monologu. K autenticitě postav však často chybí větší herecká zkušenost především protagonistek. Gradace a pointování malinko pokulhává jak v jednotlivých příbězích, tak v celku inscenace. Z mizanscén není zcela čitelné prostředí, které spojuje všechny postavy. A právě prostředí jednoho domu vnímané jako metafora jednoho světa, jedné lodi je důležité pro celkové vyznění inscenace a umocnění diváckého zážitku.
Na druhém místě porota doporučila soubor ING Kolektiv divadla Čtyřlístek z Frýdku-Místku s inscenací Profesionálové. Jevištní groteska, která vznikla na základě improvizací a stále si její určitou míru udržuje v každém představení, je parodií na známý gangsterský seriál. Velkým vkladem je původnost textu, postavy psané na tělo hercům, což s sebou přináší autentické herecké výkony, které vtahují diváka a drží jeho pozornost. Bohužel ji narušuje nepřehlednost děje a nesnadná orientace v něm. Temporytmicky se inscenace často zadrhává, aby v zápětí opět nabrala ztracený spád. Absence odhledu od výsledného tvaru a režijní selekce nápadů pak dává vzniknout tvaru zahlcenému nápady i slovy.
Na Náchodskou prima sezónu na prvním místě lektorský sbor doporučil Divadlo Na Pokraji z Nového Jičína s inscenací Postel. Soubor sáhl po dramatickém textu Aldo Nikolaje pro dvě osoby. Z režie Věry Matýskové je cítit pokora a obdiv k autorovi, což je jistě kladem, pokud nechybí motivace postav k jednání a mimoslovní jednání. Výklad a interpretace textu a umění číst mezi řádky je velmi nesnadné a někdy přehnaná důvěra v autora může potlačit odvahu režiséra o výraznější inscenační pojetí.
Zajímavá byla také klauniáda Klauni a narozeniny DS Dosud není na světě z Ostravy–Hrabůvky. Zde šlo o setkání s náročným úkolem, s nímž se tvůrci snažili velmi slibně vyrovnat, tzn. „stát se klauny“. Podobně to bylo s náročností vzhledem ke zkušenostem tvůrců u představení Havrane z kamene od Tomáše Pěkného Divadelního souboru WICCA z Ostravy.
Letošní přehlídka potvrdila ještě jedno. V Novém Jičíně, konkrétně SVČ Fokus, rostou výrazné herecké i režisérské osobnosti. Vytvořený okruh známých a příznivců jim dává pocit výjimečnosti, který však může být zrádný. Většina souborů je ve svém domácím prostředí tak trochu favoritem a tvůrci nemohou mít objektivní odezvu od publika. Kvalita se většinou prokáže v cizím prostředí u nezaujatých diváků. Důležité je tento fakt alespoň vědět a nenechat se přívětivým publikem uchlácholit. S růstem osobností stojí a padá právě otevřenost vůči sbírání dalších, nových zkušeností, podnětů a inspirací, které mohou soubory posunout dál. Podhoubí je zdravé, uvidíme, co vyroste příští rok.
Hana Galetková a Jan Karaffa
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.