Databáze českého amatérského divadla
Texty: Jablonec nad Nisou - Smugalová, Zuzana: Tanec, tanec... XVIII. celostátní přehlídka scénického tance mládeže a dospělých, 2004
Tanec, tanec... 2004
Autor: Zuzana Smugalová 02.12.2004 Čtenářů: 536 Diskuse: 0
XVIII. celostátní přehlídka scénického tance mládeže a dospělých Tanec, tanec... 2004.
Přehlídku pořádalo z pověření Ministerstva kultury České republiky NIPOS–ARTAMA a Taneční a pohybové studio Magdaléna Rychnov u Jablonce nad Nisou. Konala se pod záštitou místostarosty města Jablonec nad Nisou Mgr. Jiřího Rudolfa ve spolupráci s městským divadlem Jablonec nad Nisou, Sdružením pro taneční a pohybové divadlo Praha a tanečním studiem GRADUS Jablonec nad Nisou. Za finančního přispění Krajského úřadu Libereckého kraje a MK, a poskytnutého zázemí Městského divadla Jablonec na Nisou o.p.s.
Tancem žilo město Jablonec nad Nisou pět dní. V posledním říjnovém týdnu se do města sjeli lidé, pro které tanec znamená tu největší radost a tanci věnovali víceméně nezištně většinu svého volného času. Mezi takové patří i členové tanečního souboru Hradišťan. Uvedli v úterý 26.10. v Městském divadle Jablonec nad Nisou inspirativní představení na hudbu baletu Leoše Janáčka Rákoš Rákoczy (premiéra Brno 2003). Nové libreto režisérky Magdaleny Švecové se více opírá o Janáčkovu hudbu než původní libreto Jana Herbena a tím dává choreografie Ladislavy Košíkové použitím tradičních i moderních výrazových prostředků vyniknout lidské podstatě bytí a nebytí a propojení člověka s přírodou. Představení tak otevřelo první díl tanečního svátku ve městě a zároveň i v regionu, neboť šlo o III. regionální přehlídku amatérských tanečních souborů Tanec Jablonec 2004 s podtitulem Podzimní fantazie. Otevřená přehlídka jejímž hostem byla i ZUŠ Hodonín se konala ve velmi přátelské atmosféře a jejím úkolem nebyla ani tak klasifikace prací pedagogů a souborů, spíše umožnění příjemného setkání k vzájemné inspiraci. Jen děti se účastnily nevypsané soutěže O největší aplaus pro svého pedagoga, který doprovázel každé předání pamětního diplomu a byl jistě tou nejlepší odměnou pro zúčastněné vedoucí souboru. Na rozborovém semináři se potom zdůraznila především důležitost estetického vedení dětí ve vztahu hudby, tance a výběru námětu choreografie..Vyhlášením tématu pro příští rok (propojení oborů výtvarného umění, hudby a tance v jakékoliv podobě) se večer uzavřel, aby se divadlo mohlo připravit na ranní prezentaci účastníků XVIII. celostátní přehlídka scénického tance mládeže a dospělých nazvané Tanec, tanec …. 2004.
Přehlídka těch nejlepších souborů z každého kraje se v Jablonci nad Nisou konala již druhým rokem. O tom, jak si město váží konání přehlídky svědčí i páteční přijetí účastníků místostarostou na radnici. Letos se ve dvou večerech představily všechny soubory navržené na postup z kol krajských. Celkem 24 skupin s 28 choreografiemi. Každá z nich měla za sebou dlouhou práci a v sobě kus z osobnosti choreografa a souboru. Jejich hlavním cílem bylo zatančit co nejlépe, zároveň si užít jeviště a pobavit přitom diváka. Mnohé ze souborů byly na vyšší úrovni technické, jiné se zase dokázaly velmi dobře vyrovnat s výrazovou stránkou tance či stavbou choreografie. Nejlepším spojením těchto složek oslovila jediná sólistka na přehlídce Kateřina Vlachová z Liberce (Introspecto) a dále pak Flex Ostrava (Milimetry) , Fárum Brno (Pusť), ZUŠ Chodov ( Občas se cítím jako motýl ve tvé dlani) TS Magdaléna Rychnov u Jablonce nad Nisou (Panoptikum) v prvním večeru. Druhý den to byli TS Emotion Praha (Padla), ZUŠ Vsetín (Čepení), ZUŠ Sezimovo Ústí (Pojďte pane, budeme si hrát), Bandance Praha (Distancujeme se), Malé f Brno (Možnost 719). Tyto choreografie z většiny zaujaly i odbornou porotu, která ve složení doc. Dorota Gremlicová, Marie Kinsky, Elvíra Němečková, Tereza Šímová, Petr Tyc a Pavel Žur, měla velmi složitou úlohu. Dlouho hledala klíč k posuzování jednotlivých prací. Nakonec se jím stala, vzhledem k rozdílné povaze jednotlivých děl, především kompaktnost choreografie jako celku s ohledem na možnosti souboru. Na nedělním rozborovém semináři se nakonec porota rozhodla vyzdvihnout jen dvě práce. Za choreografickou osobitost a uměleckou zralost byla oceněna choreografie Možnost 719 (Malé F Brno, choreografie Veronika Kolečkářová) a za originalitu Distancujeme se (Bandance Praha, choreografie D.S. PoSkoč).
Při rozborovém semináři byla dále zúčastněným tvůrcům zdůrazněna možnost přesáhnout své hranice používáním dalších výrazových prostředků k vytvoření celku, tedy choreografie. Více se mluvilo o využití nástrojů jevištní techniky, jako jsou například světla, která stále ještě činila některým tvůrcům větší či menší problémy. Rozprava přes konkrétní poznámky plynule přešla do debaty choreografů a lektorského sboru o jednotlivých dílech.
Pro účastníky byl kromě jejich vystoupení připraven i doprovodný program v podobě interpretačních seminářů a to vždy na čtyřech místech najednou. Letošní rok byl kromě jednoho semináře klasického tance (Anna Caunerová) bohatý na různé techniky současného tance ( Marie Kinsky, Martin Vraný, Radek Mačák, Dano Raček, Marika Hanušová).
Paralelně probíhalo pro pedagogy pět Dotýkání, jak byl souhrnně nazván cyklus přednášek, seminářů a dílen. Jak název napovídá šlo především o vzájemné představení dalších možností, názorů, pohledů a způsobů, které mohou obohatit tvorbu scénického tance. O své zkušenosti se podělili: Elvíra Němečková (Videoart, Multimedia), Ladislava Košíková (Lidové umění a současnost), Marie Kinsky (Kineziologie), Zdeněk Pilecký (Tap dance), Števo Capko (Klauniáda, pohybové divadlo).
Inspiračním podnětem se mohlo stát i představení, které se v rámci oficiálního zahájení přehlídky konalo ve čtvrtek 28.října. Pod názvem Moje první taneční se skrývala taneční clownerie společenské výchovy, ve které se v režii Števa Capka představily studentky 3.ročníku Katedry nonverbálního a komediálního divadla HAMU Praha.
Příjemným zpestřením pro účinkující tanečníky byla o přestávce a po skončení páteční části přehlídky krátká vystoupení Tanečního studia Zig – Zag. To se pod vedením ing. Zdeňka Pileckého zabývá tanečními styly 20.a 30.let. V úplně jiném rázu byla ukázka orientálního břišního tance, kterou Studio Gradus předvedlo v sobotu po skončení poslední choreografie přehlídky. Obé se odehrálo ve foyeru divadla a bylo přístupné všem divákům.
Malý dárek v podobě sobotní noční prohlídky Muzea skla a bižuterie věnovaný organizátory všem účastníkům doprovázel krátký koncert pěveckého souboru Vrabčáci. O uměleckou duši bylo tedy postaráno ve všech směrech stejně dobře, jak výborně byla zajištěna i praktická organizace celé přehlídky.
Osmnáctým rokem se celostátní přehlídka scénického tance dostala do let plnoletosti. Je dospělá, co se týká organizování, ale stejně jako podobné subjekty neziskové sféry se bez podpory neobejde. Je to ale investice do budoucnosti, která není návratná v penězích, ale v lidské kultuře, bez které je každý národ jen poloviční. Všichni ti, kteří takto scénický tanec podporují to vědí a za to jim patří velký dík.
Fotografie k článku
Přidat názor
Diskuse
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.