Databáze českého amatérského divadla
Texty: Olomouc, LAZORČÁKOVÁ, Tatjana – ROUBAL, Jan: K netradičnímu divadlu. Praha, Pražská scéna 2003, s. 84-87.
AD 74 — ANGAŽOVANÉ DIVADLO
(Olomouc)
Studentský soubor založený na podzim 1973 na Filozofické fakultě Univerzity Palackého Stanislavem Hoškem a Rudolfem Bajerem, třetí osobností se vzápětí stal Richard Crha. Název odkazuje jak k datu činnosti souboru (podle vzoru Burianova Déčka se měnil s letopočtem sezony), tak k jeho zaměření a zařazení (Angažované divadlo). První rok se soubor pod vedením Stanislava Hoška (za sebou měl zkušenosti z Berouna, kde založil v roce 1972 Experimentální studio, patřil k příznivcům pražské Violy a studentům pražské Lidové konzervatoře – obor režie) profiloval především jako divadlo poezie – komponovanými pásmy uváděnými na univerzitě (aula, univerzitní terasy, později se „domovským“ prostorem stal Erbovní sál) a v olomoucké vinárně „U sudu“ v rámci pravidelných pořadů tzv. poetické vinárny (Já přišel, abych zpíval, Sumerská milostná poezie, Car Nikita, Bon, jour, monsieur Prévert, Umění pít víno, ON a ONA, Zbojnický jam-session aj.) Mnohé z pořadů představovaly odvážnou dramaturgií otevřenou polemiku s oficiální kulturou – k takovým patřil jeden z nejúspěšnějších Blues pro bláznivého básníka (poezie Václava Hraběte – 1973, v obnovené premiéře se objevil na Wolkrově Prostějově 1975), nebo Lawrence Ferlinghettiho Helikoptéry z Heliosu (1974).
Vedle systematické dramaturgie Stanislava Hoška se brzy začala prosazovat volnější, studentsky hravá linie Richarda Crhy a Rudolfa Bajera. Pokusem o regulérní dramaturgii byla inscenace Langrovy Periférie (1974), vrcholem nové linie pak uvedení textů Rudolfa Bajera a Richarda Crhy Erotikon (1976) a Robinsontikon (1977), kterými se soubor profiloval jako originální studentské autorské divadlo. Pro styl inscenací byla typická studentská recese, humoristicky odlehčený text, vystavěný na ironických hříčkách, parodii, znevážení a nadsázce. Inscenace dávaly prostor autentickému herectví, které obnovovalo spontánní divadelnost. V obou dramaturgických liniích se prosadil výrazný kritický tón, který vystavoval soubor problémům jak se schvalováním textů, tak s ideovým dohledem, ale který se setkával s ohlasem u studentského publika.
Soubor s originálním autorským rukopisem byl pravidelným účastníkem přehlídek Akademické Brno, vystoupil na přehlídkách divadel malých forem ve Valašském Meziříčí, netradičních divadel Šrámkův Písek a divadel poezie na Wolkrově Prostějově na Mezinárodním studentském festivalu v Bratislavě, hostoval v polském Lublinu. Spolupracoval s olomouckým Divadlem hudby, s Čs. rozhlasem, pořádal jazzové koncerty, připravoval řadu dalších pořadů typu divadla poezie, novodobého kabaretu, poetických nebo literárně hudebních montáží, v nichž se hudebně prosadili tehdejší studenti Jiří Pavlica, Petr Zoričák, Ilona Kubínová, Pavel Sonda, Roman Rozbrój. Velký ohlas měly pořady důsledně parodické (Poradna pro začínající diváky, Zavraždění krále Václava III., Středěnka, středa – 1976).
Od roku 1977 (kdy zakládající skupina ukončila studium) pokračovalo AD v činnosti s novými autorskými osobnostmi – Zdeněk Zukal a Zdeněk Válek. Soubor udržel jak linii poetickou (Boli chlapci, boli... – 1976, Píseň zrání – autorská poezie Zdeňka Válka a scénická montáž Stvoření světa – 1977), tak autorskou (úprava Fuxovy hry Hamlet IV. z původního repertoáru Satirické divadlo Večerní Brno – 1978, Zukalův historický apokryf Zbojnický tanec aneb Podíl zbojníků na vzniku komponované hudby – 1978 a jeho další hra Namísto cesty k moři tramvají k Tržnici – 1979).
Kromě již jmenovaných pracovali v souboru Vladimír Rybička, Stanislava Tesařová, Lenka Demlová, Táňa Ficnerová, Marie Maryšková, Světlana Havlásková, Ivona Konečná, Milan Macura, Petr Voit, Miroslav Veselovský, Jaroslava Pánková, Vratislav Křivák a další. O výjimečnosti studentské aktivity svědčí i přehlídka derniér (1977) a premiéra Erotogenní zóny po pěti letech (autorem byl Richard Crha), k jejímuž uvedení v Divadle hudby se bývalí členové sešli v roce 1982.
Bibliografie:
-jk-: Vyladěno na život. (Z činnosti Angažovaného divadla). Kdy-kde-co v Olomouci, 1975, č. 6, s. 15.
Juga, Stanislav: Angažované mládí. Stráž lidu, 18. 5. 1974, s. 4.
Juga, Stanislav: Diagnóza lásky zkažené a neharmonické. Stráž lidu, 27. 4. 1976, s. 4.
Juga, Stanislav: Jak dál se studentským divadlem. Stráž lidu, 8. 1. 1976, s. 4.
Juga, Stanislav: Olomoucké Angažované divadlo. Amatérská scéna, 1976, č 9, s. 20.
Kovářík, Miroslav: Wolkrův Prostějov 1975. Amatérská scéna, 1975, č. 10, s. 13–15.
Puhač, Vladimír: Tři roky studentského divadla. Kdy-kde-co v Olomouci, 1976, č. 3, s. 13–14.
Puhač, Vladimír: Konec olomouckého Ádéčka. Amatérská scéna, 1978, č. 1, s. 16–17.
-sc-: Úspěchy divadelních amatérů. Stráž lidu, 14. 7. 1977, s. 4.
-Vaň-: Angažované divadlo AD-76 a Robinsontikon. Stráž lidu, 5. 4. 1977, s. 4.
-vb-: Amatérské divadélko F-klubu SSM. Stráž lidu, 30. 1. 1975, s. 5.
Vz: Akademické Brno. Amatérská scéna, 1979, č. 3, s. 15.
Závodský, Vít: Národní přehlídka studentských divadel. Amatérská scéna, 1980, č. 2, s. 9.
-zv-: Angažované divadlo nemá prázdniny. Stráž lidu, 20. 7. 1978, s. 4.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.