Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: AS 2005, č. 2, s. 68-69. Vlasta Smoláková a Zpravodaj 67. Jiráskova Hronova, 1997, č. 8

PETR LÉBL (16. 5 1965 - 12. 12. 1999), ABSOLUTNÍ DIVADELNÍK A PRINCIPÁL

12. prosince loňského roku tomu bylo už pět let, co se Petru Léblovi „ulevilo“ – abych parafrázovala poslední repliku z jeho poslední inscenace v Divadle Na zábradlí, z Čechovova Strýčka Váni… Trýzněn stupňující se psychickou nemocí, zvolil definitivní řešení – pro sebe, a také pro divadlo, jemuž od té doby citelně schází.
16. května tohoto roku by se Petr Lébl dožil čtyřicítky. Hodně dobrý důvod evokovat si z paměti a dát do souvislostí některé zážitky i fakta, které ve „své (normalizačně šedé) době“ nás, co jsme byli u toho, vzrušovaly, dráždily a těšily svojí nevídanou originalitou, „barevností“ a živostí. To ostatně neztratilo platnost ani po listopadu ´89, akorát že z řad „profesionálních sucharů“ přibyli tací, kteří se víc čílili než těšili... Léblovy amatérské i profesionální inscenace (chtělo by se říci kreace) čeřily trvale hladinu českého divadelního rybníka a jejich kruhy se pozvolna, leč neodvratně začínaly šířit i do cizích vod.
Jakožto zprvu Léblova sice profesionálně poučená a kritická, leč přesto „fanynka“ (od počátku jeho amatérského působení v souboru Doprapo, resp. Jak se vám jelo, resp. JELO, tedy od roku 1985), poté dramaturgyně jeho prvních profesionálních inscenací (zejména skandálního Vojceva, 1992) a spolupracovnice v Divadle Na zábradlí (1994 – 1996), a rovněž coby spoluautorka knih Woyzef (1995) a Fenomén Lébl aneb Nikdy nevíš, kdy zas budeš amatér (1996), k níž v současné době přibývá druhý, žel poslední díl, mám (jak by řekl Petr) „na háku“, a také v živé paměti celou famózní řadu setkání s jeho unikátní fantazií, optikou a posedlostí. (Zodpovědně z nich vybrat a zredigovat je by chtělo jiné než toto zadání.) Projevovaly se na každém kroku a dávaly lidem v jeho okolí často pěkně zabrat.
Teď právě se mi dostaly do rukou „provozní sešity“, které se zachovaly z doby práce amatérského souboru JELO v Kulturním domě Dopravních podniků: Petr Lébl, podporován dalšími zapálenými cvoky, si v nich dopisoval se svými nadřízenými a s obdivuhodnou urputností zajišťoval chod (přesněji běh) „svého“ divadla. Už z nich je evidentní, že jeho „nasazení“ u divadla bylo vskutku výjimečné. Že byl člověkem vpravdě vyvoleným, a také připraveným, když byl v roce 1993 jmenován do funkce uměleckého šéfa Divadla Na zábradlí.
Sám sebe tam hned v první sezóně pasoval na „principála“ – trefné, duchaplné, avšak poněkud romantické vymezení vlastní role v porovnání s všednodenní provozní praxí, která se zpupně, hloupě, nicméně pragmaticky vzpírala jeho vzletu a maximalismu… Navzdory tomu tam vytvořil sérii jedinečných inscenací a přetvořil „své“ divadlo v divadelní centrum Prahy.
Mezi jeho inscenacemi Na zábradlí výrazně dominuje trilogie Čechovových her - Racek, Ivanov a Strýček Váňa. Za dvě první byl korunován cenou Alfréda Radoka, neboť byly zvoleny nejlepšími inscenacemi roku, dvě druhé jsou dosud na repertoáru divadla a jsou, přes řadu přeobsazení, stále nadobyčej živé; důkaz toho, jak Petr Lébl uměl zaklínit „opěrné pilíře“ inscenace, které drží i bez jeho dozoru a po letech, neboť herce (a pak i diváky) baví. Jejich tajemství nespočívá ani tolik v samozřejmé nezbytnosti hrát jako hrát si.
Setkání Lébla s Čechovem a s jeho kongeniálním překladatelem Leošem Suchařípou, ve kterém měl zásadní a přiznávanou oporu, lze pokládat za svého druhu osudové. (Petr dokázal rozeznat a přijmout ty, s nimiž se potkal zásadně: kromě již zmíněných to byli spisovatelé Mircea Eliade a Franz Kafka a divadelníci Ivan Vyskočil a J. A. Pitínský). Právě po představení Ivanova, jehož titulní hrdina, krizový pětatřicátník, končí, jak známo, sebevraždou, ukončil také Petr Lébl své bytí na téhle zemi; nad jevištěm, které pro něj znamenalo život …
Na místě, odkud se odrazil k letu do nebytí, zanechal prý portrét Kurta Vonneguta - dalšího, a vlastně prvního a hlavního „anděla svého (jeho) času“, jak sám parafrázoval Vonnegutovu dedikaci Grotesky, když mu věnoval svoji první profesionální inscenaci - Tobiášova Vojceva.
20. března tohoto roku uplynulo už 20 let od světové premiéry Léblovy vůbec první (jistěže amatérské) inscenace – od jeho uvedení Vonnegutovy Grotesky!
Bylo to tenkrát absolutní zjevení, které na jedné z prvních repríz zažil i sám Vonnegut - a stal se Petrovým přítelem nadosmrti. Z představení Grotesky zbyla kromě zážitku hromádka fotek, hrstka marginálních žurnalistických poznámek a Petrův perfektně vyvedený scénář. Při vší jeho preciznosti je „rekonstrukce inscenace“ nemožná… Video bylo tou dobou u nás známé pouze z doslechu…
Vlastně až donedávna bylo údělem divadla v okamžiku derniéry zanikat v čase. Pro někoho spásné (mýtotvorné) řešení, pro Petra Lébla, jsem si jista, naopak. Doba a divadlo ho teprve doběhnou. Video a TV přec jen vstoupily do hry relativně včas, a tak bude jasné (pravda, jak komu), jak on „před/doběh“ je.
Při svém prázdninovém „odpočinku“ na Jiráskově Hronově se Petr Lébl coby publicista jedinečně, s neodolatelnou vlídností a humorem zasluhoval o zvěčnění amatérských divadel, kterým teď mohou ta profesionální divadla (a jejich kritici) pouze závidět. Na důkaz svého tvrzení si zde dovolím připojit (chcete-li, jako „bonus“) jeden z Petrových brilantních kousků. (Podepisoval se jako Slávek.)
A přizvat vás k pročítáních dalších v chystané publikaci.
Vlasta Smoláková

CO VŠECHNO POTKALO PEERA GYNTA
Mladého selského norského synka (Jiří Blail) potkala nejprve maminka (Eva Andělová) a vynadala mu. Peer Gynt měl lyže a stál na úpatí pyramidovité dekorace – objektu, který byl obložený napěchovanými polštáři a věštil další variabilní použití. Pak chodili další lidé, svým způsobem burani, pořád po Gyntovi něco chtěli a provokovali jej. Najednou svatební veselí a prásk – dívka Solveig (Veronika Týcová), budoucí životní láska. Pak to šlo ráz na ráz, velká scénografická změna, stěhování bílých polštářů a vydatný rej trollů s hlavním trollem na trůně. Toho měl hrát Jaromír Holfeuer, ale patrně nehrál. Nežli to všechno stačil prožít (sic!), potkal Peera Gynta režisér Valeš, který má divadlo očividně rád a stejně rád s ním svádí boje. Tentokrát v úloze „otce Geppetta a ředitele cirkusu Barabase“ dohromady. Kdo by nechápal, oč v předcházející větě běží, nechť si představí typického domácího kutila, an se pokouší přibít poličku hřebíkem do železné stěny. V roli Gyntovy matky vystoupila Eva Andělová, Valešova „dvorní“ herečka. Podala docela kultivovaný výkon, uvěřitelný a milý, až na ten zápas s veršem, který ostatně paralyzoval zejména další účastníky děje, protagonistou počínaje. Pan Blail jako Gynt byl velice sympatický, ale verše se mu v puse ne a ne ohřát. Často mu bohužel nebylo vůbec rozumět. Zelené princezně jakbysmet. Zapamatujme si scénu, ve které Gynt vkládá dívce Solveig do knížky kytičku. Kytička byla umělá a na první pohled robustnější nežli knížka. Přesto ji tam hoch umístil a navrch knížku sklapnul, čímž způsobil, že knížka zůstala napěchovaná jako bageta. V jednu chvíli zůstal Peer Gynt na scéně sám, to byl monolog, který se nepodařilo inscenátorům škrtnout. Herec tam chodil, od čerta k ďáblu, sem a tam, a režisér mu nezařídil jedinou okolnost, které by se mohl podržet nebo se jí inspirovat. Samota při monologu je zlá, tuze zlá a režisér daleko.
V druhé půlce představení se objevil Gynt číslo dvě – pan Antonín Havlín. Nastoupil do lodi, která vznikla důmyslnou přestavbou víceúčelového praktikáblu, a bavil se s nějakým pirátem. Reprodukovaný zvuk moře a křik racků malounko přehlušoval rozhovor, takže mu opět nebylo rozumět. Přistání lodi a vylodění pasažérů mělo impozantní řešení (loď se s hlukem rozpadla a herci se vykutáleli ven), bohužel za cenu strachu o herce, jestli to přežijí bez úrazu. Scéna zestárlého Gynta v rozhovoru s umírající maminkou měla poměrnou výhodu: pan Havlín a paní Holfeuerová dokázali propůjčit svým úlohám docela lidský rozměr, i když opět bez zásadnější režijní pomoci. Smrt Gyntovy matky doprovázela patetická hudba a patrně nejzvláštnější režijní nápad celého večera: věnce ke hrobu měli připevněny na hlavách dva statisté v černém trikotu, kteří s koncem hudby vojenským způsobem zalehli k náhrobku a už se nepohnuli.
Peer Gynt v jedné scéně řekl: „Pohorší-li tě oko tvé, buď vyraženo.“ Ano, to se skutečně stalo.
Slávek.
(Zpravodaj 67. Jiráskova Hronova, 1997, č. 8)

Související Osobnosti

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.