Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: ZAJÍC, Vladimír: Recenzce Vojny s Turkem. Zpravodaj JH 2005

DS POSLEDNÍ MRAVENEC ZUŠ ŽAMBERK
JOHANA VAŇOUSOVÁ: VOJNA S TURKEM
Vojna s Turkem aneb
Jak machometán
o hlavu přišel
V programové brožuře je v kolonce Slovo
o hře napsáno: O ženách a mužích. A zejména
o mužích. Chce se mi však dopsat: Především
o divadle. Neboť kromě výsostného diváckého
zážitku, přesněji právě pro tento zážitek, je
představení konkrétním dokladem axiomu:
Myšlení o divadle a myšlení divadlem; i když
u Olinky mne to nemá co překvapovat.
Ale už k inscenaci samé, která se hlásí
k žánru kramářské písně, který také
způsobem verbálního přednesu i principem
ukazování obrazů, zde navíc rozžitých
promyšlenou animací, dodržuje. A zároveň,
a to je ono myšlení divadlem, kramářskou
píseň povyšuje na osobní výpověď o tématu.
Tři minipříběhy jsou vyprávěny výrazovými
prostředky loutkového divadla zajímavě
a inspirativně. Dále pak vztah interpretky
ke slovu i použitým loutkám a rekvizitám
(marionety na drátě, plošné loutky,
uvozující tituly), princip jejich významového
střídání při sdělování, a někdy též i pohled
na sebe samu (jako postavu příběhu i jako
Johanku vypravěčku), to vše dohromady
vytváří onu veledůležitou linii tématickou
a estetickou, přes kterou je nám vše na jevišti
stvořené dáno zažít, prožít, procítit, užít si,
et cetera. Linie válečného střetu se přelévá
od osobního k obecnému a zase zpět, přičemž
individuální rozhodnutí, a především ochota
vzít za rozhodnutí odpovědnost, samozřejmě
přinášejí pozitivní výsledky. Za prvé v rovině
osobní: sladká odměna za odvahu v podobě
sňatku s císařem; zachránění od zneuctění
ženství v podobě být jednou z mnoha; až
po právě nadcházející boj s Vojtou o společné
štěstí, boj, o kterém Vojta ještě nemá žádné
tušení. Za druhé v rovině, kterou si snadno
zobecníme na sebe samé i na svět kolem
sebe, a to právě pro způsob rozhodování se
v daných okolnostech.
Výše napsaným, a díky zážitku možná
trochu neuspořádaným článkem chci prostě
říci, že umělý svět stvořený divadlem se
v tomto případě stal uměleckým. Ve výpovědi
jeviště i v prožitku hlediště.
Vladimír Zajíc
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.