Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Hvozdná, HRDINOVÁ, Jarmila: Recenze na Gazdinu robu. Zpravodaj JH 2005.

Byli lidé byli, ale se minuli...
Inscenace Gazdiny roby hvozdenského
souboru zastupuje na letošním Jiráskově
Hronově tvorbu (nejen) venkovských
ochotnických souborů, které vycházejí
z tzv. pevné dramaturgie, tvořené často
hrami klasického dramatického odkazu,
inscenovanými prostředky tradiční
interpretace, jež v dobrém slova smyslu
slouží autorovi a textu.
Tato větev z amatérského stromu má svou
letitou tradici a je dobře, že se vedle autorského
a jiného divadla pravidelně na festivalových
jevištích objevuje.
Kroužek divadelních ochotníků z Hvozdné
předvedl před čtyřmi lety v Hronově Maryšu
a nyní si vybral Gazdinu robu, na níž ho
podle programové brožury zaujal tragický
příběh ženy, která „příliš vyčnívala a byla
za to potrestána svým okolím“. Konflikt
hry Gabriely Preissové je silně zakotvený
v společenské realitě konce 19. století
a vytržení z tohoto kontextu je problematické,
jak dokazuje nedávné aktualizované
„bazénové“ pojetí režiséra Jiřího Pokorného
v pražském Divadle Na zábradlí - jakkoli je
po herecké stránce silné, příběh sám vyznívá
v moderních souvislostech nesmyslně.
Hvozdenská inscenace respektuje prostředí
i dobu a pro obojí se snaží najít odpovídající
scénografické vyjádření, opřené o folklórní
prvky ve scéně, kostýmech i hudebním
podkresu, který přináší v úvodu existenciální
téma lidského míjení, jehož jednu konkrétní
podobu Gazdina roba představuje. A jakkoli
některé z motivů tohoto míjení čas oslabil
(mj. nesmiřitelnost katolíků s luterány
i znejasnění termínů gazdina a roba),
ukazuje se, že základní konfklit přirozeného
citu a společenských bariér bránících jeho
legálnímu naplnění zůstává stále živý,
dramaticky nosný a divácky přitažlivý.
Preissová nabízí bohaté dramatické postavy,
z nichž žádná není jednoznačně černobíle
vymezená, a to ve vděčných dramatických
situacích.
Hvozdenský soubor má pro hlavní role
dobré herecké obsazení a k dokonalosti
schází jen málo, i když to málo je někdy pro
výklad postavy dost podstatné. Krajčírka Eva
Aleny Balajkové je už od počátku příliš ovládaná
tragickým vyústěním postavy, je v ní až
příliš úzkosti a usouženosti na úkor nezkrotné
vášně, která ji žene k Mánkovi - a Mánka
k ní. Na tomto dojmu má podíl i poněkud nešťastná
mluvní manýra představitelky, která
klesavou intonací zbavuje věty dramatické
naléhavosti. Ale jinak je její Eva ve své důvěře
v Mánkovu planou rozhodnost působivá,
čistá a tragická. Mánek Jana Balajky dobře
těží z rozporu mezi chlapským zevnějškem
a slabošstvím postavy, pozoruhodný výklad
nabízí Libuše Voráčová pro Mešjanovku
– namísto tradiční tvrdé a hrdé selky ji hraje
jako potměšile nasládlou dobračku, která své
jedovatosti rozdává jako špatně vypečená
cukrátka. Tomuto laskavému teroru se ale
podléhá daleko rychleji a nebezpečněji než
furiantské pýše. Pavel Gabrhelík akcentuje
Samkovu u poddajnost a nejistotu pramenící
z postižení, čitelnější by mohla být jeho
proměna po čtyřletém ztroskotaném manželství.
Hvozdenská Gazdina roba je solidně
vystavěná inscenace, jejíž přesvědčivost
zrazují některé zbytečné detaily – například
nerozumím, proč znějí písničky jen z reproduktoru
a ne živě, problematické je pro
mě i využívání dětských postav. A když už
je Evina smrt vyjádřena znakem – odchází
do nebytí za svou mrtvou dcerkou -, proč
potom ještě musí „skočit do Dunaje“? Nedotaženosti
by se našly i v hereckém partnerství
a průběžném jednání postav, ale to jsou pro
mne jen kazy na jinak velmi solidně, poctivě
a působivě vyloženém textu inscenačně nikoli
snadného klasického dramatu.
Radmila Hrdinová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.