Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: www 2005

Divadlo Čára zahájilo činnost v lednu 2003 přeskupením ze studentského divadelního souboru nazvaného Theatrum Cmundi, který pracoval od roku 1997 jako sekce Divadla Universiras při Ústavu divadelní a filmové vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. V současnosti je zřizovatelem Divadla Čára, které se stalo "dědicem" i nástupcem někdejšího studentského souboru, občanské sdružení stejného názvu a jeho členy jsou především studenti a čerství absolventi z různých brněnských vysokých škol, zejména pak z Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, Janáčkovy akademie múzických umění a Fakulty architektury a výtvarných umění. Soubor má od ledna 2003 stálé působiště a zkušebnu v prostoru restaurace Bohéma v přízemí Janáčkova divadla. Do zahájení aktuální divadelní sezóny soubor uvedl celkem 7 premiér divadelních inscenací a 17 doprovodných akcí (přednášky o divadle, hudební koncerty a recitály, autorská a scénická čtení - např. v ČR první zveřejnění nových překladů děl některých afrických autorů za účasti diplomatů z "mateřských" zemí apod.). V období od ledna do srpna 2003 Divadlo Čára odehrálo celkem 45 "celovečerních" představení. Na různých divadelních přehlídkách a festivalech soubor a jednotlivci v něm sdružení dosud získali 16 hlavních ocenění v různých kategoriích. Divadlo Čára se také zúčastnilo letošního ročníku vrcholového festivalu amatérských divadel Jiráskův Hronov, letošního ročníku festivalu Divadlo v pohybu - Parhésia a také festivalu barokní kultury Theatrum Kuks. Se svými inscenacemi bylo Divadlo Čára několikrát pozváno i do zahraničí, zatím však byla realizována pouze 2 představení v Rakousku.

Prvotním impulsem, který stál u zrodu Divadla Čára, byla snaha po ověření některých nových divadelních teorií v divadelní praxi a dramaturgické vykrytí některých "bílých míst", které jsme pociťovali v brněnské divadelní nabídce. Naším hlavním zájmem bylo uvádění vybraných a zajímavých divadelních titulů, které v ČR dosud nebyly uvedeny nebo jsou inscenovány jen zřídka (např. Eurípidova Alkéstis, která byla uváděná v české premiéře či poměrně málo inscenované Apollinairovy Prsy Tiresiovy) a k tvorbě vlastních textů a nových dramatizací. Tyto snahy byly v minulé sezóně zastřešeny definováním do dramaturgického programu usilujícího o nalezení takové podoby divadla, které by formálně i obsahově odpovídalo našemu současnému vnímání dneška: "Chceme poezií, fantazií i okamžiky zastavení a ticha reagovat na hektický svět, ve kterém neomezeně vládne "buranství" a masová spotřeba. Zdá se nám, že dnes již možnosti lidstva díky překotnému rozvoji vědy a techniky již dávno dalece překonaly všechny dosavadní katastrofické vize o jeho vývoji i možnostech jeho sebezničení a příliš mnoho věcí naznačuje, že se tak děje s tichým souhlasem lhostejné a současnou unifikovanou tzv. zábavní kulturou zpracované většiny společnosti. Právě tento neutěšený, ale pro jednotlivce snad ještě nikoliv zcela beznadějný, stav chceme pro naší generaci nově postihnout, uměleckými prostředky analyzovat a nalézt v něm naději."

V aktuální divadelní sezóně 2003 / 2004 dochází k určitému posunu, a tím také k novému programovému zacílení: Divadlo Čára se nyní bude zabývat především divadelními experimenty, které mají vést k zapracování některých myšlenek kvantové fyziky, nelineární matematiky a přírodních věd do divadelní struktury. Hlavní zájem tvůrců sdružených v Divadle Čára, tedy bude upřen ke zkoumání možností tzv. teorie chaosu v divadelním díle a v paradivadelních akcích. Součástí tohoto nového dramaturgického plánu bude tedy činnost výzkumná zhmotňující se v jednotlivých inscenacích, přednáškách a dalších akcích. Program bude v období od ledna do června 2004 naplněn třemi zcela novými inscenacemi a skrze autorské kabaretní představení nazvané Na lince 6. Důležitou součástí našeho programu budou také doprovodné pořady - hudební recitály a koncerty "okrajové" hudby, autorská čtení a různé paradivadelní akce konající se v různých prostorech i v městském plenéru.

Dvě z plánovaných inscenací se budou různým způsobem a pod různými úhly pohledu zabývat tzv. ženskou problematikou. Předlohou k první inscenaci bude nová dramatizace některých povídek Věry Chase z její knihy Hypnoskop (jde o u nás dosud divadelně neuchopené literárního dílo), základem druhé inscenace pak bude autorská montáž několika textů. Poslední inscenace bude nově vytvořena na základě divadelní adaptace části filozofického díla F. Nietzscheho.

Inscenace Na lince 6 (premiéra se uskuteční 6. listopadu 2003) bude tento program doplňovat o divácky atraktivní kabarety, které budou obsahovat autorské scénky i písně reagující v duchu "lehkých můz" na aktuální podněty. Toto představení bude - stejně jako v minulé divadelní sezóně, kdy bylo poprvé uvedeno - plnit funkci "divadelních novin", které mohou být podle potřeby obměňovány a aktualizovány a zároveň umožní rychlé a relativně snadné ověřování hledaných divadelních postupů a "interaktivní" komunikaci s divákem.

Doprovodný program bude (stejně jako v dřívější činnosti Divadla Čára) určen zejména pro komorní aktivity různého typu a pro nejrůznější experimenty - včetně hudebních koncertů a výstav současného výtvarného umění. Součástí těchto aktivit budou stejně jako loni také pouliční divadelní akce zahrnující happeningy a pouliční verze některých našich starších inscenací. Doprovodné pořady však budou přednostně určeny pro hostující tvůrce zabývající se různými druhy umění a volná prezentace jejich práce.

Při současném stavu brněnského divadelnictví nabízí výše stručně popsaný program Divadla Čára zajímavou možnost, jak do něj na různých úrovních vnést některé zatím obecně nepříliš známé prvky současného umění a vědy. Jádro souboru je tvořeno studenty různých vysokých škol s poměrně značnými zkušenostmi z různých studentských a amatérských divadel. Je proto široce a funkčně rozvinutým společenstvím zapracovávajícím vlivy různých oborů lidské činnosti a myšlení schopným zajistit myšlenkovou, realizační i organizační kvalitu svých inscenací. Práce souboru je zcela založena na principech dobrovolnosti a proto si může - mimo jiné i proto, že sdružuje budoucí a začínající divadelní, hudební a výtvarné profesionály - dovolit "luxus" experimentování a "divadelního výzkumu" ve značné šířce. V případě, že bude naše práce úspěšná může netradičně a inspirativně přispět k současnému uvažování o divadle a snad také poněkud pozměnit charakter brněnského divadelnictví zabývajícího se dnes většinou jiným typem divadla a jinými uměleckými impulzy. Dosavadní ohlasy na práci Divadla Čára nás přesvědčují o tom, že mnoho diváků (rekrutujících se zejména z řad studentů a mladší generace) i řada divadelních odborníků vnímá naši práci jako kvalitní a náš program považuje za zajímavý a žádoucí.

Mgr. Ladislav Stýblo
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.