Databáze českého amatérského divadla
Texty: AS 2004, č. 3, s. 48 - 49. Les.
Pohádkový les v Újezdě nad Lesy
V Újezdě nad Lesy v prostorách Divadla Pod Úrovní se uskutečnila na přelomu března a dubna (31.3 .– 3.4.2004) druhá část Pražské přehlídky amatérského divadla věnovaná představením pro dětské diváky. Letos byla přehlídka díky Divadlu Pod Úrovní a Amatérské divadelní asociaci pojata velkoryse. Již v předstihu byla v základní škole, v níž Divadlo pod úrovní působí, vyhlášena a vyhodnocena výtvarná soutěž na pohádkové motivy. Autoři nejlepších výtvarných prací, žáci 1. – 5. ročníku, pak vytvořili dvacetičlennou dětskou porotu, která zhlédla a hodnotila všechna představení přehlídky. A součástí Pohádkového lesa byla i „Noc s Andersenem“ jako součást „celostátní“ akce škol a knihoven.
Do přehlídky se organizátorům přihlásilo pět souborů, které své inscenace hrály před hledištěm zcela zaplněným dětmi ze základní školy. Ty jim vytvořily opravdu vnímavé publikum. Soubory pak měly možnost po představení hovořit o své inscenaci nejen s odborným lektorským sborem (Luboš Šterc, Lenka Smrčková, Jiří Šubrt a Ota Smrček), ale i s dětskou porotou, která písemně i kresbami vyjadřovala své dojmy z jednotlivých představení.
Co říci k jednotlivým představením?
Divadélko U zvonu z Kladna přivezlo do Újezda představení Kocour v botách. Soubor složený převážně ze studentů-středoškoláků, ve kterém však působí i školáci a dospělí, se zúčastnil Pražské přehlídky již podruhé. Oproti minulému roku se soubor personálně značně rozrostl a do inscenace Kocoura v botách zapojil téměř všechny své členy. A tak na jevišti statovala i malá pážata. Ve velmi mladém souboru nelze zatím hovořit o systematičtější herecké práci, výjimku představuje výkon Kamily Šmejkalové v titulní roli Kocoura Matěje, která prokazovala i výrazné pohybové nadání. Pro vyznění inscenace představuje problém výrazná převaha žen a dívek v souboru, které hrály i mužské party, a to i v hlavních mužských rolích (synové Matyáš, Filip, Jakub, král, čaroděj Habakuk). Představení rámcově vychází ze známé pohádky, rozehrává však více než hlavní motivy okrajové záležitosti, jako je úvodní dlouhá scéna ve mlýně, která vysvětluje jak hodný mlynářský synek ke svému dědictví (mluvícímu kocourovi) přišel. Inscenaci chyběla důslednější dramaturgická práce, která by sjednotila jazyk jednotlivých scén. Ke kladům inscenace lze počítat fukční a výrazně pojatou scénu a možnost hereckého uplatnění pro řadu adeptů amatérského herectví. Věřme, že z kvantity vyroste časem i vyšší kvalita...
Postřehy dětské poroty: herci do toho dali i něco ze sebe; mělo tam být víc mužů; líbilo se tak akorát...
Již tradičním účastníkem pražské přehlídky je soubor Rachtámiblatník, který letos soutěžil i v přehlídce her pro dospělé. Pro děti si soubor připravil pohádku O mlynáři Jankovi a Cecilce ze zámku Vlastimila Nováka a Stanislava Oubrama. Soubor Rachtámiblatník připravil pro svou inscenaci působivou výpravu a vkusné kostýmy, které dobře podtrhovaly charaktery jednotlivých postav. Celkovému vyznění trochu chyběla přísnější režisérova ruka a stálý dohled na inscenaci (mladý režisér připravující inscenaci v létě tragicky zemřel).
Postřehy dětské poroty: příběh pro střední věk; mohla tam být veselka; princezna by mohla být mladší...
Turnovské divadelní studio sehrálo vlastní úpravu Romea a Julie. V režii Petra Hakena, který byl také autorem scénáře, se prolínala současná mluva z prostředí part mladých lidí s klasickým překladem Shakespearova dramatu. Hrálo se v současném civilu s naznačeným, ne však vždy důsledně dodrženým barevným označením obou znesvářených rodů, a tak diváci někdy tápali, kdo do kterého rodu patří. Představení je určeno dětem pubertálního věku a někteří představitelé rolí byli jen o málo starší než diváci – žáci sedmých tříd z Újezda. V inscenaci jsou velmi dobře připraveny a zvládnuty „bojové scény“ Monteků a Kapuletů, vlastní příběh mladých milenců je těmito razantnějšími scénami poněkud zastíněn. Abych byla upřímná: nemám ráda digesty, ty zkrácené a zjednodušené verze známých příběhů, ale pro toho, kdo nikdy nesáhne po originálu, může být přínosné seznámit se s příběhem i ve zkrácené a okleštěné formě.
Postřehy dětské poroty: Dobře zahráli, jak se bodali nožema;Parisovo machrování – dobré; na konci už to nebylo tak napínavý; dobře hráli opilce; celkem komedie; kostýmy jsou krásně zkomplikované; hudba určeně vyjadřuje gesta; mnoho násilí; kostýmy nic moc; pěkná rvačka a pěkný holky; velmi dramatické a velmi nudné, velmi milostné a velmi bolestné...
DS Repete hrál hru svého kmenového autora, režiséra a protagonisty Petra Lněničky O baculaté princezně. Příběh o princezně, která hledá toho pravého ženicha, zakletém princi, čertovi a vypočítavém poustevníkovi nevybočil z obvyklé úrovně představení tohoto souboru. Stroze funkční scéna, propracované kostýmy, velmi slušné herecké výkony, kvalitní jevištní mluva, zvládnutá práce s dětmi, které si protagonisté zvou ke spolupráci na jevišti, to byly klady inscenace. Fakt, že režisér hraje zároveň jednu z hlavních a jednu vedlejší postavu, se podepsal na temporytmu představení, které místy líně plynulo, k čemuž ovšem asi přispěl i operativní „záskok“ loutky za onemocnělou herečku, což diváci nepoznali. Čestné uznání si zasloužil Jan Vymětal za roli Čerta, který v poslední době po boku manželů Lněničkových výrazně herecky vyrostl.
Postřehy dětské poroty: nejvíce se líbil čert; smlouva byla nebezpečná; nelíbí se vyvolávání dětí jen z předních řad; líbil se pyrotechnický efekt; je špatné, že princezna pořád podvádí...
Také divadelní soubor Máj nastudoval text, který napsala jeho členka – Olga Novotná. Nevěsta pro čaroděje je pohádkou, která je napsána jak se znalostí reakcí dětských diváků, tak i možností a zkušeností členů vlastního souboru. Mnohé role jsou psány „přímo na tělo“. Princezna Jasněnka (Petra Marešová) je krásná a přívětivá, Čaroděj (Ladislav Šíma) je zlý a strašlivý, žáci čarodějnické školy se stejně jako děti v publiku bojí zkoušek a přitom jim to nedá, aby si neprováděly vzájemně žertovné kousky. Opět zde lze hovořit o dobré herecké práci, pěkném výtvarném pojetí scény i kostýmů. Ale co je důležité: na tomto představení – na rozdíl od čtyř ostatních – bylo znát zkušené režijní vedení Luboše Novotného, který si také odnesl čestné uznání za režii.
Postřehy dětské poroty: měli pěkné kostýmy, hlavně ty klobouky; zajímalo by mě, co se stalo s tou zlou čarodějnicí potom; bála jsem se na začátku toho zlýho čaroděje; nejlepší byla ta čarodějnická škola, jak tam blbli...
Výsledky přehlídky: lektorský sbor se rozhodl stanovit pořadí pouze prvních dvou inscenací:
1. místo DS Máj (Nevěsta pro čaroděje), nominace na národní přehlídku Popelka Rakovník,
2. místo DS Rachtámiblatník (O mlynáři Jankovi a Cecilce ze zámku); doporučení na národní přehlídku Popelka Rakovník.
Čestná uznání:
za herecké výkony: Kamila Šmejkalová (Divadélko U zvonu), Jan Vymětal (DS Repete), Ivana Vadlejchová (DS Máj);
za choreografii skupinových scén a roli Tybalta: Petr Haken (Turnovské divadelní studio),
za výtvarnou složku představení: DS Rachtámiblatník,
za režii: Luboš Novotný (DS Máj).
A dětská porota udělila keramický Pohádkový strom za nejlepší představení DS Máj.
Les
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.