Databáze českého amatérského divadla
Texty: ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava: AS 2000, č. 1.
Zapamatujte si to jméno: Petr Lébl
Mám před sebou tři fotografie - na té první - na obálce knihy Vlasty Smolákové a Egona L. Tobiáše Fenomén Lébl z roku 1996 - je muž či spíš ještě chlapec otevřeného pohledu a pouze rty naznačují lehkou plachost. Na druhé, z prvního čísla Divadelních novin tohoto roku, která doprovází článek Věry Ptáčkové výstižně nazvaný Tragické tíhnutí k absolutnu, je mladý muž, jehož tvář je poznamenána stíny utrpení. Třetí, momentka z divadelního zákulisí na obálce měsíčního programu Divadla Na zábradlí na únor 2000, je pohledem na zemdleného člověka, unaveného na smrt. A pod ní: ”... Já jsem taky jenom člověk”. Ecce homo. Nevím, zda i ta poslední fotografie v programu byla Petrovým přáním. Svůj dobrovolný odchod ze života v milovaném divadle připravil pečlivě, zrežíroval ho promyšleně. A podobně jako u jeho inscenací tušíme za každou jeho jednotlivostí mnohost dalších skrytých významů, které nedohlédnem. Jen úsměv a smích z nás tentokrát nevyloudí. Spíš ustrnutí, smutek a pocit ztráty, které mrazí.
Petr Lébl se narodil 16.5.1965, zemřel 12.12.1999.
Anglický divadelní kritik Ian Herbert ve svém článku o festivalu Divadlo 94 v Plzni, kde byla uvedena Petrova inscenace Racka (v anketě Divadelních novin i Světa a divadla za rok 1994 poprvé získala titul Inscenace roku, i když v české divadelně kritické obci vzbudila nebývalé rozpory a bouře vášní), vyzval čtenáře časopisu Lighting and Sound International: ”...zapamatujte si to jméno: Petr Lébl” a označil ho za skutečný objev festivalu, nebezpečný a velmi vzácný režijní talent. Německá kritička psala o představení jako o oživujícím šoku. Jako oživující šok zapůsobil o devět let dříve dvacetiletý Petr Lébl i v amatérském divadle, když se svými přáteli a souborem Doprapo uvedl Vonnegutovu Grotesku. Provokovala nezávazností, sebevědomím, opojnou barevností, sarkasmem i netajenou touhou vše nezměnitelné zničit. Nešlo o chudé divadlo, o sdělení témat a názoru jako v dosavadním autorském divadle. I ta hýřivá hra s mnohovýznamostí byla nesnesitelně provokující.
I když s počtem inscenací a cen rostl počet těch, kteří obdivovali jeho divadlo především pro jeho hravost a imaginaci - asi skutečným vrcholem jeho tvorby byla inscenace Čechovova Ivanova -, stále mu mnozí upírali, že jeho tvorba je obrazem soudobého života, že jeho extrémně stylizované postavy jsou pevně ukotvené nejen v tématu hry, ale jsou i v obrazivém slova smyslu našimi současníky. Nedělal si iluze - ani o postavách ani o současnících; ale měl je rád. Byl přesvědčen, že v divadle netřeba opakovat objevené a za každým obrazem, situací, hledal další význam, obraz, smysl. Znovu a znovu. A my jsme radostně, s nadšením a nedostatečně klopýtali za jeho fantazií. Platí to i o poslední - opět šokující a rozporně přijaté - inscenaci Čechovova Strýčka Váni.
Toužil po dokonalosti a tíhnul k absolutnu. A to je zničující.
V Petru Léblovi amatérské divadlo ztratilo upřímného obdivovatele a láskyplného přítele. V českém divadle konce dvacátého století se stal tvůrcem epochy.
Vítězslava Šrámková
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.