Databáze českého amatérského divadla
Texty: DT 2001, závěrečné hodnocení spolu s FEMAD
Závěrečné hodnocení FEMADu Poděbrady / Divadelní Třebíče 2001
I. ZÁKLADNÍ ÚDAJE
Název akce: X. Národní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla FEMAD Poděbrady / Divadelní Třebíč
Místo konání: Poděbrady a Třebíč
Termín: Poděbrady 10. – 13.5.2001, Třebíč 16. – 20.5.2001
Pořadatelé: IPOS-ARTAMA Praha a města Poděbrady a Třebíč z pověření a za finančního přispění MK ČR
Hlavní organizátoři: Poděbrady: Kulturní a informační středisko, s. r. o., Poděbrady
OS Divadelní soubor Jiří Poděbrady
Třebíč: Městské kulturní středisko Třebíč
OS Dramatický klub Třebíč
Spolupořadatelé: Poděbradské části: OS Divadelní spolek Vojan Libice n. C. C Amatérská divadelní asociace
Svaz českých divadelních ochotníků
Třebíčské části: Okresní úřad v Třebíči
Svaz českých divadelních ochotníků
Odborná spolupráce: IPOS-ARTAMA Praha
Počet přímých účastníků: 380 (účinkující, seminaristé, realizační tým)
Počet dalších účastníků: 1.150 (návštěvníci vč. místních)
Vklady účastníků, které neprocházejí účetnictvím přehlídky:
■ Náklady na ubytování a stravování souborů přesahující 1 nocleh a 1 den pobytu.
■ Náklady na dopravu souborů přesahující stanovený limit.
■ Náklady na ubytování, stravování a dopravu (seminaristé a všichni. kdo nejsou členy hrajících souborů nebo členy realizačního týmu přehlídky).
Poznámka: Dílem tyto náklady účetnictvím přehlídky procházejí (ubytování, stravování), ale hradí si je účastníci ze svých prostředků.
II. SPLNĚNÍ ODBORNÉHO ÚČELU AKCE
a) Program přehlídky
- Detailně viz přílohy.
- V programu bylo uvedeno 22 soutěžních inscenací ve 20 představeních a 1 inscenace hostujícího souboru ze Slovenska. Celkem vystoupilo 22 souborů ve 21 představeních.
Rozšířením Divadelní Třebíče (dále jen DT) o FEMAD Poděbrady přineslo možnost zvýšení počtu souborů z 12 na 21. Přehlídka se tak otevřela i souborům, na které by se v minulých ročnících nedostalo. To s sebou přineslo možnost porovnat širší spektrum souborů a jejich inscenací a tím také možnost podstatně většího dosahu přehlídky z hlediska kultivace práce amatérských divadelních souborů. Tento pozitivní efekt byl nutně vyvážen efektem méně přínosným, neboť se na přehlídku dostaly některé v kvalitě problematičtější inscenace, které by ji při omezeném počtu hracích míst minuly. Přehlídka tedy zaznamenala jak nebývalou možnost soustředěné prezentace, konfrontace a kritické reflexe inscenací, tak širší záběr z hlediska kvalitativního.
Celek přehlídky lze z hlediska úrovně inscenací hodnotit jako průměrný až nadprůměrný, s jednotlivými přesahy nad vymezenou škálu hodnocení. Z hlediska výstupu přehlídky pro celostátní mezidruhovou přehlídku Jiráskův Hronov lze však hovořit o ročníku velice úspěšném, neboť 6 inscenací bylo nominováno a doporučeno na Jiráskův Hronov, přičemž 4 souborům byly uděleny ceny za inscenace (viz Výsledková listina).
Dramaturgická skladba přehlídky byla velice pestrá. Převažovala v ní česká dramatika (1 klasika, 5 her současných autorů, 5 původních her členů souborů), čtyři tituly byly od amerických dramatiků, tři od francouzských, po jednom titulu byly zastoupeny dramatiky švýcarská, anglická a ruská klasická. V poměru 15:6 převažovaly hry se závažnou problematikou nad tzv. zábavným repertoárem.
Blíže o inscenacích a přehlídce viz detailní pojednání v několika článcích časopisu Amatérská scéna č. 3/2001.
b) Vzdělávací část
Rozborové semináře
K jednotlivým soutěžním inscenacím byly odbornou porotou uskutečněny rozborové semináře.Každé inscenaci byla věnována nejméně hodina, zpravidla po odehraném představení, někdy ke dvěma představením v odpoledních hodinách a k jednomu ve večerních hodinách. Pozitivním jevem bylo to, že se jich zúčastňovali, až na výjimku (Divadlo času z Prahy 9), všechny hrající soubory a zájemci z řad dalších souborů. Semináře měly konstruktivní ráz, dělnou a vesměs příjemnou atmosféru. Tomuto, ne vždy běžnému efektu, napomohlo jednak kvalitní složení poroty, jednak umožnění pobytu souborů po celou dobu trvání přehlídky. Neplatí to v plné míře pro poděbradskou část. Důvod lze spatřovat zvláště v tom, že se konala poprvé, zejména ale v tom, že byla připravována v časové tísni a nebylo možné s dostatečným předstihem vyzvat soubory k účasti po celou dobu jejího trvání.
Složení odborné poroty: předseda prof. PhDr. Jan Císař, CSc., členové PhD. Aleš Bergman (pouze FEMAD), Mgr. Alena Exnarová, Mgr. Jakub Korčák (pouze FEMAD), Mgr. Jiří Pitr, Mgr. Milan Schejbal (pouze DT), Mgr. Vladimír Zajíc a PaedDr. František Zborník. Tajemníkem poroty byl PhDr. Milan Strotzer.
Kurz praktické režie
V obou částech přehlídky se konalo fakultativní soustředění posluchačů dlouhodobého Kurzu praktické režie. Program tohoto soustředění představoval návštěvu všech představení přehlídky a rozborových seminářů k nim. Zúčastnilo se jej 10 posluchačům, většina pouze v třebíčské části přehlídky.
c) Doplňkový program
V zahajovací den přehlídky v Třebíči se uskutečnil nebývale bohatý kostýmovaný průvod městem, zakončený na náměstí před radnicí, kde přehlídku zahájili netradičním způsobem ředitel přehlídky Mgr. Jaroslav Dejl se starostou města, navíc pak divadelní múza, která se snesla „z nebe“ na hydraulické plošině.
V třebíčské restauraci u Motlů se uskutečnila 18.5. v nočních hodinách navíc uzavřená divadelní produkce pro účastníky přehlídky, a sice inscenace J. Bezděka z brněnského Divadla v 7 a půl a někdejšího člena třebíčského Dramatického klubu pod názvem Prase.
V průběhu přehlídky zajišťovala ARTAMA nabídku a prodej odborných a repertoárových publikací.
Ve foyeru Národního domu byla instalována výstava připomínající devět minulých ročníků Divadelní Třebíče.
d) Společenská část
Účastníkům přehlídky byli k dispozici dostatečné prostory v areálu Divadla Na kovárně v Poděbradech a v tzv. Národním domě a v budově Forum v Třebíči, tj. v místech, v nichž se celá přehlídka realizovala. V těchto prostorách byla možnost občerstvení a příležitost k neformálním setkáním.
V poděbradské části přehlídky se dostalo zde hrajícím souborům nápaditého a neotřelého přivítání, v němž si ten který soubor musel vykoupit činy svého principála z potupného spuštění do kádě plné vody a současně i glejt k možnosti provozovat své představení. Ten neuděloval nikdo jiný než král Jiří z Poděbrad. Toto velice pěkné a originální vítání souborů zajistili členové poděbradského divadelního souboru Jiří v čele s dr. Ladislavem Langerem.
V zahajovací den třebíčské části přehlídky přijali představitelé města a okresu neformálním způsobem zástupce souborů a spolupořadatelů na půdě městské radnice, v tzv. malovaném domě. Stejně tak zde byly vítány soubory hrající v dalších dnech.
K společenské části přehlídky lze počítat i stejně neformálně vedené zakončení přehlídky s vyhlášením výsledků a oceněním nejlepších výkonů. V závěru přehlídky bylo uskutečněno společné odpoledne za přítomnosti organizátorů, zástupců souborů a členů odborné poroty.
e) Tiskoviny
Byly vydány programové plakáty a programové brožury pro jednotlivé části přehlídky, v nichž byly vždy základní informace o jejích obou částech. V Třebíči byl navíc vydán almanach „Divadelní Třebíč / Národní přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla 1992-2000“ mapující dosavadní historii přehlídky a ohlasy na ni.
V průběhu přehlídky vycházel zpravodaj FEMAD a Divadelní Třebíč (8 čísel). Redakci zpravodaje tvořili v Poděbradech pracovníci KIC, s. r. o. a v Třebíči Mgr. Jaroslav Kodeš, Stanislava Štěpánková, Radim Svoboda a Igor Dostálek. V obou místech byla svým způsobem členkou redakce Mgr. Alena Exnarová, která psala recenze na všechna soutěžní představení.
V Třebíčské části byla pořizována fotodokumentace fotografem Ivo Mičkalem a videozáznamy představení kameramanem Stanislavem Šmídem.
III. ORGANIZACE
Organizace jednotlivých částí byla celkově na velice dobré úrovni. V Třebíči proběhla již tradičně na výbornou. Poděbradským organizátorům je třeba rovněž vyslovit uznání, zejména s ohledem na skutečnost, že se chopili uspořádání přehlídky koncem února a neměli tudíž dostatečný čas na přípravu. Přesto se jim podařilo všechny základní funkce a potřeby přehlídky zabezpečit. Tím není řečeno, že není co zlepšovat. Přehlídka zde proběhla v nově otevřeném rekonstruovaném divadle a některá vylepšení souvisí s prostorově technickými problémy objektu divadla. Dalšími kroky k preciznosti jsou ty, které by prohloubily sepětí obou částí přehlídky v organický celek.
IV. FINANČNÍ ZABEZPEČENÍ
Rozpočet a vyúčtování akce jsou předloženy samostatně.
V. NÁVRHY A NÁMĚTY PRO DAKLŠÍ ROČNÍK
■ Zajistit jednotný plakát pro obě části přehlídky.
■ Zajistit jednotnou programovou brožuru pro obě části přehlídky (oboustrannou, se zachováním původních výtvarných řešení obálky za tu kterou část přehlídky).
■ Přehlídkové zpravodaje zajistit odděleně s tím, že by úvodní číslo mělo informovat o tom, odkud vedly cesty souborů na národní přehlídku a které soubory a s jakými inscenacemi se na ni neprobojovaly, popřípadě zveřejnit reference z krajových přehlídek o inscenacích, které na národní přehlídku postoupily.
■ Zajistit zahájení a zakončení přehlídky takovou formou, která by maximálně podpořila vnímání přehlídky jako organického celku.
■ Zaměřit se na vylepšení prostorově technických možností v poděbradské části přehlídky (forbína, prostor pro rozborové semináře, divadelní klub).
Vypracoval: PhDr. Milan Strotzer
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.