Databáze českého amatérského divadla
Texty: ZEMAN, Josef. Gregar, Alexandr: Za starostou Humpálem..., Divadelní Hromada 2013, podzim-zima, s.61-62
Za starostou Humpálem...
Sice jsem divadelní Českou Třebovou opustil už před cca třiceti lety, ale vzpomínky na přátele z divadelního spolku Hýbl či ze Studia 02 mám stále živé. Prožil jsem s nimi své mládí nevybouřené... Ale čas letí, stárneme, a potkávají nás chvíle nejen radostné, bohužel i definitivní odchody někoho z blízkých – letos koncem srpna zemřel Josef Zeman, Pepa, Pepík, Jožka, báječný kamarád a skvělý divadelník, odvažuji se napsat i jedna z opor mého „režírování“ v českotřebovském Hýblu.
Nikdy nezklamal, líbilo se mu v malých rolích, nebyl totiž histriónem s talentem na Hamlety a Richardy. Liboval si např. jako kostelník Pyškytle v Drdových Dalskabátech, mnohokrát o tom svém kousku vypravoval. Vždycky byl plný šprýmů a dobré nálady, byť si po roce 1968 zažil politickou šikanu - své a vychovatelské řemeslo ne českotřebovském železničním učilišti, které mu tak svědčilo, musel opustit. A tak, železničář tělem a duší, jezdil jako průvodčí vlaků, kterážto profese se s ochotničením často prala. Zkoušelo se totiž často, v pondělí, ve středu a pátek...
Myslím, že mohu citovat z nekrologu Luboše Hýbla z Českotřebovského zpravodaje několik vět, které Pepíka připomenou komplexně, nejen jako divadelníka, ale i jako uznávaného místního sportsmana: „už v padesátých letech Pepík úspěšně působil ve všech mládežnických oddílech třebovského fotbalového klubu, a pak stanul na beku ve výborném A týmu. Pustil se do boje s nadšením, bez respektu k soupeři, chybějící zkušenosti nahradil rychlostí a obětavostí. Při jedné nebezpečné akci brankař Pepíkova týmu riskantně vyběhl z branky a Pepík, jako vždy ve svém životě, stanul na správném místě, totiž na brankové čáře, aby svého brankaře jistil. Jenže útočící hráč tvrdou ranou vyběhnuvšího brankaře prostřelil a míč směřoval do sítě zdánlivě opuštěné branky - Pepa ale před ranami neuhýbal, proti polovysoké střele vyskočil a míč vyrazil hlavou. Pak, ač otřesen, se ocitl v objetí svých spoluhráčů, kdykoliv jsme mu jeho zákrok připomínali, říkával, se skromností sobě vlastní, že o nic nešlo, protože ten „střílející trouba“ ho prostě náhodou do hlavy trefil...“.
Pepa byl za mlada nejen nadšeným fotbalistou, patřil také k pravověrným skautům, statně přezdívka „Švýcar“ ho provázela po celý život. Ale nejvíc si ho v posledních desetiletích českotřebováci pamatovali z divadelních prken Národního domu. I taky si dovolím ocitovat z textu Luboše Hýbla, napsal to moc hezky: „Josef Zeman byl specialistou na malé role. Hrát je, není nic ponižujícího, a Pepa je vytvářel bravurně. Nicméně chci důrazně připomenout, že i Pepa byl hercem rolí velkých, a to nejen komických, ale i vážných. Byl totiž komediant na slovo vzatý. Na divadelní prkna, jako mladíka, ho přivedl nezapomenutelný českotřebovský režisér Olda Bittl a Pepík se rázem stal výraznou a populární osobností třebovského divadla. Bezprostředností, humorem a vždy s dobrou náladou snadno navázal přátelství se všemi váženými, o desítky let staršími divadelníky. Stal se kamarádem svých vrstevníků Oty Dobrovského, Luboše Hýbla, Jiřího Štyrského, postupně i mladíků Jiřího Jireše, Mirka Maršála či Jiřího Musílka, nejužší vztah se vytvořil mezi ním a Alexandrem Gregarem, který vyplynul z Pepíkova respektu k Sašově talentu. Po několik let pak pracovali na celé řadě inscenací režírovaných Sašou, Pepa Zeman byl jeho dvorním hercem. Jejich spolupráci ukončil odchod Saši Gregara z našeho souboru za žánrově zcela jiným divadlem, Pepa zůstal věrný divadlu klasickému“.
V mých inscenacích začínal jako Gils Ralston v detektivce Agathy Christie Past na myši, mé zcela první režii (1966), kterou jsme v České Třebové „spískali“ první divadelní revoluci: jednak s Pepíkem, ale také právě s Lubošem Hýblem a Otou Dobrovským jsme se v právě otevřené budově Malé scény pokusili o „obrodu“ klasického souboru Hýbal. Pepík pak se mnou hrál i ve Hře o lásce a smrti Romaina Rollanda, kterou jsme nastudovali, jak to v Čechách bývá, jako „protest“ proti sovětské okupaci v roce 1968. Hrál skvěle komické role, třeba Bouzina v Takové ženské na krku, Ceremoniář Tse v Dobývání princezny Turandot , Dvacetiletého v Blažkově Příliš štědrém večeru, ale také role vážných, zralých charakterů, např. majora Swindona v Shawově Pekelníkovi, v mých inscenacich třeba Otce v Čapkově Matce nebo zbabělého Mariana v Karvašově Půlnoční mši. Ale nejzářivějším byl v roli Starosty Humpála v inscenaci Jak se stal Rumcajs loupežníkem, v níž vytvořil skvělé duo s Olinkou Markovou, která neodolatelně hrála Knížepaní...
Kdybychom si vzpomněli, já nebo někdo jiný z českotřebováků, dříve, než nás Pepík Zeman opustil napořád, mohl být zcela po právu nositelem Zlatého odznaku J.K. Tyla. Ten se dává lidem, jejichž láska k divadlu (a její plody) je nepopsatelná, nesmírná, nepřehlédnutelná. Škoda, že to nelze in memoriam...
Saša Gregar
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.