Databáze českého amatérského divadla
Texty: ŠMUDLA, Bedřich. Konverzační komedie Tři verze života poprvé v Husovce. Mladá fronta Dnes – Karlovarský kraj 8. 11. 2019, s. 16
Amatérský soubor Divadelní studio D3 dnes v 19.30 čeká premiéra novinky letošní divadelní sezony. V rámci svého významného výročí si vybrali konverzační komedii Tři verze života od dramatičky Yasminy Rezy. Jako jediní amatéři v České republice získali autorská práva na tento kus. „Velmi podstatné je u autorky slovo jako takové, takže herci se musí naučit doslova „jednat slovem“, popsala umělecká šéfka a dramaturgyně souboru Petra Richter Kohutová.
- Koncem tohoto týdne čeká váš soubor Divadelní studio D3 nová premiéra. O jakou hru se jedná? (Kolikátá premiéra souboru za dobu jeho existence to vlastně je?)
"Jde o hru francouzské autorky Yasminy Rezy Tři verze života, kterou uvádíme v překladu Michala Lázňovského a s podtitulem „hořkosladká komedie o jednom večírku třikrát jinak“, v režii Anny Ratajské a s Martinem Cirklem, Markem Himlem, Eliškou Malíkovou a Janou Trsovou v hlavních rolích. Jde o jubilejní 150. premiéru, kterou Déčko za téměř šedesát let své existence nazkoušelo. Karlovarskému publiku není tento titul zcela neznámý – v místním městském divadle svého času hostovalo představení pražského divadla Verze, s D. Prachařem, L. Rybovou, J. Janěkovou a I. Chmelou. Záměrně jmenuji u obou inscenací všechny herce – neboť herecká složka je v kusech tohoto typu naprosto zásadní."
- O čem tento francouzský kus vlastně pojednává?
"Výchozí situace je jednoduchá. Manželský pár, který uspává dítě a chystá se prožít poklidný večer, navštíví, o den dříve, než bylo domluveno, jiná manželská dvojice. Nelze neotevřít, protože návštěvníky jsou šéf, jenž může mít rozhodující vliv na mužovu kariéru, a jeho manželka. A tak se rozjede večírek s alkoholem a emocemi v hlavní roli, v jehož průběhu se řeší výchova dětí, kariérní postup, zploštění galaktického hala i roztržené punčochy. Situace se třikrát opakuje, pokaždé s jiným průběhem i závěrem; ukazuje se, jakou roli hrají v našem životě maličkosti, jak málo stačí, aby se člověku zcela změnil život, aby se změnil člověk sám."
- Můžete mi říci něco o samotné autorce?
"Yasmina Reza je u nás nejproslulejší francouzská komediografka střední generace. Čeští diváci znají nepochybně Kumšt (překládaný také jako Obraz) a Boha masakru. Kumšt vypráví o třech kamarádech, z nichž jeden si koupí bílý obraz – ten se stane lakmusovým papírkem jejich vztahu: každý z nich „vidí“ na obraze něco jiného a přikládá mu jinou hodnotu; hra je úvahou o smyslu umění, ale také o přátelství. Boha masakru proslavila filmová podoba; sejdou se dvě manželské dvojice, aby řešily rvačku svých dětí, a toto setkání v nich probudí dosud skrytou agresivitu. Yasmina Reza vždy na počátku nabídne banální situaci a banální problém a dovede je ad absurdum; velmi podstatné je u ní slovo jako takové, takže herci se musí naučit doslova „jednat slovem“. Žánrově nejde o čisté komedie, spíše komedie hořké či groteskní, ale tak už to v životě chodí – a možná i proto se diváci velmi dobře baví."
- Prý jste měli jisté peripetie kolem autorských práv. V čem byl problém?
"K tomu bych se nerada vracela. Takto exponovaný titul prostě provázejí různá omezení a získat ho s sebou nese zvýšené nároky včetně finančních. Podstatné je, že jsme jediný amatérský divadelní soubor v České republice, který licenci na uvádění této výjimečné komedie přímo od autorky získal."
- Má Divadelní studio D3 s konverzační komedií nějaké zkušenosti nebo se jedná o krok vpřed ve vaší tvorbě?
"Jde jednoznačně o krok vpřed. Podobný žánr se v našem repertoáru dosud neobjevil, nejblíže byly snad Čtyři sestry z roku 2010, ale ty jsme ponechali ve formě scénického čtení."
- Mohla byste ve zkratce přiblížit povahu souboru, co je jeho gró? V jakých žánrech jste jako pomyslná ryba ve vodě?
"Vše se odvíjí od našich režijních osobností. Anna Ratajská je specialistkou na „velká plátna“ a na divadlo tématu, i když se nevyhýbá ani inteligentním komediím (z jejích inscenací dosáhl nejvyššího počtu repríz Tachovského Mor, který kombinoval skeče podle Boccacciova Dekameronu s dramatickým příběhem lidí na útěku); Petr Richter má specifický smysl pro humor, ale i pro poezii, a uplatňuje své hudební nadání (nejúspěšnější byla asi Píseň o Viktorce, nazkoušená k 50. výročí souboru; a momentálně brázdí festivaly po celé republice jím režírovaná docela ujetá komedie Srnky Tomáše Svobody). Příznačné je, že oba režiséři byli původně herci."
- Jaký kus byl zatím pro D3 tím nejúspěšnějším?
"Nejúspěšnější je inscenace, s níž se v prosinci rozloučíme; při její tvorbě se naši kmenoví režiséři spojili – Anna Ratajská režírovala, Petr Richter se postaral o hudební složku. Betlém aneb Komedii o narození Ježíška hrajeme od roku 2009 – naposledy bude na Husovce uveden 15. 12. 2019."
- Co všechno mohou diváci v současnosti vidět v podání D3?
"Zmíněné Srnky (22. 11. je hrajeme na Husovce v rámci charitativní akce Hrajeme o život) a Betlém, dále aktovku regionálního autora Teodora Kravála V Kadani je krásně, pro děti a jejich rodiče Pověsti Vašeho kraje, které pro nás napsal Viktor Braunreiter, a Máchův Máj, sólový projekt Mirky Exnerové."
- Vím, že teď je jedna premiéra na spadnutí, ale i tak se musím zeptat. Plánujete ještě něco dalšího pro letošní divadelní sezonu?
"Luboš Štěpán, který si vyzkoušel režii na divadelním putování a Pověstech Vašeho kraje, pracuje na své první celovečerní inscenaci; vybral si titul O. Schubertové a M. Glasera Muž sedmi sester, vycházející z námětu Jaroslava Havlíčka, autora proslulých Petrolejových lamp. Předpremiéra by měla být v červnu 2020. Anna Ratajská začne připravovat Ducha Vánoc, jehož scénář napsal podle Ch. Dickense další regionální autor, Josef Beran. A v únoru se chystáme s našimi nejmladšími na soutěž monologů a dialogů v Horšovském Týně."
Ptal se Bedřich Šmudla
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.