Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: PETRLÍKOVÁ Kateřina, NEMRAVA Stanislav: Přehlídka dětské recitace Třebíč, 25. 4. 2023. Deník Dětské scény, č. 0., str. 21-22, 9.6.2023.

Přehlídka dětské recitace
Třebíč, 25. 4. 2023

První a druhá kategorie přinesla mnoho inspirativních výkonů především ve druhé kategorii. Devatenáct recitátorů obou kategorií v letošním roce objevovalo texty Drijverové, Fischerové, Šruta, Macourka, Jirouse, Silversteina, Dvořáka, Končinského a Klánové, Ledeckého, ocenění získaly i texty M. Zinnerové a K. Čapka.
Lektorský sbor ve složení Markéta Nekudová, Kateřina Petrlíková, Jaroslav Dejl ocenil diplomem tři recitátorky první kategorie: Magdalenu Marečkovou, Lucii Houdkovou a Elišku Vejmelkovou, čestná uznání putovala Nele Kroupové a Lucii Šrámkové. Ve druhé kategorii se těšíme na setkání ve Svitavách s Filipem Chlupáčkem (Pavel Šrut: Jak mě medvěd sněd) a Martinem Půlkrábkem (Tomáš Končinský, Barbora Klárová: Překlep se představuje), ocenění získala Marie Jaklová, Markéta Houdková, Kateřina Honzlová, Lucie Švestková a Kristian Dejmek.
Trošku se v letošním roce vytratil čas na rozborový seminář, se zájemci a postupujícími jsme probírali texty individuálně. Je opravdu škoda, že si doprovod recitátorů nevyhradí více času na přehlídku, která by mohla dětem i jejich pedagogům a doprovodu připravit např. inspirativní vystoupení nebo workshop. Zahájení tak bylo jediným společným setkáním všech účastníků přehlídky, na kterou nás svou návštěvou poctila paní senátorka Hana Žáková.
Kateřina Petrlíková

Třetí a čtvrtá kategorie
Ano, s paní senátorkou jsme pokecali o umění a provokatérech, kterým obětaví občané přispívají na dluhy a potom jsme v DDM vešli do bývalé průmyslové haly s halem, kde se halasilo (ač bez přítomnosti Františka Halase) ve složení Radka Blatná (zdravotní klaun), Jarka Vykoupilová
(moderátorka, rozhlas), Stanislav Nemrava (učitel LDO ZUŠ).
Zapomněli jsme nejdříve paní tajemnici z DDM vysvětlit, jak je to s tím časem, než někdo přijde a někdo se připraví, takže to zpočátku vypadalo na dostihy, ale všechno se pak zklidnilo a děti nám už s přestávkami sdělovaly své zážitky ze setkání s literaturou a porota (jak je vždycky napsáno na dveřích), jež není porota, ale lektorský sbor, se snažila pečlivě naslouchat a hledat obsahy slov, která se tu více tu méně zahalena snášela na posluchače.
Ve zkratce, kdo zaujal ve 3. kategorii: Nikol Zedníčková (Markéta Zinnerová – Tajemství proutěného košíku, Hvězdy rostou na švestce) – příjemná vypravěčka skvělé artikulace s občasným vymalováváním situace. Když to nepřežene, radost. Tereza Hochmannová (Arto Paasilinna, úryvek z knihy Autobus sebevrahů) – brutální text přednesený s velkým zaujetím věrohodně, fyzicky i mentálně až dospěle působící dívkou (kromě pozdějšího slamu nejdiskutovanější část dne), doporučena byla drobná úprava textu pro posluchače neznalé knižní předlohy.
Ve 4. kategorii zaujali: Mikeš Brátka (Anatol Svahilec, Vincent van Pedagogh) – tuten slam pojal mladík s otevřenou myslí velmi bezprostředně bez těch slamařských tyátrů. Vojtěch Kuchař (Emanuel Frynta, Máte bratra?) – dynamický přesvědčivý projev, doporučili jsme mu, aby občas trochu ubral na hlasitosti. A ještě v rozporu s propozicemi jsme si dovolili doporučit k postupu Terezu Honzlovou (Božena Němcová, Babička). Citlivý přednes příjemně archaického textu bez sklouzávání k sentimentu. Druhými texty jmenovaní nic nepokazili.
V odpoledním diskusním kruhu se nesměle ozvalo – co to je slam? Je už jasné, že asi proběhne u pedagogů diskuse, jestli je SLAM POETRY s texty autorů – performerů, jejichž vystoupení je na pomezí poezie a divadla a důležitá je přitom hlavně komunikace s diváky (je tu hodně mimiky, výrazu, pohybu, rytmu, improvizace), jestli jsou tedy tyto přímočaré, zavádějící, ironizující atd. texty vhodné k přednesu pro děti. Kdysi jsme diskutovali, že je možné přednášet telefonní seznam, na Wolkrově Prostějově byla i policejní svodka… Měli bychom samozřejmě pracovat s kvalitní literaturou, ale občas se naskytne výzva – ne co, ale jak a proč. Tak diskutujme.
A ještě na konec: v DDM Třebíč se o nás pěkně starali – někdy mám pocit, že jezdíme na přehlídky kvůli těm veledobrým chlebíčkům. Třebíč je moc zajímavé město a nejdůležitější osoba přehlídek Jarda Dejl, který pochází z Českých Budějovic, ví o Třebíči úplně všecko. Jeďte tam.
Stanislav Nemrav

Související Ročníky přehlídek

Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.