Databáze českého amatérského divadla
Texty: BENEŠOVÁ Františka: 72. loutkářská Chrudim – den druhý. AS 2.7.2023.
72. loutkářská Chrudim – den druhý
DSC-1673-h0q5v
Soubor PastaBasta Brno: Domů Autor: Ivo Mičkal
Na začátek musím říct, že jsem si z festivalové soboty odnesla spoustu krásných dojmů. Představení byla celá řada a skutečně nevím, kde začít. Zhlédla jsem jak tradiční loutkové divadlo amatérského souboru Nástup, tak stínové divadlo souboru Popcorn z Jaroměře. Pokračovalo se přes sólo vystoupení souboru Prostě Hanka až ke komornímu představení Domů.
Loutkové
Sobotní divadelní maraton
Právě představení Domů bych chtěla věnovat pozornost, neboť mě okouzlilo. Účinkující soubor PastaBasta pochází z Brna a jeho dvě mladé loutkoherečky používají jako loutky figurky člověče nezlob se. Vše tedy bylo v měřítku těchto figurek, které měly dokonce malinké noviny na magnetu či tvořili svatební pár. Další kulisy byly vytvořeny z keramiky, z drátků a ze dřeva, vše jednoduché a čisté. Domů vypráví příběh o hledání domova, uprchlictví a s ním spojenou ztrátou bezpečí. Myslím si, že i nejmenší diváci příběh pochopí, protože zkrátka, v jednoduchosti je krása. Dětskými otázkami jako: „A mami, budeme pak mít zase zahradu?“ je řečeno vše. Velmi jsem ocenila, že příběh byl proložen objektivními fakty o migraci a čtenými novinovými titulky. Navíc konkrétně nepoukazoval na část světa, ve které se příběh odehrává, neboť migrace se děje všude, ať už z důvodů přírodních katastrof či válečných konfliktů.
Po skončení odpoledních představení následoval loutkářský průvod od divadla až do Klášterních zahrad. V průvodu spolu s návštěvníky šly i vizuálně zajímavá nafukovací zvířata nesená souborem Teatro Oculus. Ulice Chrudimi byly najednou plné lidí a dětí. Všichni mířili do Klášterních zahrad, kde před setměním vystoupili akrobaté téhož souboru, opět s obřími nafukovadly. Velmi příjemné bylo prostředí parku a hřiště, kolem kterého si posedaly děti, jež nadšeně sledovaly barevná vznášející se zvířata. Pro děti tím zajisté bylo představení poutavé, dle mého názoru však právě tato nafukovadla byla více rušivá a nenechala vyniknout samotným akrobatickým číslům. Akrobatky na šále a na hrazdě, salta, přemety a různá balanční cvičení. Provazochodec mi nemohl nepřipomenout kouzelníka Arnoštka, postavu z Rozmarného léta. Opravdu obdivuhodné výkony. Jen škoda, že obrovité nafukovačky se často objevili přímo ve výhledu, jako by chtěli akrobaty jistit, takže jsem z čísla neměla nic.
Ani po setmění program nekončil. Po desáté hodině v sále divadla K. Pippicha začínalo představení Emil čili o Háchovi z pražského divadla D21. Nečekala jsem kolik lidí bude mít o toto představení zájem, a tak jsme se museli protlačit až ke vchodu a doufat, že na nás zbude místo. Foyer bylo úplně plné, takže bylo těžké dostat se dovnitř i se zakoupenými vstupenkami. Představení sklidilo úspěch, kdybych ho však mohla vidět znovu v dřívějších večerních hodinách, vůbec bych se nezlobila. Lehká ztráta pozornosti po celém dni sledování představení byla znát.
Autor: Františka Benešová
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.