Databáze českého amatérského divadla
Texty: NOVÁKOVÁ, Marie: Poezie na Rynku 2023 (program, recenze, výsledky). AS 17.4.2023.
Poezie na Rynku 2023
Přehlídka divadla poezie a sólového uměleckého přednesu pro Plzeňský a Karlovarský kraj se konala 1. 4. 2023 v Kinonekině v Plané u Mariánských Lázní. Na letošní festival uměleckého přednesu a divadla poezie se přihlásily pouze dva soubory z Plzně, personálně provázané.
Poezie
Soubor Ratataverita uvedl autorskou inscenaci Klobouk z růže mladého režiséra souboru Samuela Zhenga na motivy stejnojmenné básně. Inscenace vyprávěla o vrstvách, které na nás od dětství nanáší společenské normy, předsudky a požadavky. O naší vůli či nevoli tyto vrstvy přijímat. O situacích, kdy je lepší vrstvu přijmout, aby byl klid, o situacích, kdy jsou na nás vrstvy kladeny násilím a my se nedovedeme bránit a samozřejmě (v neposlední řadě) o situacích, kdy se od vrstev dokážeme osvobodit. K zobrazení těchto situací souboru sloužil jednoduchý znak – hromada oblečení a minimalistický text, příjemně autentický a neškrobený, často velice vtipně vypointovaný. Příběhem procházela postava v šaškovském „klobouku z růže“, člověk, který stojí mimo společnost, protože je zvláštní, nebo divný, hendikepovaný, směšný, na okraji, a na nějž není možné uplatňovat zavedené normy. V dialogu lektorů s tvůrci a publika jsme hovořili o tom, že by inscenaci prospěl přísnější dramaturgický výběr jednotlivých situací, vyjasnění postavy s kloboukem z růže a práce se znakem. Potěšila nás nemilosrdnost vůči vrstvitelům, sebeironie zavrstvovaných a soustředěná inscenační práce generačního souboru.
Soubor IDI – klub pod vedením Františka Kasky uvedl adaptaci poémy Ladislava Slezáka Mount Anne, za kterou byl nominován na Cenu Jiřího Ortena. Soubor našel kongeniální inscenační formu pro text o komplikovaném, láskyplném a destruktivním vztahu dvou dívek /později žen, z nichž jedna ve skutečnost není živou partnerkou, ale duševní poruchou. Inscenace se odehrávala na několika „jevištích“ paralelně, publikum bylo rozděleno na dvě skupiny (může jich být ovšem víc, podle početnosti) a každá skupina vešla do příběhu na jiném místě a rozkrývala jej z jiné perspektivy. Každá kapitola výše zmíněného vztahu byla interpretována trochu jinými prostředky, skrze tanec, bondáž, minimalistické činoherní řešení atd.
V dialogu lektorů s tvůrci a publikem byla řeč o silném osobním prožitku diváků v průběhu inscenace, o ztotožnění díky různým pohledům na problém a díky těsnému kontaktu herce a diváka. Hovořili jsme o přílišné jemnosti a eleganci, kterou by bylo možné v další práci na inscenaci nabourat překvapivým agresivním gestem a jednáním.
V první věkové kategorii recitátorů jsme na Wolkrův Prostějov nominovali Amálii Vondrašovou s úryvkem prózy L. Fukse Spalovač Mrtvol Věneček pro syna. Amálie vystoupila (i díky kostýmu a soustředění) jako postava, která je chvílemi Karel Kopfrkingl věřící v dobro svého konání a chvílemi mladičký syn Milivoj, vedený na smrt.
V dramaturgickém výběru se jí podařilo představit novelu jako takovou: její komiku i tragiku, její politiku a obsedantní smysl pro detail.
Dalším nominovaným byl Jakub Kouba s básní Josefa K. Plzeňského Co milovník poezie může přinést do chemie. Textem o studentu gymnázia, který zápasí s pudy, touhami, sebevědomím, trapností a samozřejmě s chemií. Podvratnou milostnou báseň interpretoval Jakub Kouba suše, bez podtrhávání vtipů, jako seriózní výpověď, čímž podtrhl i její vtip i její dojemnost.
Doporučen byl Martin Kulhavý s textem HARAKIKIRI: Skandál s mletým masem. Literární konspirační teorií o vražedných schopnostech mletého masa. Martin Kulhavý na sebe vzal roli profesora školy života a sugestivně před nás kladl absurdní příklady a důkazy. Téměř si nás získal, jenže text sám není tak skvělý, aby udržel pozornost až do konce.
Ve druhé věkové kategorii byla nominovaná Kateřina Bobysudová s textem současné české básnířky Alžběty Stančákové Jemnospaní. Tvrdě, nekompromisně a velice pomalu nám doslova nasolila malou erotickou báseň v próze o relativitě mocenského postavení. Podařilo se jí nalézt přesný postoj a čas.
Dalším nominovaným byl Samuel Zheng a montáží básní M. Pally Kdyby byl krtek velkej jako prase a life stylového návodu B. Roetzela průvodce stylem pro muže. Podařilo se mu vybudovat vtipný, ale i existenciální kontrast mezi časopisovým ideálem chování, oblékání, jídla, pití a zábavy a žitou realitou plnou průserů, dluhů, chlastání a nepořádku.
Doporučení získala Viktorie Bechná za interpretaci básně Ch. Morgensterna Tři zajíci. Slíbila naivní pohádku a ve skutečnosti nás s andělským úsměvem zavedla do LSD tripu.
Ve třetí kategorii získal nominaci Matěj Velička s povídkou Ortel Franze Kafky. Text dramaturgicky koncentroval na bezvýchodný dialog otce a syna v temném pokoji uvedený modlitbou Otče náš. Posílil tak interpretaci otce jako trestajícího boha a syna jako dobrovolně nedobrovolné oběti.
Dalším nominovaným byl Ondřej Šulc Králová s povídkou Raye Bradburyho Poslední noc lidstva. Subtilně zpřítomnil okamžik, kdy Konec zasáhne do života obyčejného úředníka a jeho rodiny. Kdy předpokládanou paniku nahradí klid, láska a smíření.
Autor: Marie Nováková
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.