Cookie Consent by Free Privacy Policy website
Databáze českého amatérského divadla

Texty: Amaterská Scéna: Loutkářská Chrudim živá a aktuální (hodnocení, ocenění. AS 7.7.2022.

Loutkářská Chrudim živá a aktuální

Závěrečné slovo předsedy lektorského sboru 71. loutkářské Chrudimi a seznam předaných ocenění.

Loutkové

Tím hlavním, proč byla Loutkářská Chrudim založena a proč se letos už po jedenasedmdesáté konala, je, aby se amatérští loutkáři z celé naší země ve vší rozmanitosti svého činění mohli setkat a navzájem se inspirovat tím, co se jim v posledním roce podařilo vytvořit. Šestidenní svátek amatérských loutkářů právě končí. Končí šestidenní balábile sto šesti představení. Naštěstí se ani letos patnáct amatérských inscenací mezi sedmadvaceti profesionálními co do kvality neztratilo.

K ne zrovna snadným úkolům poroty a jejího předsedy patří pokusit se ještě do půlnoci předposledního dne přehlídky shrnout, jaká ta letošní byla. Zkusím být stručný, protože sil už všem poslední den ubývá a nejsou na dlouhé řeči zvědavi.

Byla vydařená. Takřka do posledního dne jsme si libovali, že tu nebylo nic, o čem by se dalo říci, že je na národní přehlídce omylem – žádný „propadák“. A co víc, dá se říci, že mezi amatérskými inscenacemi hlavního programu se téměř nevyskytly inscenace obsahově prázdné. Drtivá většina z nich se naopak zabývala tím, co je pro inscenátory skutečně naléhavé, co je trápí, baví, zajímá – živými, aktuálními, mnohdy přímo angažovanými tématy hierarchie životních hodnot, života a smrti, zacházení s přírodou či se zvířaty a nejčastěji lidských vztahů.

Možná i pro tuto snahu o co nejosobnější výpověď se v hlavním programu nevyskytl ani jediný převzatý hotový text, ale ve všech případech šlo o autorské adaptace literárních předloh nebo dokonce o původní autorské texty.

Velkým kladem je také to, že soubory hledaly a většinou nalézaly adekvátní scénografické prostředky a nevyskytly se tu inscenace, v nichž by loutky byly jen náhražkou herců a kopií reality. Inscenátoři vesměs využívali specifik zvolených loutek, toho, co umí a může právě jen ta která loutka a co by herec takto nikdy nedokázal.

Stejně chvályhodné je, že téměř všechny soubory jsou schopny vytvořit si a přímo na jevišti muzikanty z vlastních řad odehrát hudební part, jenž je mnohdy samotným základem nebo přinejmenším neodmyslitelnou součástí sdělení inscenace.

Je dobře, že dvě třetiny inscenací mířily k dětem, neboť loutkové divadlo si musí udržovat a vychovávat svého nejčastějšího diváka, ale je stejně dobré, že dokáže vytvářet i inscenace přitahující mladé vrstevníky včetně dospělých, a připomínat si tak obecná kritéria kvality, na něž se u divadla pro děti tak snadno a často zapomíná.

Vedle souborů vskutku historických – jako je čtyřiadevadesá­tiletá Bouda, dvaasedmdesátiletá Radost, dvaapadesátileté Céčko nebo o šest let mladší Čmukaři – jsme i letos viděli soubory, které loutkové divadlo teprve objevují nebo ho objevily nedávno (třeba ZUŠ Most), vedle souborů dospělých a vícegeneračních (jako je Radost či Rámus) i soubory velmi mladé, a jak je na LCH dobrým zvykem, také dětské (jako je žamberská, chlumecká nebo jaroměřská ZUŠ – jakkoli jejich vedoucí Olga Strnadová, Romana Hlubučková a Jarka Holasová patří už k letitým stálicím Loutkářských Chrudimí). Právě v tom je veliká naděje, že loutkové divadlo má před sebou nadějné vyhlídky i do budoucna.

Za rok na Chrudimi: AHOJ!
Za lektorský sbor 71. Loutkářské Chrudimi
Luděk Richter coby předseda


Lektorský sbor 71. Loutkářské Chrudimi uděluje cenu

Romaně Hlubučkové
za pedagogicky citlivé vedení souboru Tkanička z Chlumce nad Cidlinou v inscenaci Když vykoukne sluníčko

Tomáši Hájkovi z Bažantovy loutkářské družiny v Poniklé
za osobité herectví v autorské inscenaci Andrée

Souboru BUBU klub dětské kultury ze Vsetína
za dynamické herectví v inscenaci Kráva a dědeček

Matěji a Karlovi Šefrnovým
za generační dialog prostřednictvím písňové kompozie v inscenaci Žízeň

Jarmile Parčiové
za hudební přínos k inscenaci Myslíš dědo…?

Ludvíku „Říhovi“ Řeřichovi
za scénografii k inscenaci Krvák

Pavlu Skálovi a Leoně Houdkové
za podnětné zpracování divadelního dokumentu Eva H.

Olze Strnadové a Karlu Šefrnovi
za zdařilou volbu aktuálního tématu v inscenaci Jmenuji se Orel

Zdeně Vašíčkové
za autorskou adaptaci pohádky Hanse Christiana Andersena v inscenaci Myslíš dědo…?

Souboru Na bidýlku ze ZUŠ P. Ebena v Žamberku
za citlivou a nápaditou práci s loutkou v inscenaci Jmenuji se Orel

Souboru Rámus z Plzně
za inscenaci Myslíš dědo…?

Souboru Na bidýlku ze ZUŠ P. Ebena v Žamberku
za inscenaci Jmenuji se Orel


Lektorský sbor 71. Loutkářské Chrudimi nominuje

na mezidruhovou přehlídku amatérského divadla Jiráskův Hronov 2022 inscenace

Myslíš dědo…?
souboru Rámus z Plzně

Jmenuji se Orel
souboru Na bidýlku ze ZUŠ P. Ebena v Žamberku


tamtéž doporučuje inscenace

Andrée
Bažantovy loutkářské družiny v Poniklé

Krvák
Divadla NA HOLOU z Hořovic

Autor: Amaterská Scéna
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze. Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.
Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':


(c) NIPOS, Databáze českého amatérského divadla.
Kontakt | GDPR - Ochrana osobních údajů | Prohlášení o přístupnosti
Používáním tohoto webu souhlasíte s použitím cookies, které jsou nezbytné pro jeho provoz, analýzu návštěvnosti a pro součásti webu využívajících tyto služby (např. společnostmi Google a Facebook). Cookies můžete zakázat nebo vymazat v nastavení svého prohlížeče.