Databáze českého amatérského divadla
Texty: Amaterská Scéna: Loutkářské Louny po kovidové pauze. AS 23.4.2022.
Loutkářské Louny po kovidové pauze
Konečně se po dlouhých koronavirových eskapádách rozjel správný divadelnický život a můžeme se zase setkávat na soutěžních i nesoutěžních přehlídkách. A tak jsme se opět v sestavě Aleš Pop, Hana Dotřelová a Zdeněk Turek, ocitli v roli porotců na tradiční přehlídce v Lounech. Našim úkolem bylo jako obvykle shlédnout inscenace, popovídat si s jejich autory a pak případně některou doporučit k přímému postupu či do užšího výběru.
Krajské postupové přehlídky | Loutkové
Jako první se představil domácí Spolek loutkářů v Lounech s inscenací KVOK ANEB HRNEČKU VAŠ. Několik klasických pohádek zkrácených a spojených v povedenou parodii. Opravdu nechyběl vtip, bylo vidět, že jde o kolektivní práci, při níž se celý soubor doslova „vyřádil“. Bravurní slepice, která procházela celou inscenací a svými gesty a kvokáním vždy přesně a s mírou podtrhla děj, nás opravdu úžasně pobavila. Velká poklona jejímu vodiči-mluviči! Další perfektně zvládnutou figurou byl vlk. Opravdu jsme se divili, jak se dá hrát s jen málo upraveným dětským plyšákem. Musíme se zmínit i o červeném prasátku, které se také několikrát v ději objevilo a oživilo inscenaci.
A abychom jen nechválili. Co v inscenaci malinko drhlo či nebylo jasné, byl vztah a charakter selky a její dcery. Je selka kladná, nebo záporná postava? Má dceru ráda, nebo je macecha? A také byl velký rozdíl v pohyblivosti a úrovni jejich animace s ostatními „zvířátkovými“ figurami.
Jde však o drobnosti, které lze velmi jednoduše doladit a soubor si je v „tvůrčím rauši“ ne zcela uvědomil. Diskuze vyzněla velmi pozitivně a pak ještě pokračovala na společenském večeru, jak už je v místě konání zvykem. Závěrem je, že inscenace je velmi vtipná, diváka určitě pobaví a má potenciál. Doporučili jsme do užšího výběru nebo ještě lépe – do doplňkového programu na Loutkářské Chrudimi.
Další inscenací byla DIAMANTOVÁ SEKERA souboru Želvička Teplice. Než začneme hodnotit, musí se za celou porotu už poněkolikáté vyzvednout u tohoto souboru fakt, že jsou jedni z mála, kteří poznámky ke svým inscenacím opravdu poslouchají a snaží se zlepšovat svoji práci. A daří se jim to! Ale k inscenaci. Milá, jednoduchá „maňáskárna“ s chutí zahraná, dobře mluvená i animovaná. Živé postavy Meluzíny a paní Zimy přesně a s citem uváděly jednotlivé scény. Obzvláště Meluzína ve své roli excelovala. Drobné nedostatky jsme viděli v „nepříliš skřítkovém skřítkovi“. Potřeboval by výrazněji výtvarně odlišit. A také by inscenaci velmi prospělo využití alespoň jednoduchých zvuků. Například pád sekyry do vody, nebo když skřítek vytahuje z vody jednotlivé sekyry. Tady ale po diskuzi soubor naráží na své technické možnosti. Trochu byl problém i s voděním – hlavně s držením seker – je třeba je připevnit na drát. A ještě zapracovat na příchodech a odchodech postav. Ale jak je známe, určitě na to zaměří! Želvičko, držíme palce a moc se těšíme za rok na další inscenaci! A moc děkujeme za dobroty, kterými jste nás na společenském večeru zásobovali!
Třetí inscenací byl MATĚJ A STRAŠIDELNÝ MLÝM souboru Spojáček Liberec. Bohužel se na inscenaci negativně podepsal spěch, nedostatek času. Dramaturgie je trochu „utahaná“, je z ní cítit horká jehla, objevují se nelogičnosti. Změna hlavní postavy v hrdinu je nepřesvědčivá. Žáby, které procházejí příběhem, by svou eventuální komunikací s hrdinou i vodníkem mohly příběhu velmi pomoci a spojit trochu roztříštěnou dramaturgii příběhu. Co se nám naopak líbilo, byla výtvarná stránka inscenace a řešení dekorace, které vtipně umožňovalo „schovávání za pecí“. Z diskuze se souborem vyplynulo, že na ní opravdu mohli pracovat velmi krátkou dobu. Takže, jak známe liberecké a jejich neoddiskutovatelné kvality, určitě zapracují a inscenaci ve velmi krátké době posunou tam, kde jsme u nich tak nějak zvyklí. Moc držíme palce a těšíme se!
Poslední inscenací byl kompilát tří kašpárkovských her NA SLOVÍČKO KAŠPÁRKU v podání souboru Klubíčko Cvikov. Také u této inscenace jsme jako porota měli malinko problém s dramaturgií. První příběh byl celkem bez problémů, ale u dalších pak byl značný pokles „akčnosti“ a objevovaly se nelogičnosti způsobené zkracováním příběhů. Inscenaci by také pomohl lepší výběr a použití hudby. Kašpárek ve spojovacích částech příběhů dle našeho názoru „příliš tlačil na pilu“. Ale pozor, opět platí, že inscenace má dobrý potenciál, je zahraná s chutí a snahou udělat inscenaci s Kašpárkem trošku jinak, nověji. A výhrady, které jsem za porotu uváděl, nejsou ve většině nijak zásadní. Což se projevilo i v besedě a poté v dlouhé diskuzi na společenském večeru.
Na závěr chci všem, účinkujícím souborům i pořadatelům moc poděkovat za velmi milé přijetí a vytvoření příjemného, domáckého prostředí. A souborům pak za laskavost a vstřícnost, se kterou si vyslechli naše poznámky. Je jasné, že s námi nemusí a ani nemůžou ve všem souhlasit. Porotci nejsou vševědi. Jen se snaží říci své dojmy a eventuální nápady, jak třebas něco udělat líp. Ale to neznamená, že mají vždy pravdu! Ovšem pokaždé nám jde o snahu souboru pomoci, založené na diskuzi. Alespoň my tři se o to snažíme. Ještě jednou všem za celou porotu děkuji!
Aleš Pop
Autor: Amaterská Scéna
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Související Ročníky přehlídek
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.