Texty: LHOTSKÁ, Jiřina: Setkáni ve Strašecí 2022 (recenze). AS 18.4.2022.

Setkáni ve Strašecí 2022

Začátek dubna, počasí lednové, ale atmosféra příjemná, hřejivá a tvůrčí, protože to ani jinak v Novém Strašecí na krajské přehlídce mladého a experimentujícího divadla nemůže být. Zvlášť, když celou přehlídku organizuje a zaštiťuje Iva Vachková a občanské sdružení NOSTRADIVADLO. Letos již po osmnácté, ale bohužel, také naposledy.

Činoherní | Experimentální | Hudební | Krajské postupové přehlídky | Soubory | Studentské

Přehlídky se zúčastnilo šest souborů, které aspirovaly na postup do celostátní přehlídky Mladá scéna v Ústí nad Orlicí.

Soubor NOTDIS z Turnova přivezl dvě inscenace. Zajímavá byla především Barbora: Kresby z Ještědí, inspirovaná povídkou Karolíny Světlé Nebožka Barbora. Inscenace byla rámovaná čtením dopisů, které si adresovali K. Světlá a J. Neruda a tvoří další rovinu tématu – nenaplněný vztah dvou blízkých lidí. V inscenaci dominovaly především herecké výkony obou protagonistů.

KDEKRADEMOR (tři příběhy G. Boccaccia rámované situacemi kolem kočovné herecké společnosti) v podání NOTDISU byl především exhibicí souboru, který nepostrádá herecké dovednosti i divadelní invenci, ale přesto, že je představení koncipováno především jako pouliční divadlo, ve kterém má své místo i použití expresivních divadelních prostředků, co je moc to je moc.

Absurdní jednoaktovku** Václava Havla Motýl na anténě** o neschopnosti činu, intelektuálském snobství nastudoval soubor U Sommerů v kuchyni ze ZUŠ Lysá. Se stylizací hereckého projevu se vypořádal se ctí, přesto ne vždy se mu to přesně dařilo. Bylo ale zřejmé, že žánr hry a její téma pochopil, i když provedení by ještě zasluhovalo přesnější sdělení.

Soubor ŠUMÁK ze ZUŠ Turnov nabídl divákům autorské poetické texty, vypovídající o „stavu mysli a ducha“ interpretů během bezčasí covidové izolace v představení Uvnitř mikrovlnky. Zajímavým prvkem byla živá hudba, která se stala součástí výpovědi aktérů.

UŽVAK je divadelní soubor mladých herců z Prahy působících při Divadle Zličín, a.s. V hravé inscenaci Dá(h)le?! rozehráli životopisný příběh britského romanopisce Roalda Dahla, včetně konkrétních životních situací, které byly inspirací některých jeho literárních děl. Představení bylo připravováno již před dvěma lety, a i přes jeho divadelní kvality a kladné přijetí se zde ukázal problém nejednoho z dětských či studentských divadelních souborů. Představitelé malého Dahla a jeho kamarádů za dva roky vyrostli v mladé muže a bylo nad jejich síly vystupovat v dětských postavách autenticky a přirozeně.

Poslední soubor Bezejména z Liberce si pro svoji práci jako předlohu vybral knihu koreanistky Niny Špitálníkové Svědectví o životě v KLDR. Kniha je psána formou rozhovorů s uprchlíky z KLDR. Inscenace funguje jako divadlo dokument, traktuje severokorejský režim jako dokonale fungující systém, mašinérii, stroj složený z jednotlivých individualit, ze kterého je téměř nemožné beztrestně vystoupit. Na individuálním příběhu matky a dcery, který vnímáme na pozadí této mašinérie, je zobrazena nemožnost se systému vzepřít.

V inspirativním představení uvedl soubor Opera Žatec představení Kdy to bylo naposledy.

Na celostátní přehlídku Mladá scéna Byl doporučen soubor Bezejména – Svědectví o životě v KLDR

Do širšího výběru divadelní soubor U Sommerů v kuchyni ZUŠ F. A. Šporka Lysá – Motýl na anténě