Texty: CALTOVÁ, Marie: 48. ŽLUTICKÉ DIVADELNÍ LÉTO (2019, recenze, výsledky). AS 2.6.2019.

48. ŽLUTICKÉ DIVADELNÍ LÉTO

Oblastní přehlídka vesnických amatérských souborů konaná ve dnech 24. - 25. května 2019

Činoherní | Hudební | Krajské postupové přehlídky

Přehlídku otevřel divadelní spolek Kolofantí z Kolovče s inscenací Zbývá příběh náš. Autorem textu je dlouholetý šéf souboru Martin Volf. Pro soubor píše pravidelně texty s reálnou představou obsazení jednotlivých postav. Největší cena divadelní hry Zbývá příběh náš spočívá v zobrazení žhavé současné problematiky. Potřebné je téma křivácké manipulace mocných zbohatlíků s životy všech, kteří se jim vzepřou nebo jim prostě překáží. Aktuální je i morálka hry, protože všemocný „převlékač kabátů“ Luboš zůstává nakonec sám, bez lásky. Autorovi chybí přesnější tematická motivace příčin událostí, jejich důsledků a propracování vzájemných vztahů postav. Inscenace je označována jako muzikál, ale zpěvní texty se neváží k ději a jsou proto pouze pěveckou příležitostí pro herce. V režijní práci by se měl Martin Volf soustředit na pregnantnější propracování jednotlivých situací. Posílit by se měla souhra aktérů a jejich emocionální zapojení v dramatických situacích. Čestné uznání za herecké výkony získali Anna Behenská (Gábina), Zdeněk Valenta (Jarda) a Kamila Štíbraná (Zuzana). Martin Volf, i s ohledem na dlouholetou systematickou práci pro soubor Kolofantí, získal cenu za autorství hry Zbývá příběh náš.

Amatérský soubor MAEBH z Třemošné uvedl hru současného chorvatského dramatika Miro Gavrana Zmrzlina. Důvodem autorovy světové obliby je všeplatnost jeho příběhů, ve kterých se organicky prolíná tragika s komikou. Ve Zmrzlině, komedii vydané u nás před deseti léty, přináší příběh dvou žen, matky a dcery. V konstantním prostředí cukrárny se odehrává 9 epizod klíčových situací jejich života od mládí až po stáří. Vyjevují se plasticky nejen jejich komplikované vzájemné vztahy, ale i určující rodinné události. Inscenaci režírovala Oldřiška Ciprová, která je současně představitelkou Dcery (cena za herecký výkon). Jako režisérka vsadila na partnerskou souhru obou postav a jejich přirozenost. Dynamika jednotlivých situací je pregnantněji vypracovaná v první polovině inscenace. Příčina je v zobrazení procesu stárnutí, ve kterém pohyb postupně nahrazuje silnější emocionalita. Větší pozornost by se měla věnovat momentu doznění klíčových významových momentů. Oldřiška Ciprová ztvárnila postavu Dcery s velkým temperamentem a vnitřním nasazením. Bez vnějších prostředků zobrazuje tragikomický lom postavy. Větší emocionální nasazení by mohla volit i ve zpodobení vnitřního rozladění stárnoucí Dcery. Pozitiva jevištního projevu Evy Vyskočilové v roli Matky (čestné uznání za herecký výkon) jsou autenticita a partnerská souhra. Snaha být co nejpřirozenější způsobuje, že je jí místy špatně rozumět. Zamyslet by se měla nad závěrečným vyzněním postavy, kde radost z vítězství na životem překrývá všechny ostatní pocity. Za zvážení stojí i výtvarné řešení scény, zejména kostýmů. Charakteristický výtvarný znak místo úplného převleku by zrychlil tempo hry. Nicméně pro svou vnitřní bohatost nachází inscenace Zmrzliny (cena za inscenaci) vstřícnou odezvu u diváků a je proto doporučena k výběru na národní přehlídku Krakonošův divadelní podzim 2019.

Trus, Trnavská umělecká společnost, se programově soustřeďuje na hry Divadla Járy Cimrmana od autorů Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka. Vražda v salonním kupé je obnovená inscenace z konce devadesátých let. Ne náhodou je autory uváděn jako hlavní literát neexistující Cimrman. Nejde o příběh ve vlastním slova smyslu, ale o skládání naivně absurdních situací. Humor plyne z toho, s jakou samozřejmostí se nesmysly skládají dohromady. Kolektivní režie by se měla více soustředit na propracování tempa inscenace. Herecké výkony představitelů jednotlivých rolí jsou věrohodné, ale je nutné posílit průzračnou naivitu postav. Čím vydatnější tón jistoty s jakou jsou triviality a logické přemety prezentovány, tím účinnější. Důležité je rychlé navazování replik všech účinkujících. Ve významových turbulencích není na pauzy místo. Trnavská umělecká společnost TRUS získala čestné uznání za udržování tradice Járy Cimrmana.

Hartmanické ochotnické divadlo Tyl uvedlo černou komedii současného slovenského dramatika Viliama Klimáčka Nízkotučný život. Několikanásobný držitel prestižní ceny Alfréda Radoka napsal tuto hru s podtitulem Nejím, nežiju, nemiluju v roce 2014. Hartmanický soubor projevil dramaturgickou odvahu, když tuto neprověřenou komedii nasadil do svého repertoáru, za což získal čestné uznání. Jde o hledání toho, co je skryto pod nánosy tuku tří pacientek redukčního sanatoria. Problém hry spočívá v tom, že je věnována příliš velká plocha otázkám jídla a to, co se objeví v nitru postav, je významově neobjevné. Výhodou je hravost, s jakou jsou životní osudy odhalovány. Toho využívají všichni účinkující v plné míře. V hereckých výkonech je ztěžující exteriér představitelek pacientek, který je v protikladu, s tím o čem se mluví. Otázkou je, proč ducha svobody Egona, nehraje jeden herec, jak bylo předepsáno autorem. Režisér Josef Lád by se měl více soustředit na hledání odlišných rysů jednotlivých profesí pacientek. Nicméně je třeba ocenit snahu souboru jít vlastní neprošlapanou cestou.

V letošním ročníku Žlutického divadelního léta byla uvedena dvě nesoutěžní inscenace: Gorkého Vassa Rádobydivadla Klapý v razantní režii Václava Spirita a pohádka O Budulínkovi v hravé interpretaci divadla KAPSA z Andělské hory. Letošní ročník oblastní přehlídky venkovských divadelních souborů na 48. Žlutickém divadelní létě lze označit jako dramaturgicky odvážný.

Výsledky přehlídky Porota pracovala ve složení Prof. František Laurin, režisér, předseda poroty; Máša Caltová, dramaturgyně; Vilém Dubnička, herec a režisér; Hana Šiková, tajemnice poroty. Na návrh odborné poroty udělili pořadatelé následující ocenění:

Čestná uznání za herecké výkony

Anna Behenská za roli Gábiny v inscenaci Zbývá příběh náš Divadelního spolu Kolofantí Koloveč

Zdeněk Valenta za roli Jardy v inscenaci Zbývá příběh náš Divadelního spolu Kolofantí Koloveč